پایگاه خبری تحلیلی امروله11:13 - 1398/08/25

این ده خوراکی یبوست را حادتر می‌کنند

به گزارشامروله، به گفته «سازمان ملی بیماری‌های گوارشی، بیماری‌های کبد ودیابت»، ۴۲ میلیون نفر از جمعیت آمریکا کمتر از سه بار در هفته دستشویی می‌روند! اگر رژیم غذایی‌تان را تغییر دهید و خوراکی‌های سالم بخورید در روند دفع غذا مشکلی پیدا نمی‌کنید ولی اگر غذاهای نادرست بخورید، یبوستتان بدتر می‌شود. در ادامه ۱۰ مورد از موادغذایی که برای یبوست مضر هستند را معرفی می‌کنیم.

غذاهای یخ‌زده

خوراکی‌های آماده یا یخ‌زده، غذا خوردن را برای ما تا حد زیادی آسان می‌کنند اما ارزش غذایی ندارند و در عین حال دفع غذا را هم برایمان سخت می‌کنند. بدن برای اینکه بتواند راحت غذا را دفع کند بهفیبراحتیاج دارد و این ماده در غذاهای یخ‌زده پیدا نمی‌شود. توجه داشته باشید که هر فرد بزرگسال در روز به ۲۵ تا ۳۸ گرم فیبر احتیاج دارد. علاوه بر این، غذاهای یخ‌زده معمولا از شیرین‌کننده‌های مصنوعی،چربی بدو مواد نگهدارنده ساخته شده‌اند و این مسئله روند هضمشان را سخت‌تر می‌کند. همانطور که لینزی زیگبام، متخصص تغذیه نیویورکی می‌گوید: «وقتی غذا خیلی چرب باشد، هضم آن هم سخت‌تر می‌شود».

گوشت قرمز

اگر می‌خواهید مرتب به دستشویی بروید و راحت غذایتان را دفع کنید، باید فیبر زیاد و چرب کمی‌ مصرف کنید. گوشت‌ها هیچ‌کدام فیبر ندارند (نه مرغ و نه حتی بوقلمون) اما گوشت قرمز از همه چرب‌تر است. به همین خاطر هضم آن از انواع دیگر گوشت سخت‌تر است. همانطور که دکتر زیگبام می‌گوید «گوشت قرمز چربی زیادی دارد و به همین خاطر بیشتر باعث یبوست می‌شود. با اینکه گوشت ماهی، مرغ و بوقلمون هم مانند گوشت قرمز فاقد فیبر هستند، نسبت به گوشت قرمز چربی کمتری دارند و همین مسئله باعث می‌شود زودتر هضم شوند.»

الکل

یکی دیگر از عواملی که روند هضم و دفع غذا را کند می‌کند، کم‌‌آبی بدن است. با توجه به این که مصرف الکل آب بدن را کم می‌کند، باعثیبوستهم می‌شود. در درجه اول بهتر از خوردن مشروبات الکلی خودداری کنید ولی اگر مواد الکلی مصرف کردید، باید برای جلوگیری از کم‌آب شدن باید حواستان به میزان آبی که می‌خورید باشد. بیشتر متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند در روز ۸ لیوان آب بخوریم ولی این میزان بسته به وزن، قد و سطح فعالیت هر فرد متفاوت است.

لبنیات

محصولات لبنی پرچرب مانند خامه، پنیر و شیر کامل (شیری که هیچ ماده افزودنی نداشته و به صورت طبیعی باشد)، هیچ فیبری ندارند و باعث بدتر شدن یبوست می‌شوند. بنابراین اگر مصرف روزانه لبنیات را کاهش دهید و بیشتر غلات، سبزیجات و میوه‌جات بخورید، از یبوست خلاص می‌شوید. به گفته دکتر زیگبام گاهی گاز یانفخ معدههم با یبوست همراه می‌شود که می‌تواند یکی از علائم حساسیت به لاکتوز باشد.

