پایگاه خبری تحلیلی امروله11:16 - 1398/11/07
حمایت از تولید خوب است، اما برای خارجی‌ها!

شکستن کاشی ایرانی زیر پای «چینی‌ها» /کابوس ورشکستگی

مرصادنیوز: حمایت دولتی‌ها از سرمایه‌گذاری چینی‌ها و عدم توجه به تهدید این موضوع برای تولید داخلی تولیدکنندگان این حوزه را با کابوس ورشکستگی روبرو کرده است.

به گزارشامروله، ماجرایسرمایه‌گذاری چینی‌ها در صنعت کاشی استان کرمانشاه با واکنش‌های منفی بسیاری از سوی فعالان این صنعت در کشور همراه بوده و فعالان این حوزه با این موضوع کاملا مخالف هستند.

مخالفت با این موضوع که به صراحت در جلسه اخیر فعالان اقتصادی استان یزد با رییس دستگاه قضا مطرح گردید، موجب شد تا حجت الاسلام رییسی به سازمان بازرسی دستور دهد تا این موضوع را بررسی و پیگیری کند.

انجمن سرامیک کشور هم علی الظاهر در نامه‌ای به مسئولان استان کرمانشاه نسبت به ورشکستگی کارخانه‌های کاشی در صورت ورود این سرمایه‌گذار خارجی هشدار داده‌اند اما به آن توجهی نشده است!

مسئولان استان کرمانشاه اما از احداث کارخانه توسط چینی ها در صنعت کاشی حمایت می‌کنند و می‌گویند این کارخانه قرار است صادرات محور باشد که البته چند شبهه بزرگ پیش روی این موضوع قرار دارد.

اول اینکه این سرمایه‌گذار خارجی در صورت صادرات هیچ پیمان ارزی با ایران نداشته و ارز حاصل از صادراتش را به کشور برنخواهد گرداند.

دوم اینکه تجربه نشان داده چینی ها با راه‌اندازی کارخانه عوامل اجرایی و کارگران چینی را به کار خواهند گرفت، پس به جز استفاده رایگان از زمین و زیرساخت‌های رایگان سودی برای کشور ندارند.

سوم اینکه اگر زمینه صادرات آنچنان وجود داشت در حال حاضر کارخانه‌های کاشی استان اینگونه غیرفعال نبودند؛ آنها می‌گویند برای صادرات محدودیت‌هایی دارند که قابل تامل است.

چهارم اینکه اگر واقعا مسئولان استان قصد دارند برای افزایش اشتغال این کار را انجام دهند، چرا از کارخانه‌های موجود با این همه مشکلات مالی حمایت نمی‌کنند تا ظرفیت نیمه تعطیل خود را به کار گیرند؟!

0

صنعت کاشی اشباع است/ سرمایه‌گذاری جدید با از دست دادن اشتغال همراه است

اولیا علی‌بیگی، دبیر اجرایی خانه کارگر استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: استان کرمانشاه از نظر بیکاری به وضعیت بحرانی رسیده است و نشانه آن هم این است که  در هر خانواده حداقل یک و یا دو جوان بیکار تحصیل کرده وجود دارد.

وی با بیان اینکه تمام مسئولان باید تلاش کنند که استان از این شرایط خارج شود، عنوان کرد: اگر تهدید بیکاری را به آتش زیر خاکستر تعبیر کنیم،  به نظرم تعبیر منصفانه‌ای است، زیرا که آتش زیر خاکستر همین جوانان بیکار هستند.

علی بیگی تصریح کرد:  در زمینه بیکاری استان باید یک بسیج همگانی اتفاق بیفتد و تمام سازمان ها و نهادهای که در حوزه اقتصاد فعالیت می کنند باید با هم همگان شوند تا از این شرایط به وجود آمده برای جوانان خارج شویم.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان کرمانشاه تصریح کرد: سرمایه‌گذاری کار خوب و پسندیده ای است اما باید بر اساس شرایط جغرافیایی، اقتصادی، سیاسی و حتی اجتماعی برنامه ریزی کنیم تا این سرمایه گذاری نتیجه داشته باشد.

