پایگاه خبری تحلیلی امروله11:25 - 1398/09/10
لاریجانی در نشست خبری:

۱۶۵ سئوال از وزرا داشتیم/ارسال ۱۳ تخلف دستگاه‌ها به قوه قضائیه

.0رئیس مجلس گفت: ۱۶۵سوال از وزرا در صحن مجلس مطرح شده است و و ۱۳ مورد تخلفات دستگاه‌ها در مجلس احصا و قرائت شده است و طبق ماده ۲۳۴ به قوه قضاییه ارسال شده است.

به گزارشامروله، علی لاریجانی به مناسبت فرارسیدن روز مجلس در نشست خبری با بیان اینکه شهید مدرس یک سیاستمدار منصف، شجاع و پرهیزکار بود، گفت: شیخ ابراهیم زنجانی از مخالفان  شهید مدرس ایشان را به انگلیسی بودن متهم کرده بود. آیت الله مدرس درخشندگی در پارلمان را داشت و به همین دلیل نماد پارلمان ایران شد. ایشان شخصیت های بزرگ ایران بوده است. مرحوم ملک الشعرای بهار در مورد مدرس می گوید نظیرش بعد از حمله مغول در زمینه صراحت لهجه، شجاعت و سیاست، خطابه و امور اجتماعی دیده نشده است.

لاریجانی با بیان اینکه قانون و قانونگرایی باید در کشور حاکم باشد تصریح کرد: شهید مدرس عبارتی دارند که مملکت یعنی قانون و اگر قانون حاکم نباشد مملکت وجود ندارد و اگر کشور می‌خواهد پیشرفت کنند، باید قانون حاکم باشد. یکی از نکات دیگر شخصیت مرحوم مدرس این بود که مجلس را سمبل مشروطه، نماد آزادی و محل اتکای ملت می‌دانست و می‌گوید این مجلس را به منزله تمامی ایران باید بدانیم و تقدس به مجلس در هر امری مقدم است. یکی از عناوین استیضاح رضاخان این بود که او به مجلس توهین کرده است که توهین به مجلس یعنی توهین به ملت.

وی تاکید کرد: به نظر من این موضوع خیلی مهم است که حفظ جایگاه مجلس به معنای حفظ آزادی‌ها و حفظ جایگاه ملت است. گاهی من می بینم که در فضای کشور با بی تقوایی سیاسی مواجه می‌شویم و کسانی که به دنبال تخریب مجلس هستند باید بدانند که این امر مخالف با مرام مدرس و مرام امام خمینی است.

لاریجانی اظهار داشت: امام خمینی در دیدار با نمایندگان مجلس اول فرمودند که من خیلی از مجالس را به یاد دارم، در بعضی از مجالس هم به عنوان تماشاچی حضور می یافتم. امثال شما نمایندگان در آن مجالس ندیدم، مگر زمانی که مرحوم محمد مدرس حضور داشتند.

 رئیس مجلس ادامه داد:  به نظر من در این بیان امام آینده‌نگری وجود داشت، ممکن است اشکالاتی هم در هر نهادی وجود داشته باشد، اما نهاد مجلس نهادی است که از کل ملت نمایندگی دارد. تخریب کردن مجلس به معنای تخریب کلیت ملت است.

وی تصریح کر: ممکن است در فصل انتخابات هیجانات سیاسی افزایش پیدا کند اما اگر هیجانات سیاسی بر اساس صدق  و مروت نباشد، دیواری است که بر سر مردم فرود می آید، لذا کسانی که با دروغ و افترا و تحقیر خدمات وکلای ملت، فضاسازی دارند، دلسوز ملت نیستند. آن هم وقتی که ما با دشمنی مواجه هستیم که به دنبال تخریب و مسئله سازی در کشور هستند.

لاریجانی اظهار داشت:در مجلس دهم کارهای مهمی صورت گرفته است که عناوین آنها را ذکر می‌کنم. در مجلس دهم قانون بودجه با دقت به تصویب رسیده است و بسیاری از مشکلات که دولت در لایحه بودجه مد نظر قرار نمی داد، نمایندگان در بودجه قرار می‌دادند؛ به عنوان مثال مسائل و مشکلات مربوط به کشاورزان بازنشستگان و بنیه دفاعی.

لوایح دولت بیشتر از طرح های مجلس است

لاریجانی اظهار داشت: قانون برنامه ششم در مجلس تدوین شد و دولت لایحه ناقصی به مجلس داد و مجلس از ابتدا لایحه بودجه را تدوین کرد. تعداد قوانین ابلاغی مجلس ۱۶۲ قانون است و ۶۳ طرح و ۹۲ لایحه داریم که بر همین اساس مشخص می شود که لوایح دولت بیشتر بوده است.

