پایگاه خبری تحلیلی امروله11:40 - 1398/05/20

انتقاد کره شمالی از کره جنوبی در پی استقبال ترامپ از نامه اون

پس از اظهارات «ترامپ» و تعریف او از نامه‌ای که رهبر کره شمالی برایش فرستاده، پیونگ یانگ اعلام کرد رزمایش مشترک کره جنوبی و ایالات متحده، مذاکرات بین دو همسایه را به بن‌بست می‌کشاند.

به گزارشامروله، به نقل از رویترز، یک مقام ارشد وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای که خبرگزاری رسمی آن کشور منتشر کرده، اعلام کرد: در حالی‌ که رزمایش نظامی به‌ وضوح ما را در موضع یک دشمن قرار داده، آنها (کره جنوبی) باید به این فکر کنند که ادامه رزمایش و یا ارائه نشدن دلیل مشخص و قابل اعتمادی در مورد آن، گفتگوهای بین دو کره را با مانع روبه‌رو می‌کند.

اشاره وزارت خارجه کره شمالی به رزمایش مشترک تابستانی ایالات متحده و کره جنوبی‌ است که از منظر بسیاری از ناظران عملا نسخه تعدیل‌ شده رزمایش‌های قبلی دو کشور است.

این رزمایش، تمرین طرحی برای انتقال «سامانه فرماندهی و کنترل عملیات» به کره جنوبی‌ است. سامانه از زمان جنگ دو کره تحت نظارت آمریکا قرار دارد.

در بیانیه وزارت خارجه کره شمالی آمده است : از آن‌جایی که مسیر فعلی حاکی‌ است ما در آینده وارد مذاکره خواهیم شد، آنها (کره جنوبی) بهتر است فراموش نکنند که چنین مذاکره‌ای فقط بین جمهوری دموکراتیک خلق کره [کره شمالی] و ایالات متحده برگزار خواهد شد و نه بین شمال و جنوب».

کره شمالی طی دو هفته گذشته چند موشک بالستیک کوتاه‌برد آزمایش کرده‌ است. پیونگ‌یانگ در روزهای گذشته سئول را تهدید کرده بود که آزمایش‌ها هشداری به کره جنوبی‌ است. با این حال گروهی از تحلیلگران می‌گویند پرتاب موشک‌ها حامل پیامی برای ایالات متحده نیز هست.

با این وجود اما اخیرا رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفته از رهبر کره شمالی نامه بسیار زیبایی دریافت کرده و ممکن است دوباره با او ملاقات کند.

دونالد ترامپ روز شنبه نیز در شرحی از این نامه گفت کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، «در نامه‌اش به من، خیلی محترمانه گفته است مایل به دیدار و شروع مذاکرات به محض پایان رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی است».

ترامپ افزوده است نامه رهبر کره شمالی«نامه‌ای طولانی بود و بخش زیادش مربوط به گلایه از این رزمایش مضحک و گران بود.