پایگاه خبری تحلیلی امروله11:23 - 1398/06/20
مناطق محروم کرمانشاه قربانی مدیریت ناکارآمد آموزش‌وپرورش شده است؛

مدارس مختلط؛ خشت کجِ اول /بیراهه‌ آموزش و پرورش برای جبران کمبود معلم

مرصادنیوز: تعداد مدارس مختلط در استان کرمانشاه روز به روز در حال افزایش است و مدیریت ناکارآمد آموزش و پرورش با این بیراهه قصد دارد کمبود معلم را جبران کند.

به گزارشامروله، کمبود معلم در مدارس روز به روز در حال افزایش است و مشکل حادتر و جدی‌تر می‌شود و مسئولان هم تنها به فکر راهکارهای مقطعی برای خروج از این معضل هستند.

آموزش و پرورشی ها گاهی از گزینه خرید خدمت برای جبران این موضوع و سرپوشی بر ناتوانی‌های خود صحبت می کنند که کارشناسان این موضوع را به دور از عدالت آموزشی و راهی برای خصوصی‌سازی مدارس عنوان می‌کنند.

و اما به کارگیری معلمان بازنشسته در کنار این موضوع گزینه دیگری برای جبران این کمبود مطرح می‌شود که هر دو راه‌حل‌های شکست خورده هستند و هیچ یک از معلمانی که به این دو روش به کارگیری می‌شوند تقریبا انگیزه ی برای تدریس ندارد.

از همه بدتر اینکه آموزش و پرورش برای جبران کمبود معلم مدارس مختلط را یکی از گزینه‌های اصلی خود قرار داده و در سالهای اخیر هم این موضوع شدت گرفته که همان خشت اول کج در نظام آموزشی است و این نظام را به ناکجاآباد رهنمون می‌شود.

ناهید فضلی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاهدر گفتگو با خبرنگار مرصاداعلام کرد که از 2417 مدرسه ابتدایی در استان حدود 1867 مدرسه مختلط هستند!

در مناطق محروم بیشتر کمبود معلم داریم

ماشاءالله پروین، معاون برنامه‌ریزی پژوهش و نیروی انسانی اداره‌ کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار مرصاد درباره کمبود معلمان اظهار داشت: در سطح استان کرمانشاه کمبود معلم داریم اما به روشهای مختلف از جمله استفاده از نیروهای سوادآموزی و پیش دبستانی و لحاظ ساعات حق التدریس و اضافه کاری درصدد جبران کمبودها هستیم.

وی با تاکید بر اینکه در تلاش هستیم در نخستین روز سال تحصیلی جدید به بهترین نحو مدارس را بدون کمبود معلم راه اندازی کنیم، افزود: معمولا کمبود معلم بیشتر در مناطق محروم و مرزی نظیر گهواره، ثلاث و سرپل ذهاب دیده می شود.

معاون برنامه‌ریزی پژوهش و نیروی انسانی اداره‌کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در حال حاضر با مشکل عدم توازن در نیروی انسانی مواجه هستیم به گونه ای که در شهر کرمانشاه با وجود مازاد نیروهای زن با کمبود نیروی مرد مواجه هستیم و این موضوع در استان های بزرگ نیز صدق می کند.

پروین درباره علت کمبود معلم در مناطق محروم گفت: در سایر عرصه های خدمت رسانی امکانات و خدمات رسانی در مناطق محروم بیشتر است و در این راستا راهکارهای مختلفی به کار برده ایم.

وی با تاکید بر اینکه معلمین مناطق مرزی استان به ویژه در ثلاث باباجانی، گهواره و سرپل ذهاب برای حضور در مدارس ابلاغ شده اند، عنوان کرد: مجموعا بیش از 98 درصد معلمان برای حضور در مدارس ابلاغ شده اند و از این نظر استان کرمانشاه در رتبه دوم کشوری قرار دارد.

معاون برنامه‌ریزی پژوهش و نیروی انسانی اداره‌کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه افزود: به طور معمول کمبود معلم در مقطع ابتدایی وجود دارد و در شهرستان های مختلف کمبود معلم در رشته ها متفاوت است.

پروین خاطرنشان کرد: استان کرمانشاه به جز استان های برخوردار، از نظر وضعیت نیروی انسانی مشکلات کمتری نسبت به دیگر استان های کشور دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 25 هزار و 700 معلم در سطح استان کرمانشاه داریم که طی سال تحصیلی جدید در مدارس حاضر خواهند شد، بیان کرد: بخشی از کمبود معلمین از محل پرداخت به معلمین حق التدریسی جبران خواهد شد.

مسئولان آموزش و پرورش استان اما حاضر به آمار کمبود معلم در سطح مدارس استان نشدند!

آموزش و پرورش کرمانشاه ظاهرا قصد دارد این کمبود معلم را به جز راهکارهای شکست خورده با افزایش مدارس مختلط جبران کند.

با وجود اینکه عرف جامعه طرح ادغام مدارس دخترانه و پسرانه را نمی‌پذیرد باید دید چرا مسئولان آموزش پرورش این بیراهه را برای جبران کمبود معلم در پیش گرفته‌اند؛ همچنین مسئولان باید هر چه سریع‌تر نسبت به تفکیک دانش‌آموزان دختر و پسر اقدام کنند و به این وضع اسف بار پایان دهند.

هرچند که عمده ای از مشکلات امروز ما ریشه در ضعف مدیریت دارد، اما نباید به مدیران ناکارآمد اجازه داد که با ضعف‌های ود موجب ریشه‌دار شدن مشکلات شوند.