پایگاه خبری تحلیلی امروله10:19 - 1398/06/28
هزینه‌ای که ارسال اطلاعات غلط به عراقی‌ها روی دست کرمانشاه گذاشت!

خسارت‌های بسته ماندن یک مرز رسمی /«سومار» همچنان چشم‌انتظار

مرصادنیوز: بسته ماندن مرز سومار که ظاهرا به خاطر ارسال اطلاعات غلط به طرف عراقی رخ داده هر روز خسارت‌های زیادی را برای کرمانشاه به همراه دارد.

به گزارشامروله،  مرز سومار که به عنوان یکی از مرزهای رسمی کشور با عراق فاصله حمل کالا به این کشور را کوتاه‌تر کرده بود و با استقبال خوبی هم همراه شده بود از اواسط مردادماه امسال به صورت یکطرفه توسط عراق بسته شد.

اما بسته ماندن این مرز خسارت‌هایی را برای دو کشور به همراه دارد که بارها مسئولان دو استان هم مرز کرمانشاه و دیالی به آن اذعان دارند ولی هیچ اقدامی برای باز شدن آن انجام نمی‌شود.

کیوان کاشفی، رییس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد در خصوص ظرفیت و قابلیت های تجاری مرز سومار و مشکلات احتمالی که در نتیجه بسته ماندن این مرز به وجود می آید، اظهار داشت: مرز سومار طی دو سال گذشته یکی از مرزهای بسیار با قابلیت کشور بوده است.

وی افزود: روند و میزان صادرات مرز سومار در برخی از فصول سال با تمام مرزهای دیگر استان از جمله پرویزخان که یکی از بزرگترین مرزهای صادرات به عراق است، برابری می کند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: با توجه به موارد فوق، این مرز از نظر اهمیت سوق الجیشی و جایگاه به خوبی خودش را نشان داده است.

ایجاد زیرساخت های لازم و تقویت جاده های دسترسی در مرز سومار طی سالهای اخیر

وی اشاره ای به اقدامات صورت گرفته در این سوی مرز داشت و یادآور شد: طی دو  تا سه سال گذشته در بخش داخلی این مرز، فعالیت های زیادی هم به لحاظ مباحث زیرساختی و هم تقویت جاده های دسترسی انجام شده است. همچنین فعالیت هایی برای گسترش مرز و طرح تفصیلی آن در حال انجام است.

کاشفی خاطرنشان کرد: همانطور که گفته شد، اقدامات زیادی برای رسمی شدن مرز صورت گرفته و در حال انجام است و در این صورت بحث تردد زوار هم می تواند از طریق این مرز صورت گیرد.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران تاکید کرد: مرز سومار به دلیل ظرفیت ها و قابلیت هایی که دارد، می تواند یکی از مرزهای مهم و تاثیر گذار باشد.

سومار نزدیکترین مسیر به مرکز کشور عراق است

وی نزدیکی مرز سومار به بغداد، مرکز کشور عراق را از جمله مزیت های این مرز برشمرد و گفت: این موضوع هزینه های حمل و نقل کالا و مسافر را به حداقل می رساند.

کاشفی افزود: با توجه به این مزیت مرز سومار نسبت به مرزهای خسروی و پرویزخان  که مرزهای بالا و پایین آن هستند، ویژگی بهتر و خاصتری دارد.

این مسئول مرز سومار را یکی از امن ترین مرزها دانست و گفت: کالا و خدمات به راحتی می توانند از این مرز حمل و نقل شود و مشکل خاصی هم از این نظر وجود ندارد. همچنین مشکلاتی که در خسروی داریم در سومار وجود ندارد.

وی مرز سومار را یک ظرفیت خوب برای صادرات کالا برشمرد و گفت: با توجه به اینکه در روزهای منتهی به اربعین و پس از آن مرزهای مهران، شلمچه و چذابه با حجم زیادی از مسافر مواجه خواهد شد و امیدواریم که خسروی هم امسال اینگونه باشد، صادرات کالا کاملا به حاشیه می رود.

