پایگاه خبری تحلیلی امروله16:32 - 1398/11/07
پس‌لرزه‌های یک آسیب اجتماعی در شرق کرمانشاه

دود اعتیاد در چشم خانواده‌های صحنه‌ای

پایگاه خبری امروله : اعتیاد بیشترین عامل طلاق در خانواده‌های صحنه‌ای است که در مراجعات به مشاوران این موضوع تایید شده است.

به گزارشامروله،  امروزه بر کسی پوشیده نیست که اعتیاد چه تاثیرات مخرب و غیرقابل جبرانی را بر پیکره جامعه به ویژه ارکان خانواده‌ها وارد می‌کند و این کانون گرم را از هم متلاشی می‌کند.

 

مسئله اعتیاد باعث از هم پاشیدگی بسیاری از خانواده ها به خصوص در شهرستان صحنه شده است که در آن فرد معتاد برای رسیدن به اهداف خود مشکلات بسیاری را برای همسر و فرزندان خود ایجاد کرده که تنها راه باقی مانده برای خانواده جهت کاهش پیشامد های بعد از اعتیاد طلاق است.

 

طلاق

 

اعتیاد یکی عوامل مهم در اقدام به مشاوره طلاق در شهرستان صحنه است

 

موسی آبختی، مسئول مرکز خدمات مشاوره اجتماعی آرامش در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی مرصاد عنوان کرد: بیماری اعتیاد دارای یک روند تدریجی است و به آرامی از مصرف تفننی به مصرف دائمی تبدیل می شود. از این رو بسیاری از افرادی که مصرف مواد مخدر را آغاز می کنند، نمی دانند که در حال ابتلا به بیماری اعتیاد هستند.

 

وی ادامه داد : به طور معمول فرد مبتلا از پیشرفت بیماری در خود مطلع نیست و زمانی متوجه این موضوع می شود که دیگر دیر شده است و اعضای خانواده نیز تنها زمانی متوجه این موضوع می شوند که تغییرات ناخوشایندی در رفتار و حالات روانی او ایجاد شده است.

 

مسئول مرکز خدمات مشاوره اجتماعی آرامش گفت : متاسفانه اعضای خانواده برای روبه رو نشدن با واقعیت، تلاش می کنند تا موضوع را کوچک جلوه داده و تصور کنند که عضو معتاد خانواده مصرف مواد را قطع خواهد کرد؛ با شدت گرفتن اعتیاد، فرد معتاد به ناچار وقت و انرژی بیشتری برای تهیه و مصرف مواد صرف می کند.

 

این روان شناس با بیان اینکه اعتیاد یکی عوامل مهم در اقدام به مشاوره طلاق در شهرستان صحنه است، گفت : تهیه  و مصرف مواد به تنها مسئله مهم زندگی فرد معتاد بدل شده و او به تدریج رابطه خود با اعضای خانواده را کم تر می کند به همسر وی برای رهایی از مشکلات طرف مقابل اقدام به طلاق می کند.

برخورد قانونی تنها ابزار مقابله با مسئله اعتیاد نیست

علی شاماری، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان صحنه در گفتگو با مرصاد عنوان کرد : اعتیاد یک نوع بیماری است که باید برای درمان آن کوشا بود و بایستی ساماندهی بیماران معتاد در دستور کار همه مسئولان دستگاه ها به عنوان وظیفه قانونی و شرعی قرارگیرد تا بتوان با شناخت عوامل اعتیاد در ریشه کنی آن از جامعه گام های موثر برداشت.

 

وی با بیان اینکه هم افزایی در ریشه کنی اعتیاد ضروری است، ادامه داد: مهمترین و اساسی ترین اقدام در راستای پیشگیری، برنامه ریزی برای آگاه سازی و اطلاع رسانی به افراد جامعه است و مسئولان و ارگان‌های دولتی به تنهایی نمی توانند در امر مبارزه همه جانبه با مواد مخدر وارد عمل شوند و بایستی  در این زمینه از مشارکت ها و کمک های مردمی نیز استفاده شود.

 

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان صحنه با بیان اینکه همه دستگاه های اجرایی باید در راستای کاهش آسیب اجتماعی در جامعه تلاش کنند، اظهارداشت: چنین به نظر می رسد که بتوان با آموزش افراد در سنین مختلف در افزایش ارتقا دانش آنها نسبت به مقوله اعتیاد نقش مهم ایفا کرد لذا این مهم به تنهایی تحقق پیدا نمی کند و لازمه آن مشارکت همه دستگاه های اجرایی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی است.

 

بر اساس این گزارش، شهرستان صحنه نیازمند این است که مسئولان حوزه اجتماعی یک برنامه مدون و همه‌جانبه ای برای پیشگیری از این آسیب خانمان‌برانداز داشته باشند؛ موضوعی که جای خالی آن به شد احساس می‌شود.