پایگاه خبری تحلیلی امروله08:26 - 1399/02/20

رانندگان سرعت مطمئنه را رعایت کنند/ پلیس: قتل 122 نفر در راه‌های برون شهری استان

رئیس پلیس راه استان گفت: سال گذشته 122 نفر شامل رانندگان وسایل نقلیه، سرنشینان و عابران پیاده قربانی سرعت غیر مجاز و غیر مطمئنه در راه‌های برون شهری استان کرمانشاه شدند.

به گزارشامروله، 

 سرهنگ «محمد حیدری» در خصوص این خبر، اظهار داشت: در بررسی های کارشناسی رد پای سرعت در شدت وقوع همه حوادث رانندگی دیده می شود ولی نقش این تخلف به این حد ختم نمی شود بلکه در وقوع و شکل گیری حوادث نیز حرف اول را می زند. 

سرهنگ حیدری تصریح کرد این رفتار حادثه ساز دو بخش دارد، بخش اول سرعت غیر مجاز است که برای ماموران و دوربین های سرعت سنج ثابت و سیار قابل تشخیص بوده و می توان با آن برخورد کرد، ولی بخش دوم که عدم رعایت سرعت مطمئنه است چون نمی توان معیارهای حداکثر و حداقل آن را تعیین کرد برای ماموران و سیستم‌های هوشمند فعلی در راه‌های استان قابل تشخیص و برخورد نیستند و کنترل آن تنها در اختیار رانندگان است.
 
وی اظهار داشت: در مقررات موجود منظور از سرعت مجاز آن است که مقدار آن یا در آیین نامه راهنمایی و رانندگی و برای انواع راه‌ها و شرایط شب و روز تعیین شده است یا توسط انواع تابلوها و علائم به اطلاع رانندگان می‌رسد و سرعت مطمئنه نیز تعاریف گوناگونی دارد.

رییس پلیس راه ادامه داد: سرعت مطمئنه سرعتی است که در هر شرایطی از راه راننده بتواند وسیله نقلیه را کنترل نماید یا اینکه میزان سرعتی است که 80 درصد رانندگان در حال حرکت در زمان و مکان واحدی آن را درپیش گرفته‌اند و دچار حادثه نمی‌شوند.
 
وی تصریح کرد: رانندگان همواره با نگاه به تابلوها و علائم میزان سرعت مجاز راه مورد تردد خود را دریافته و آنرا رعایت کنند و اگر در همان مسیر سطح راه به علت بارش لغزنده شده است سرعت خود را آنچنان کاهش دهند که خودرو از آنها هم ترمز پذیری و هم فرمان پذیری داشته باشد.

سرهنگ حیدری در پایان گفت: رانندگان باید این موضوع را در نظر داشته باشند که عدم رعایت سرعت مجاز و مطمئنه به معنای سرکشی و سرپیچی وسیله نقلیه از آنهاست.