پایگاه خبری تحلیلی امروله11:17 - 1399/02/21

اداره ورزش بی‌ جوانان

عدم وجود برنامه مدون و منسجم در حوزه جوانان امور مربوط به این قشر را به حاشیه برده و برخی از مطالبات مربوط به جوانان کماکان معطل مانده است.

به گزارشامروله، 

به گزارششبکه اطلاع رسانی مرصاد ،  «برنامه مدرن و قوی برای جوانان کرمانشاهی نداریم»؛ این انتقاد صریح استاندار کرمانشاه است که چندین بار در جلسات ستاد ساماندهی جوانان استان بر آن تاکید داشته است.

ترکیب جمعیتی کرمانشاه ۶۵۰ هزار جوان دارد؛ ۶۵۰ هزار نیروی مولد باانگیزه که می‌توانند در حوزه‌های مختلف تحول ایجاد کنند اما در سال‌های اخیر عدم وجود یک برنامه راهبردی و منسجم برای رفع مشکلات و چالش‌های آنها دست و پای این قشر کاملا بسته شده است و این سرمایه عظیم بلااستفاده و راکد مانده است.

جوانی یک فرصت و سرمایه اجتماعی بی‌بازگشت است و از دست دادن این سرمایه خسران بزرگتری را متوجه هر جامعه‌ای می‌کند؛ متاسفانه فرصت‌سوزی‌ها و ناکارآمدی مدیریتی در حوزه جوانان این حقیقت تلخ  را برای کرمانشاه رقم زده است.

با توجه به هرم جمعیتی کرمانشاه که با آمار اعلامی 72 درصد آن در سنین 15 تا 64 سال قرار دارند و به سمت پیری می رود و دورنمای مطلوبی ندارد، در سال‌های آتی با کمبود نیروی جوان مواجه خواهیم شد و مشکلات امروز تشدید می‌شود.

جلسات بی‌بازده ستاد ساماندهی جوانان دردی از این قشر دوا نکرده و نخواهد کرد و هنوز هم شاهد هستیم که برنامه مدونی برای مسائل جوانان در استان وجود ندارد که نقشه راهی برای دستگاه‌های عضو این ستاد باشد؛ برنامه‌ای عملیاتی و مدون که محصول اصلی آن تقسیم کار استانی و مشخص شدن تکالیف نهادهای عمومی، دستگاه های دولتی و بخش خصوصی در این حوزه است و می‌تواند بسیار موثر باشد.

این موضوع داد استاندار کرمانشاه را هم درآورده و وی مدام از این موضوع که نباید تنها به فکر مسائل حوزه ورزش بود و از مسائل جوانان و برنامه‌ریزی برای آنها غافلماند انتقاد کرده است.

عملکرد برخی مدیران جوانان را سرخورده کرده است

 

فریبرز نجفی مهر، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار مرصاد  اظهار داشت: تلاش مدیریت ارشد استان این بوده که در راستای منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و نیز برنامه های دولت تدبیر و امید ، با هم افزا کردن دستگاه هایی که متولی اشتغال، ازدواج ، مسکن، امنیت اجتماعی، مشارکت سیاسی، ورزش، نشاط اجتماعی و ...برای جوانان هستند، یک تحول محسوس در این حوزه ها ایجاد کند.

 

وی افزود: در همین راستا کارگروه های مختلفی در سطح استان شکل گرفته تا عملکرد مدیران مربوطه در این راستا ، مورد رصد و پایش قرار گیرد .

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه گفت: ما باید بپذیریم که جوانان از تبعیض و بی عدالتی نگرانند و از عدم توجه برخی مدیران به پتانسیل این قشر فعال بسیار دلخورند بنابراین اگر متولیان امر نتوانند به این دغدغه جوانان به خوبی پاسخ دهند قطعا ممکن است جوانان به انفعال کشیده شوند و یا اینکه رفتارهای پرخاشگرایانه از خویش بروز دهند و به تدریج دچار آسیب های مختلف اجتماعی شوند.

نجفی مهر گفت: به همین علت دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری به عنوان دبیر کارگروه اجتماعی فرهنگی سلامت بانوان و خانواده استان به رصد اقدامات مدیران در این بخش ها پرداخته و در حال جمع بندی اقدامات آنها است و آن را اطلاع رسانی نیز خواهد کرد .

وی  بیان داشت: مشاهده می شود که برخی مدیران در همین استان از واگذاری امور به جوانان واهمه داشته و در توانمندی آنها تردید دارند که همین تفکر و نگرش اشتباه ، باعث عدم مشارکت جوانان شده و سرخوردگی آنها را به همراه دارد.

این مسئول گفت: اینکه جوان از یک فضای بانشاط برخوردار باشد و بتواند قابلیت های خود را در عرصه های مختلف ورزشی فرهنگیَ هنری و ...بروز دهد ، یک حق طبیعی برای آنان است و مدیران مربوطه باید برای فراهم کردن این بسترها تدبیر کنند.

نجفی مهر ادامه داد: جوانان انتظار دارند که نهادهای مختلف در توزیع خدمات رفاهی به مناطق مختلف عادلانه رفتار کنند. آنها می خواهند پارک ها ، فضاهای ورزشی ، فرهنگسراها و ...در تمام نقاط شهر موجود باشد و دسترسی راحتی به این امکانات داشته باشند و استانداری به دنبال ایجاد این عدالت است .

