پایگاه خبری تحلیلی امروله11:35 - 1398/05/20
امام جمعه موقت کرمانشاه:

«عرفه» قربانگاه نفس است /فلسفه قربانی‌‌کردن چیست؟

مرصادنیوز: امام جمعه موقت کرمانشاه عرفه را قربانگاه نفس برشمرد و با اشاره به فضیلت‌های این ایام به بیان فلسفه قربانی کردن پرداخت.

به گزارشامروله، آیت الله محمد حجتی در گفت و گو با خبرنگارشبکه اطلاع رسانی مرصادبه بیان اهمیت روز عرفه پرداخت و اظهار داشت: روز قبل از عید قربان روز عرفه است و در اصل در روز عرفه مردم در مقابل خداوند می ایستند و به گناهان خود اعتراف کرده و راه سعادت را بر می گزینند.

امام جمعه موقت کرمانشاه افزود: در روز عرفه باب استغفار و بخشش و همچنین توبه برای بندگان باز است تا آن دسته از افرادی که نتوانسته اند در ماه مبارک رمضان و به ویژه شب قدر توفیق توبه پیدا کنند در چنین روزی موفق به انجام این کار شوند.

آیت الله حجتی بیان داشت: روز عرفه روز ‌خواری شیطان است و از آن به روز عبادت بندگان یاد می شود تا بندگان دعوت پروردگار به احسان و نیکوکاری را لبیک گویند.

وی گفت: در روز عرفه با خواندن دعا و تقرب به خداوند می توانیم به پیامبر(ص) و ائمه(ع) معرفت بیشتری پیدا کنیم لذا یکی از ابعاد روز عرفه که بسیار مهم است همین بعد معرفتی است.

امام جمعه موقت کرمانشاه در خصوص اهمیت درک روز عرفه گفت: شناخت خداوند، پیامبر و ائمه انسان را به کمال می رساند و همین امر اهمیت روز عرفه را رقم زده است.

آیت الله حجتی گفت: یکی از مشهورترین دعاهای این روز دعای عرفه امام حسین(ع) است که بسیاری از شیعیان هر ساله به قرائت آن در این روز اهتمام جدی دارند.

وی روز عرفه را فرصتی مغتنم برای راز و نیاز با خداوند دانست و خاطرنشان کرد: مسلمانان باید برای تهذیب نفس و ارتقاء معنویت از این روز بهره ببرند.

این استاد حوزه در ادامه روز عید قربان را از اعیاد مهم اسلامی دانست و گفت: در این روز اخلاص و بندگی حضرت ابراهیم(ع) در برابر پروردگارش به نمایش گذاشته شد.

امام جمعه موقت کرمانشاه افزود: شادی انسان‌ها در این روز به واسطه اطاعت از پروردگار و استقبال از کارهای نیک است.

وی روز عید قربان را نمادی از قربانی هوای نفس در مسیر عبودیت خداوند دانست و بیان داشت: در روز عید قربان نفس انسان در مقابل پروردگار ابراز بندگی کرده و به همین دلیل این روز روز اشاعه فرهنگ عمومی بندگی است.

آیت الله حجتی در خصوص فلسفه قربانی کردن گفت: حضرت ابراهیم(ع) در چنین روزی نفس خود را قربانی کرد و توانست تعلقات نفسانی و وابستگی های دنیوی دوری کند.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل یکی از فلسفه‌های این روز را سنجیدن میزان گذشت انسان ها از آنچه به آن تعلق خاطر دارند عنوان کرده اند.

فلسفه قربانی کردن چیست؟

این استاد حوزه بیان داشت: در میان مسلمانان قربانی کردن با انگیزه تقرب به خداوند و عمل به نظر صورت می گیرد.

آیت الله حجتی افزود: بهترین پیامی که عید قربان به دنبال دارد و اتحاد بین مسلمانان و جلوگیری از تفرقه افکنی های دشمنان است.

وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد یکی از درسهایی که در روز عید قربان باید آن را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم درس ایثار و گذشت است به همین دلیل آنچه که قربانی می کنیم باید بین فقرا و نیازمندان تقسیم شود.

امام جمعه موقت کرمانشاه عنوان کرد: بر اساس فلسفه عید قربان انسان به عنوان بنده خداوند باید به مرحله ای برسد که در راه خدا از همه هستی خود بگذرد و ترجیح دهد بین خدا و غیر خدا، خدا را انتخاب کند.

وی با اشاره به این موضوع که عید قربان بالاترین نقطه عروج انسان است، گفت: کسانی قربانی واقعی می کنند که بتوانند در راه خدا از جان خود بگذرند.

وی با تاکید بر اینکه عمل به دستورات قرآنی هجمه های دشمنان را خنثی می کند، اظهار داشت: دشمنان امروز با هدف قرار دادن عقاید و معارف اسلامی سعی در تخریب ارزشهای اسلام را دارند لذا هرچه این مراسمات و اعیاد باشکوهتر برگزار شود یاس و ناامیدی بیشتر بر پیکره دشمنان نمود پیدا می کند.