چیپس، بیسکوییت و خوراکی‌های فراوری شده دیگر

غذاهای فرآوری شده مانند چیپس سیب‌زمینی،‌ پف; نمکی و بعضی از برشتوک‌های صبحانه محصولات کارخانه‌ای دستکاری شده‌ای هستند که همه موادغذایی‌شان از بین رفته است و به همین خاطر باعث ایجاد یبوست می‌شوند. زیگبام توصیه می‌کند برای جلوگیری از یبوست به جای آرد یا گندم تصفیه شده (فراوری شده) از آرد یا گندم کامل استفاده کنید و به جای خرید نان سفید، نان‌هایی بخریم که از غلات کامل تهیه شده باشند و به ازای هر یک پیمانه حداقل سه گرم فیبر داشته باشند. مثلا می‌توانید برای پختهمبرگریا مرغ سوخاری، به جای آرد سوخاری از جو دو سر استفاده کنید. جو دو سر سرشار از فیبر است و از یبوست جلوگیری می‌کند.

شکلات، کیک و کلوچه

دسرها و موادغذای شیرین پر از کربوهیدرات و چربی هستند و فیبر خیلی کمی‌دارند. به همین خاطر روند هضم غذا را دچار مشکل می‌کنند. افرادی که مشکل گوارشی دارند می‌گویند هر وقت شکلات می‌خورند دچار ناراحتی روده می‌شوند اما هنوز شاهدی علمی مبنی بر اینکه شکلات باعث یبوست می‌شود وجود ندارد. با این حال، ریگبام توصیه می‌کند وقتی دلتان خوراکی شیرین می‌خواهد، به جای شکلات و شیرینی، میوه‌هایی مانند تمشک و توت بخورید. توت‌ها در هر پیمانه حدود هشت گرم فیبر دارند و با خوردن آن‌ها مقدار زیادی از فیبر مورد نیاز روزانه‌تان تامین می‌شود.

غذاهای چرب و سرخ‌کردنی

غذاهای سرخ‌شده معمولا خیلی وسوسه‌برانگیز هستند و از آنجایی که در گوشه به گوشه شهر یک رستوران فست‌فود وجود دارد، همه ما هر چند مدت یکبار هوس فست‌فود می‌کنیم. به گفته دکتر زیگبام: « هضم خوراکی‌های چرب مثل مرغ سوخاری و سیب‌زمینی سرخ‌شده برای بدن سخت‌تر است و زمان بیشتری می‌برد.» هرچه روغن غذا زیادتر باشد یعنی چربی بیشتری دارد و درنتیجه بیشتر باعث یبوست می‌شود. اگر بیشتر از دو روز است که دستشویی نرفته‌اید، بهتر است رژیم غذایی‌تان را تغییر دهید و یک عالمه پروتئین خالص، میوه و سبزیجات بخورید.

نان سفید

نان سفید (که از آرد سفید فرآوری شده درست می‌شود) نه تنها میزان قند خون را بالا می‌برد بلکه  باعث یبوست هم می‌شود. آرد سفید فیبر خیلی کمی‌دارد و از به همین خاطر باعث یبوست می‌شود؛ چراکه اگر فیبر کافی به بدن نرسد مدفوع سفت می‌شود. بنابراین باید به جای نان سفید از نان‌هایی استفاده کنیم که از غلات کامل تهیه شده‌اند.

موز نرسیده

موز در هر یک پیمانه حدود سه گرم فیبر دارد و درواقع یکی از میوه‌هایی است که به دفع غذا کمک می‌کند اما درعین حال می‌تواند باعث یبوست هم بشود؛ اگر موز را قبل از رسیده شدن بخورید، دقیقا اثر عکس دارد. موز نرسیده شامل نشاسته مقاوم است و به همین خاطر باعث یبوست می‌شود. بنابراین قبل از خرید موز مطمئن شوید که حتما زرد و رسیده باشد.