پایگاه خبری تحلیلی امروله15:07 - 1398/09/23
امروله گزارش می دهد

افزایش جرایم محیط زیستی در صحنه سدی برای جولان افراد سودجو

پایگاه خبری امروله : جرایم زیست محیطی به مجموعه اقدام ها و فعالیت هایی گفته می شود كه به آلودگی یا از بین رفتن و آسیب دیدن مظاهر محیط زیست بیانجامد و اهمیت پیشگیری از آن جهت است كه با سلامتی همه گونه های جاندار از جمله انسان ها به صورت مستقیم در ارتباط است.

به گزارشامروله، جرایم زیست محیطی به مجموعه اقدام ها و فعالیت هایی گفته می شود كه به آلودگی یا از بین رفتن و آسیب دیدن مظاهر محیط زیست بیانجامد و اهمیت پیشگیری از آن جهت است كه با سلامتی همه گونه های جاندار از جمله انسان ها به صورت مستقیم در ارتباط است.


سازمان ملل متحد با توجه به اهمیت موضوع در سال 1972 روز جهانی محیط زیست را برای افزایش آگاهی مردم، نگهداری محیط زیست و تحریك سیاستمداران به گرفتن تصمیم هایی جهت رویارویی با تخریب محیط و گونه‌های زیستی‌ برگزید و در گزارش سال 2016 دادستان لاهه اعلام شد كه این دادگاه بین المللی از این پس به جرایم زیست محیطی با عنوان جنایت علیه بشریت رسیدگی خواهد كرد.


نخستین قوانین مرتبط با موضوع محیط زیست در ایران به سال 1307 بازمی گردد اما جرایم زیست محیطی تنها به شكار یا تصرف غیر قانونی زمین محدود نیست و از بهره برداری ناعادلانه منابع طبیعی تا ریختن انواع زباله در معابر از سوی برخی افراد ناآگاه مانند ظرف یكبار مصرف، فیلتر سیگار، بطری و كیسه پلاستیكی، ایجاد آلودگی آب، هوا، خاك، صوتی، شیمیایی و دفع غیر استاندارد پسماندها را هم باید در این زمره قرار داد كه به واقع نوعی دست اندازی به حقوق انسانی و شهروندی سایر افراد جامعه محسوب می شود.


منطقه شکار ممنوع امروله و دالاخانی در حوزه استحفاظی سه شهرستان صحنه، سنقر و کنگاور قرار دارد. مساحت این منطقه ۴۲۳۰۴ هکتار می باشد.

 

رشته کوه دالاخانی از شرق شهرستان سنقر مانند دیواری عظیم کشیده شده است. این رشته کوه از شرق با کوه امروله با ارتفاع ۳۱۵۰ متر و کوه نخودچال، از جنوب با قله قیط قلعه، از شمال با کوه کمرزرد(اوجی ایتی) همجوار است.

 

از گونه های جانوری این مناطق می توان به پلنگ، سیاه گوش، گربه وحشی، شغال، روباه، کفتار، کمرکولی، عقاب طلایی، دلیجه، چکچک پشت سفید، آگامای قفقازی و … نام برد. ولی امروز به ندرت می‌توانید آنها را حتی در مناطق شکار ممنوع هم رویت کرد.

 

 

فصل حضور شکارچیان غیر مجاز را جدی بگیریم

 

یک فعال محیط زیست در گفتگو با امروله عنوان کرد : با وجود شکارچیان غیر مجاز رفته رفته دیگر اثری از این حیوانات نمی‌بینیم، اما حداقل مناطق حفاظت شده باید جایگاهی امن برای زندگی این حیوانات باشد یا مناطق شکار ممنوع که فلسفه شکل‌گیری آنها هم کمک به احیای جمعیت گونه‌های حیات وحش است، اما شکارچیان به راحتی با کشتن این نوادر جانوری حتی با آنها عکس‌های یادگری می‌گیرند و منتشر می‌کنند.

 

وی ادامه داد : شکار بی رویه و غیر مجاز انواع پرنده های کبک ، درنا و سایر مرغان دریایی از سوی شکارچیان سودجو در مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع باعث به خطر افتادن و انقراض گونه های کم یاب این گونه پرندگان شده است.

 

سجاد زارعی گفت : مناطق حفاظت شده زیر نظر اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان صحنه به دلیل جلوگیری از انقراض گونه های نادر و کم یاب دارای محدودیت های زیادی برای شکار  می باشد اما برخی از افراد سودجو با زیر پا گذاشتن تمامی این قوانین و بدون توجه به شرایط حاکم بر محیط زیست اقدام به شکار پرندگان می‌کنند و با این عمل ناشایست خود باعث شدت بخشیدن به انقراض پرندگان میشوند

 

 

افزایش میزان جرائم زیست محیطی و ضرر و زیان وارده به محیط زیست از بابت شکار و صید غیر قانونی ابلاغ شد

 

مهندس وحید گودینی در گفتگو با امروله اظهار داشت : با توجه به جلسه شورای عالی محیط زیست در مورخه ۹۸/۴/۲۵ با حضور رییس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست جرایم زیست محیطی از بابت شکار و صید غیر مجاز افزایش یافته و مفاد آن در روزنامه رسمی انتشار یافته است.

 

وی ادامه داد : طبق این بخشنامه جدید گونه های حیات وحش منطقه صحنه از جمله کل و بز وحشی برای گونه نر ۲۵ میلیون تومان و گونه ماده ۷۵ میلیون تومان شده است، کبک به ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته، انواع اردک ها از ۳۰۰ هزار تا ۶میلیون تومان و انواع پرندگان شکاری از ۳۰۰ هزار تا ۷۵ میلیون تومان در پرندگانی مثل شاهین افزایش یافته است

 

رئیس اداره محیط زیست شهرستان صحنه گفت :  ان شالله همانطور که در ماههای گذشته شاهد کاهش شکار و صید غیر مجاز بوده ایم همچنان این روند در سطح شهرستان ادامه داشته باشد.