امور «جوانان» در مشغله ها و حواشی پررنگ «ورزش» گم شده است

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه افزود: مدیریت ارشد استان از شهرداریها ، ورزش و جوانان ، دستگاه های مختلف فرهنگی و .. خواسته است در جهت تحقق این عدالت برنامه داشته باشند و در آن کارگروه ها ارائه دهند.

وی گفت: در بحث ازدواج جوانان عملکرد بانک ها در پرداخت وام ازدواج در حال بررسی است و از آنها خواسته شده در پرداخت ها تسهیل کنند که به زودی آخرین گزارش نحوه مواجهه بانک های عامل با این مبحث احصاء و به اطلاع عموم خواهد رسید تا مردم خود در این باره قضاوت کنند.

نجفی مهر بیان داشت: ای کاش حوزه جوانان با حوزه ورزش ادغام نمی‌شد و ماموریت های این دو حوزه به صورت تخصصی مدیریت ‌می‌شد چرا که الان شاهدیم امور مربوط به "جوانان" در مشغله ها و حواشی پررنگ "ورزش" گم شده و به همین خاطر برخی از مطالبات اشاره شده مربوط به جوانان کماکان معطل مانده است .

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه عنوان کرد:  مدیران محترم باید نقش و جایگاه جوانان را با تمام وجود بپذیرند و به این نقش بها دهند. آنها باید اهمیت سازمان های مردم نهاد را به خوبی در نظر داشته باشند و از پتانسیل های این تشکل ها در حد اعلا بهره ببرند نه اینکه آنها را رقیب خود بدانند و از برون‌سپاری برخی تکالیف به آنها نگران باشند .

این مسئول خاطرنشان کرد: متاسفانه در برخی دستگاه های اجرایی به عینه شاهد استیلای تفکر «جوان هراسی» بر مناسبات مختلف آن ادارات هستیم طوری که حتی از ایجاد فضایی مناسب برای بیان نقدهای این قشر پویا جلوگیری می‌شود، در حالی که ما زمانی می توانیم ادعای توسعه یافتگی داشته باشیم که جوانان در امنیت کامل و بی واهمه ، بتوانند حرف هایشان را بزنند و خواسته هایشان را مطرح کنند.

اولین شعار ما افزایش سطح مسئولیت پذیری جوانان است!

محمد حسین زاده،  سرپرست معاونت جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه هم در گفتگو با مرصاد اظهار داشت: اولین ماموریت ما در حوزه جوانان افزایش سطح مسئولیت پذیری این قشر از جامعه در امورات اجتماعی است .

وی خاطرنشان کرد:  در این راستا در مدت چند سال گذشته در استان کرمانشاه در بین جوانان که در سن ۱۸ تا ۲۵ سال هستند موفق شدیم حدود ۹۲ سازمان مردم نهاد را تأسیس کنیم.

این مسئول افزود: این جوانان سازمان ها را تشکیل داده و مجوز آن را نیز دریافت کردند و بر اساس طرح هایی که از طرف آنها داده شده است، شرایط برای آنها فراهم شده است.

حسین زاده گفت: در سال گذشته با پرداخت ۲۶ هزار فقره تسهیلات ازدواج و پوشش ۹۶ درصد متقاضیان ازدواج یکی از استان های برتر کشور بودیم.

وی افزود: سال ۹۸ با سقوط سه پله ای طلاق در استان کرمانشاه یکی از استان های کشور بودیم که آمار طلاق را کاهش داده ایم و در این خصوص به واسطه سازمان های مردم نهاد ۳۹۰ کارگاه آموزشی ویژه ازدواج به صورت قبل، حین و بعد ازدواج برای جوانان کرمانشاهی برگزار شد و این قشر از جامعه با مهارت های زندگی آشنا شدند.

سرپرست معاونت جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه بیان داشت: اولین شعار ما افزایش سطح مسئولیت پذیری جوانان است و  باید به ازای هر ۵ هزار نفر جوان باید یک سازمان مردم نهاد تأسیس شود که ما هنوز به این پروتکل نرسیدیم زیرا کار زیادی باید انجام شود و در کنار آن کمیت  و کیفیت بالا برود و جوانان بیایند و تشکل های دلخواه خود را تأسیس کنند.

وی گفت: جوانان یکی از گرانبهاترین سرمایه های انسانی هر جامعه است و ما یکی از جوان ترین کشورها در دنیا هستیم که تعداد جوانان پویا هوشمند فعال جویای نام و جویای کار و فعالیت هستند .

حسین زاده عنوان کرد:  امید است که بتوانیم خدمات رسانی ها را به این قشر از جامعه به نحو احسن انجام دهیم تا جوانان بیشترین بهره بری را برای جامعه خود داشته باشند.

بر اساس این گزارش، در اظهارات مسئولان ورزش و جوانان در مورد عملکردشان در حوزه جوانان هیچ نشانی از وجود یک برنامه منسجم و مدون و نقشه راه آینده دیده نمی‌شود و به جای انجام مسئولیت‌های خود در قبال جوانان سعی در افزایش مسئولیت پذیری جوانان دارند.