بسته شدن مرز سومار هزینه های زیادی به دو کشور وارد می کند

کاشفی افزود: طی چند ساله گذشته مرز سومار این مسئولیت را عهده دار شده است و زمانی که مهران و... به روی صادرات بسته می شد، همه کالاهای صادراتی از مرز سومار  عبور می کردند.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران تاکید کرد: قطعا اگر امسال تا قبل از اربعین این مرز باز نشود، هم کشور ایران و هم عراق در تامین امکاناتشان دچار مشکلاتی خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته و طی ایام اربعین که صادرات از مرزهای مهران و... صورت نمی گرفت، بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون دلار صادرات از این مرز انجام می شد.

کاشفی تاکید کرد: این مرز کاملا قابلیت دارد که پا به پا و شانه به شانه مرز مهران و پرویز خان خودش را بالا بکشد و صادرات از طریق آن انجام شود.

ارسال اطلاعات غلط به طرفین عراقی عامل بسته شدن مرز

این مسئول اشاره ای به نتایج منفی بسته شدن مرز سومار داشت و گفت: در بحث بسته شدن این مرز برخی اشکالاتی وجود داشت و برخی مسائل حاشیه ای کوچک از جمله اینکه تخلیه و بارگیری در خاک ایران یا عراق باشد و مسائلی از این دست به وجود آمد.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران افزود: به نظر من کارشناسان و مسئولین منطقه در هر دو سوی مرز به دلیل اینکه نتوانستند یک تعامل منطقی را بین خودشان ایجاد کنند در این بسته شدن نقش داشتند.

کاشفی  ادامه داد: همچنین گاهی اوقات اطلاعات غلطی هم به دولت عراق ارسال می شد که نتیجه آن این شد که دولت عراق تصمیم بگیرد فعلا مرز را ببندد تا ساختار آن اصلاح شود.

نمی توان جایگزینی برای سومار تصور کرد

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه به ایام اربعین نزدیک می شویم به نظر من نیاز است که یک فشارسیاسی از طرف وزارت کشور، کنسولگری و سفارت ما در عراق صورت گیرد که هر چه زودتر این مرز باز شود تا در ایام اربعین هم این مرز بتواند نقش خودش را ایفا کند و صادرات کالا از این مرز صورت گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: این مرز یکی از مرزهای منحصر به فرد ایران و عراق  است که باید به آن توجه شود و امکان جایگزینی خاصی برای آن وجود ندارد.

رسمی شدن مرز سومار مستلزم توافق دو کشور طرفین مرز است

وی با بیان اینکه رسمی شدن مرز باید بین هر دو کشور اتفاق بیفتد، گفت: همزمان که دولت ایران مرز سومار را رسمی می داند باید از طرف عراق نیز آن را به رسمیت بشناسند.

کاشفی تصریح کرد: باید هر دو کشور روی رسمی شدن این مرز تاکید داشته باشند و توافقی صورت گیرد و داخل کشور خود ما هم روند آن طی شود.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه این روند داخل کشور ما مقداری طولانی است، گفت: علت آن نیز این است که وقتی مرز رسمی می شود، خیلی از دستگاه ها مجبورند به ارائه خدمات در آنجا بپردازند که مقداری زمانبر است.

امیدواریم بتوانیم شوک بسته شدن سومار را مدیریت و حل و فصل کنیم

وی تصریح کرد: برای مثال وقتی رسمی می شود، سازمان حمل و نقل و راهداری باید تاسیسات لازم را آنجا ایجاد کند، نیروی انتظامی مجبور است گیت های عبور و مرور را مستقر کند و گمرکات نیز باید چارت سازمانی اش را آنجا تقویت کند و نیروهایش را افزایش دهد.

کاشفی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دستگاه های مختلف مقداری درگیر خواهند شد و عمدتا هزینه هایی را برای آنها دارد، روند این رسمی شدن مقداری طولانی خواهد بود.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران یادآور شد: در حال حاضر مصوبه هیئت دولت برای رسمی شدن این مرز از طریق ایران صادر شده است اما  این قضیه بسته شدن شوکی بود که امیدواریم بتوانیم آن را مدیریت و حل و فصل کنیم.