وی ادامه داد: قانون توسعه و اشتغال پایدار و روستاها یکی از قوانین مهم برای اشتغالزایی در روستاها بود که ما از طریق بانک‌ها امکاناتی را فراهم کردیم تا سرمایه‌گذاری‌هایی در روستاها انجام شود.

لاریجانی ادامه داد: قوانین مربوط به رفع موانع تولید قوانین بسیار مهمی است که در مجلس به تصویب رسید. قانون ارزش افزوده برای گازرسانی به روستاها و منابع در بودجه در نظر گرفته شد. قانون حفاظت از خاک و قانون هوای پاک از قوانین مهمی است که در مجلس به تصویب رسید. قانون حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیک که قانون بسیار پراهمیتی است. قانون جامع حدنگار، قانون افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها، قانون حمایت از محیط بانان و جنگلبانان، قانون حمایت از مرمت بافت های تاریخی، قانون حمایت از هنرمندان و فعالان صنایع دستی، قانون حمایت از معلولان، قانون نظام جامع فنی حرفه ای، قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی، قانون تاسیس مدارس غیر دولتی، قانون کاهش ساعت کار بانوان شاغل، قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان،  قانون صدور چک،  قانون مبارزه با پولشویی،  قانون تشدید مبارز قانون منابع مالی تروریسم،  قانون تجارت،  قانون مقابله با نقض حقوق بشر و مقابله با اقدامات آمریکا،  قانون اصلاح تشکیلات شوراهای اسلامی کشور ، تدوین قوانین بانک مرکزی که در دستور کار کمیسیون است؛ از جمله قوانین مهمی است که در مجلس تصویب شده است.

۱۶۵ سئوال از وزرا داشتیم

رئیس مجلس در تشریح اقدامات نظارتی مجلس گفت:  ۱۶۵سوال از وزرا در صحن مجلس مطرح شده است، سوال از رئیس جمهور داشتیم، ۶ تحقیق و تفحص در مجلس قرائت شده و بیش از ۳۰ تحقیق و تفحص در حال بررسی است.

۱۳ مورد تخلفات دستگاه ها به قوه قضائیه ارسال شده است

رئیس مجلس ادامه داد: ۶ استیضاح در مجلس مطرح شده است که دو مورد به عدم رای اعتماد منجر شده است و ۱۳ مورد تخلفات دستگاه‌ها در مجلس احصا و قرائت شده است و طبق ماده ۲۳۴ به قوه قضاییه داده شده است. کمیسیون‌ها ۳۱ مورد گزارش به مجلس بر اساس ماده ۴۵ دادند که موضوعات مهم مانند سیل، پلاسکو، احیای دریاچه ارومیه، حادثه تروریستی اهواز، اصل ۴۴،موسسات مالی و اعتباری بود.

وی با بیان اینکه این گزارش ها جدای از گزارشاتی است که دیوان محاسبات هر سال در مورد تفریغ بودجه می‌دهد، تصریح کرد: علاوه بر این ۶۴ جلسه غیرعلنی داشتیم و آخرین تحولات منطقه با حضور وزیر خارجه بررسی شد. راجع به حادثه تروریستی مجلس و حرم مطهر امام خمینی و راجع به ناآرامی‌ها در کشور با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی جلسه غیر علنی برگزار شد. راجع به ناترازی بانک ها، راجع به فضای کسب و کار، بحران آب در کشور، مبارزه با مواد مخدر، وضعیت کسری بودجه، بیمه کشاورزی و مواد غذایی وضعیت اقتصادی کشور در تحریم ها، وضعیت موسسات اعتباری و وضعیت ارز جلساتی را داشتیم.

لاریجانی ادامه داد: وقتی دولت قیمت ارز را ۴۲۰۰ تومان اعلام کرد، در مجلس و کمیسیون بحث شد و اعلام کردیم مبنای علمی ندارد و همین موضوع موجب شد که طرح نیمایی به تصویب رسید. راجع به چالش های فضای مجازی و صنعت، وضعیت یارانه ها در سال های ۹۳ و ۹۵ ،گزارش‌های کمیسیون اصل ۹۰ از برخی نارسایی‌های قوای مختلف، گزارش های مستند مرکز پژوهش ها به مجلس در مورد وضعیت اقتصادی در  سال ۹۷ و پیش‌بینی اقتصادی در مورد وضعیت سال ۹۸  به صحن مجلس ارائه شد.

لاریجانی تاکید کرد: مجلس دهم در حوزه تقنین و هم در بعد نظارت کارهای بسیار ارزشمندی انجام داده است اما گاهی در فضای هیجانی این مساله دیده نمی‌شود.

