پایگاه خبری تحلیلی امروله14:26 - 1398/04/20
معاون اداره کل اوقاف کرمانشاه خبر داد

درآمدهای امامزادگان صرف امور فرهنگی و عمرانی می‌شود

مرصادنیوز: معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه گفت: تمام درآمدهای امامزادگان در این استان صرف امور فرهنگی و عمرانی می‌شود.

به گزارشامروله،حجت الاسلام مهدی توسلی در گفتگو با  مرصاد  در خصوص اینکه درآمدهای بقاع متبرکه از چه طریق به دست می آید و در چه زمینه ای هزینه می شود، اظهار داشت: درآمد بقاع متبرکه به دو طریق به دست می آید.

وی افزود: بخشی از درآمد بقاع متبرکه از محل های درآمد ضریحی است که در امامزاده وجود دارد و مردم صدقات و نذورات عام خود را داخل ضریح می‌ریزند و محل دیگرکمک های نقدی و غیر نقدی است که مردم خارج از آن سیستم به امامزاده دارند.

معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه ادامه داد: امامزاده ها توسط هیئت‌های امنای مردمی اداره می شود و اداره کل اوقاف ناظر برعملکرد این عزیزان است.

حجت الاسلام توسلی گفت: این درآمدها پس از وصول در حساب خود امامزاده نگهداری می شود و هر امامزاده به عنوان یک شخص حقوقی حساب خودش را دارد.

این مسئول با بیان اینکه هیئت امنا در سه مقطع عمرانی، فرهنگی و جاری اجازه برداشت این درآمد را دارند، افزود: از جمله محل هایی که درآمدهای امامزاده و این منابع را هزینه می کنند، می توان به طرح نشاط معنوی، مراسم ایام محرم، رمضان و مراسم هفتگی اشاره کرد.

وی عنوان کرد: اوقاف اصلاً اجازه برداشت یک ریال از این وجوهاتی که در امامزاده ها موجود است را ندارد.

حجت الاسلام توسلی خاطرنشان کرد: اوقاف بر عملکرد هیئت امنا نظارت دارد و شرح وظایف به هیئت امنا داده می شود. برای مثال اگر قرار است کار عمرانی بکنند، دفتر فنی اداره اوقاف نظارت می کند.

معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه ادامه داد: در مباحث فرهنگی نیز در ابتدای سال به هیئت امنا دفترچه فرهنگی می دهیم که این عزیزان باید آن را بومی سازی کنند و طبق برنامه های بومی و محلی شروع به اجرا کنند و هزینه نیز طبق آن برنامه ای که دارند، صورت گیرد.

وی تاکید کرد: ما شرعا و قانونا اجازه نداریم که درآمد امامزاده ای را در امامزاده دیگر هزینه کنیم و نه واقف و نه قانون این اجازه را به ما نداده است.

این مسئول تصریح کرد: وقتی می بینیم امامزاده ای برنامه های زیادی دارد و هزینه زیادی می کند، به این دلیل است که درآمد خوبی از طریق مردم دارد و اگر درآمد از طریق مردم کمتر باشد، طبیعتاً برنامه ها قدری ضعیف تر خواهد شد.

حجت الاسلام توسلی افزود: ما سعی می کنیم از موقوفاتی که قید زمان و مکان نداشته باشد و از نظر شرعی بتوانیم کمک کنیم، به برنامه های بقاع متبرکه کم درآمد و فاقد درآمد هم کمک می کنیم که بتوانند آن نشاط مد نظر را به مردم انتقال دهند.