پایگاه خبری تحلیلی امروله13:25 - 1399/01/11

نامه هیأت اندیشه ورز سازمان بسیج فرهنگیان کرمانشاه در زمینه واگذاری آموزش دانشجو معلمان به دانشگاه پیام نور

هیأت اندیشه ورز سازمان بسیج فرهنگیان استان کرمانشاه در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش پیرامون واگذاری آموزش دانشجو معلمان به دانشگاه پیام نور اشکالاتی را مطرح کرد.

به گزارشامروله، 

، هیأت اندیشه ورز سازمان بسیج فرهنگیان استان کرمانشاه در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش اجرای طرح آموزش دانشجو معلمان در دانشگاه پیام نور را دارای اشکالاتی دانست. در این نامه آمده است:

حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی):

مسأله آموزش و پرورش یک مسأله دائمی و همیشگی و در حقیقت قاعده‌ی نظام جمهوری اسلامی ایران است.


رئیس محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

وزیر محترم آموزش و پرورش

سلام علیکم
با صلوات بر محمد و آل محمد (ص) و با احترام و ضمن تبریک اعیاد با برکت شعبانیه و با استعانت از حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا له الفداه) و تحت رهنمودهای ارزشمند مقام عظمای ولایت، در خصوص اهمیت نظام تعلیم و تربیت به استحضار می‌رساند از آن جایی که با تدوین و ابلاغ سند تحول بنیادین، کشور ما در آستانه یک تحول آموزشی و پرورشی بزرگ قرار گرفت و برای بازسازی نظام تعلیم و تربیت کشور و استوارسازی آن برپایه اندیشه‌های ناب اسلامی و آرمانها و رویکردهای انقلاب اسلامی گام‌های بلندی نیز برداشته شده است و همچنین با ایجاد دانشگاه فرهنگیان، هم افزایی در اهداف و سیاستهای اجرایی نظام تعلیم و تربیت و توانمندسازی معلمان و تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش شتاب بالایی گرفته است؛ لذا طرح آموزش دانشجو معلمان در دانشگاه پیام نور دارای اشکالات اساسی به شرح زیر می‌باشد.

۱. فلسفه‌ی تربیت، سیاستها، برنامه‌های راهبردی، اهداف بلند مدت و کوتاه مدت این دو دانشگاه کاملاًٌ با هم متفاوت بوده و ادغام این دو دانشگاه به دلیل تداخل موارد ذکر شده تبعاتی را به دنبال خواهد داشت.

۲. رشته‌های مورد پذیرش دانشگاه فرهنگیان متناسب با ظرفیت‌ها، جنسیت و سهمیه‌های کارشناسی شده مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش می‌باشد.

۳. از آن جایی که اکثر کلاسهای دانشگاه پیام نور به صورت غیر حضور برگزار می‌گردد لذا ضریب یادگیری در این گونه کلاس‌ها پایین خواهد بود.
با توجه به اهمیت حرفه ی معلمی تشکیل کلاسهای حضوری و چهره به چهره از نیازهای ضروری دستگاه تعلیم و تربیت برای آموزش معلمان می‌باشد

۴. در حال حاضر دانش آموزان نخبه با طراز علمی بالا در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته می‌شوند. در صورت ادغام این دو دانشگاه دانشجویان با رتبه‌های ضعیف کنکور و با توان علمی پایین در آموزش و پرورش جذب خواهند شد و همچنین کاهش استقبال افراد توانمند از حرفه معلمی را به دنبال خواهد شد.

۵. تخصص و مهارتهای لازم جهت آموزش و تدریس در اساتید، اعضای هیأت علمی و مدرسان (رسمی و مدعو) دانشگاه فرهنگیان، همسو با آرمان و اهداف فلسفه تربیت رسمی و عمومی در دستیابی متربیان به مراتب حیات طیبه مرتبط با بخشهای سه گانه برنامه درسی تجویزی، نیمه تجویزی و غیرتجویزی تحت نظارت نظام تعلیم و تربیت می‌باشد؛ و در صورت ادغام مشکلاتی ایجاد می‌گردد.

۶. تربیت عمومی و تربیت تخصصی در دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان ناظر به آماده سازی آنان در مسیر تحقق سند تحول بنیادین برنامه ریزی شده در صورتی که در دانشگاه پیام نور به این صورت نمی‌باشد.

۷. به نظر می‌رسد نوعی بخشی نگری در این طرح وجود دارد نه یک نگاه راهبردی.

لذا در پایان از مسئولین محترم و دلسوز انتظار می‌رود با استفاده از نظرات کارشناسان، متخصصان و صاحب نظران تأمل بیشتری در خصوص این طرح داشته باشند.

و من الله التوفیق
هیأت اندیشه ورز سازمان بسیج فرهنگیان استان کرمانشاه