پایگاه خبری تحلیلی امروله11:04 - 1398/07/11

آداب دم کردن چای

به گزارشامروله، 

چای، نوشیدنی اصلی ایرانی‌هاست. کمتر کسی است که صبحش را با یک فنجان از آن شروع نکند و در مهمانی‌هایش خبری از سرو چای نباشد. با این وجود، بسیاری از مصرف کنندگان هر روزه‌ی چای، آداب دم کردن آن را به خوبی نمی‌شناسند. ما در این مطلب، چند نکته ساده اما مهم برای دم کردن چای را با شما در میان می‌گذاریم.

چای درشت بهتر است یا چای شکسته؟

چای خشک از برگ پایین شاخه چای به دست می‌آید که نسبتا خشن است و عطر و مزه کمتری دارد، ولی ممکن است رنگ آن قوی باشد. برگ بالای شاخه، که ریز و نازک است و عطر و مزه بیشتری هم دارد، در روند آماده کردن چای خرد می‌شود و به شکل چای شکسته در می‌آید.

چای ایرانی بهتر است یا خارجی؟

چای سیاهی که ما مصرف می‌کنیم یا ایرانی است یا خارجی یا مخلوطی از هر دو. انتخاب طعم مناسب چای، بستگی زیادی به ذائقه مصرف کننده دارد و به همین دلیل معمولا افراد انواع مختلف چای را با هم ترکیب می‌کنند تا طعم دلخواه‌شان را بسازند.

دم کردن چای
چای یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های ایرانی‌هاست.

آداب دم کردن چای و جوشاندن آب را می‌‎دانید؟

از جنس چای که بگذریم، عوامل دیگری که در کیفیت آن تاثیر دارند، عبارتند از آب، کتری و قوری و شیوه دم کردن. با آبی که سختی بالایی دارد (املاح آن زیاد است) نمی‌توان چای خوبی دم کرد. شما باید با آب تازه‌جوش چای دم کنید و از دم کردن آن با آبی که یک بار جوشیده و در کتری مانده، پرهیز کنید.

آبی که روی چای خشک ریخته می‌شود، باید در نقطه جوش باشد و تا چند لحظه بعد هم نباید از حرارت بیفتد. به همین دلیل بهتر است قبل از ریختن آب جوش در قوری، قوری را روی سر کتری بگذارید تا گرم شود. اگر قوری شما به اندازه کافی گرم باشد، بعد از ریختن آب جوش، برگ چای روی آب شناور می‌شود. دم کردن آب، درواقع نگه‌داشتن گرمای آب تا زمان ته نشین شدن برگ‌های چای است و این کار بین ده دقیقه تا نیم ساعت طول می‌کشد.

چای را در کدام قوری باید دم کرد؟

بعضی‌ها معتقدند کتری لعابی یا فولاد ضد زنگ، از کتری آلمینیومی برای چای دم کردن بهتر است و قوری چینی را هم به این دلیل که تاثیری بر رنگ چای نمی‌گذارد، برای این کار مناسب می‌دانند.

برای آدم‌های مختلف آداب دم کردن چای ممکن است متفاوت باشد. معمولا در ایران چای را در قوری پررنگ درست می‌کنند و هنگام ریختن آن در استکان، به مقدار دلخواه آب روی چای می‌ریزند. اما چای‌خور‌های حرفه‌ای، معتقدند چای از ابتدا به میزان مصرف باید دم شود تا بعد از ریختن در استکان، نیازی به اضافه کردن آب در آن وجود نداشته باشد.