وی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما اعلام کردید قصد کاندیداتوری ندارید، ارزیابی شما از جایگاه مجلس در بعد نظارت چیست چراکه برخی نمایندگان انتقاداتی دارند و معتقدند بعضی شوراهای عالی قانونگذاری می‌کنند و این مساله تصمیمات مجلس را تحت الشعاع قرار می‌دهد؛ آیا به نظر شما امروز مجلس در راس امور است، اظهار کرد: اینکه امام فرمودند مجلس در راس امور است به معنای این نیست که در همه امور دخالت کند و تصمیم بگیرد. بالاترین مقام در کشور رهبری است اما آیا ایشان در همه امور دخالت می‌کنند؟ خیر، رهبری جهت ها را مشخص می‌کنند، مرحله بعد مجلس است که ریل گذاری می‌کند. 

وی ادامه داد: در راس امور بودن به معنای این نیست که ما کار قوه قضائیه و قوه مجریه را هم انجام دهیم، هرکس باید کار خود را انجام دهد. جایگاه در راس امور بودن این است که یک مرتبه پایین تر از رهبری ریل‌گذاری بکند.

لاریجانی تاکید کرد: من برداشتم این است که در این سه دوره ای که رئیس مجلس بودم و در گذشته هم بی‌ارتباط با مجلس نبودم، مجلس دهم ظرفیت بسیار خوبی دارد و تنوع افکار در آن بیش از مجالس قبلی است و همین کمک می‌کند که آراء مردم در مجلس گفته شود.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: اینکه نهادهای دیگری هستند، خب برخی از این نهادها در زمان امام هم بودند و چیز جدیدی نیست مثلاً شورای عالی انقلاب فرهنگی قبلاً هم بود و برخی از نهادها مثل شورای عالی فضای مجازی بعدا اضافه شد، اما من تا آنجایی که اطلاع دارم و در این جلسات شرکت می‌کنم، از وقتی که آقای روحانی رئیس‌جمهور شد انصافاً خیلی دقت می‌کند که در این شوراها قانونگذاری نشود و ما هم نمی گذاریم این کار انجام شود اما خودشان هم می‌فهمند که نباید این کار را بکنند.

وی تاکید کرد: البته قبلاً این طور نبود و گاهی قانونگذاری می‌کردند، به عنوان مثال در بحث ازدواج قانون نوشتند در حد اینکه سکه و پول بدهند که بعدا جلوی آن گرفته گفته شد چرا که اتخاذ این تصمیمات وظیفه مجلس بود. در شورای عالی فضای مجازی هم بیشتر سیاست‌گذاری در حوزه فضای مجازی است بنابراین جای مجلس را تنگ نمی کند.

رئیس مجلس گفت: البته یک مشکلی در مورد مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیئت نظارت وجود دارد، زمانی که مرحوم هاشمی رفسنجانی بودند یک هیئت نظارت در مجمع تشکیل شد تا اینکه ببینند سیاست‌های کلی درست اجرا می‌شود یا خیر، یک سازوکاری در نظر گرفتند و آن ساز و کار هم بیشتر برای این بود که جنبه مشورتی داشت و اگر می‌خواست نظر قطعی بدهد باید خود مجمع تصمیم می‌گرفت. اما در یک سال اخیر این سازوکار تغییر کرده است و بی مشکل نیست.

لاریجانی تاکید کرد: ارزیابی اجرای سیات های کلی در یک امتداد زمانی امکان پذیر است. مثلا اگر ما چابک سازی دولت را بنا قرار می‌دهیم به معنای این نیست که اگر بیمارستان دولتی ساختیم نباید پرستار بگیریم. در کلیت دولت باید چابک سازی بکنیم یعنی در جای دیگری باید کوچک شویم، بنابراین در یک امتداد زمانی باید این سیاست‌ها را در نظر بگیریم. این مشکل باید حل شود و ما هم در حال بحث هستیم.

وی ادامه داد: سیاست‌های کلی که رهبری در قانونگذاری مطرح کردند در آن قید شده است که مرزها را مشخص کنید و معاونت قوانین و بخش‌های مختلف در حال بررسی آن هستند. ممکن است در مورد شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا انتقاداتی وجود داشته باشد، این یک امر موقتی است و رهبری برای شرایط فعلی فرمودند که یک سازوکارهایی در این شورا در نظر گرفته شود و در آن شورا هم مقید هستیم که قانونگذاری نشود ولی ممکن است در یک شرایطی ضرورت داشته باشد، به عنوان مثال وقتی بحران ارز به وجود آمد، آن بحران باید مهار می شد و سازوکارهایی در نظر گرفته می‌شد.

شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا نمی‌خواهد جایگزین مجلس شود

رئیس مجلس گفت: شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا نمی‌خواهد جایگزین مجلس شود و من هم تاکید کردم که که نگهبانی از جایگاه مجلس ارزش‌گذاری به ملت است و نباید این مسئله تهدید شود. بنابراین شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا فقط برای بحران فعلی است.

ادامه دارد ...