وی عنوان کرد: ما باید بدانیم که ظرفیت استان در چه شرایطی است تا متناسب با آن ظرفیت سرمایه گذاری کنیم و لذا لازمه آن شناسایی بخش های نیازمند سرمایه گذاری است.

علی‌بیگی افزود: نباید همانند دوره های گذشته که سرمایه های زیادی در دوره زود بازده وارد شد، اما به دلیل نداشتن برنامه ریزی مناسب و هدفمند نبودن، منجر به تولید و اشتغال در سطح استان و حتی کشور نشد.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان کرمانشاه با بیان اینکه سرمایه گذاری که تولید و اشتغال برای مردم آن استان به دنبال نداشته باشد کار بی فایده ای است، عنوان کرد:  امروز در بخش صنایع کاشی استان کرمانشاه به لحاظ کارخانه هایی که در آن فعال است، بطور کامل اشباع شده است.

وی تاکید کرد: نگرانی ما از این است که اگر در این حوزه سرمایه گذاری شود،  چون در این بخش اشباع هستیم، منجر به تولید و اشتغال نشود و سبب این شود که اشتغال موجود در این بخش ها هم به خطر بیفتد.

0

علی بیگی با اشاره به اینکه کاشی کاژه، چینی کرد و صنایع دیگر مرتبط با این موضوع با ظرفیت کامل مشغول به فعالیت نیستند، عنوان کرد: من فکر کنم در بخش کاشی و سرامیک استان در شرایطی است که اگر از کارخانه های موجود حمایت کنیم یکی از بهترین کارها در بخش اقتصادی خواهد شد.

سرمایه گذار چینی تأثیر منفی در کل کشور خواهد داشت

برومند میرزایی، مدیر داخلی کاشی بیستون در گفتگو با خبرنگار مرصاد با اشاره به اینکه سرمایه گذار خارجی با فرهنگ ملی ما مغایرت دارد، اظهار داشت: حضور سرمایه گذار در داخل استان خوب است، اما به شرطی که مشابه آن در استان وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه با حمایت دولت کارخانه ها  توانایی بالا بردن اقتصاد را در کشور دارند، تصریح کرد: ایجاد و احداث کارخانه توسط سرمایه گذار چینی که نمونه مشابه آن وجود دارد، تأثیر منفی خواهد داشت در کل کشور نیز به صورت صددرصدی تأثیر منفی دارد.

مدیر داخلی کاشی بیستون تصریح کرد: میزان صادرات ثابتی و تغییر چندانی نخواهد داشت و اگر صادرات بیشتر شود کارخانه هایی که غیرفعال هستند، فعال خواهد شد، اما متاسفانه صادرات محدود است.

میرزایی عنوان کرد: در بحث اقتصادی مدیران باید توجه داشته باشند به این مسئله که آیا سرمایه گذار خارجی به واحدهای موجود در داخل ضربه وارد می کند و یا خیر؟

این فعال صنعت کاشی خاطرنشان کرد: پتانسیل های موجود در کشور توانایی صادرات به خارج کشور را نیز دارند و فقط باید مورد حمایت قرار بگیرند.

0

بر اساس این گزارش، فعالان اقتصادی این صنعت با ورود سرمایه‌گذاران چینی آینده خوبی را پیش روی آینده این صنعت متصور نیستند و معقدند که دولت به جای این سرمایه‌گذاری اشتباه اگر از کارخانه‌های داخلی حمایت کند آنها می‌توانند علاوه بر افزایش تولید نیروی کار بیشتری را برای راه‌اندازی ظرفیت خالی خود به کار گیرند، اما نگاه دولت کاملا بر خلاف این است.