پایگاه خبری تحلیلی امروله10:01 - 1399/02/30
در گفتگو با مهر تشریح شد؛

جزئیات احراز هویت غیرحضوری سجام با هوش مصنوعی

دبیر ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی، جزئیات طرح احراز هویت غیرحضوری برای دریافت کد بورسی سجام را با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی توضیح داد.

به گزارشامروله، مهدی محمدی در گفتگو باخبرنگارمهربا اشاره به افزایشتعدادمتقاضیان دریافت کد بورسی وسهامداریطی هفته‌هایاخیرو مشکلات مربوط به مراجعه حضوری این متقاضیان در دورانکرونا، اظهار داشت:در حال حاضرمتقاضیانی که برای دریافت کد بورسی در سامانهسجامثبت ناممی‌کنندمجبوربه مراجعه به دفاتر کارگزاری و پیشخوان هستند.به همین دلیلموضوعی که برای رفع اینمشکلمدنظرقراردارد این است که مکانیزمی طراحی شود تا دیگر نیاز به حضور فیزیکی برای دریافت این کد بورسی نباشد و رفت و آمد و مراجعه حضوری کاهش یابد.

وی ادامه داد: در این راستا پیشنهادی از سمت ستادتوسعهفناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوریریاست جمهوریمطرح شد تا اینمشکلبا یک سیستم پردازش تصویر ساده و با تشخیص چهرهمتقاضیو تطبیق با مدارک هویتی وی برطرف شود.

محمدی افزود: در این سیستم احراز هویتمتقاضیپس از پردازش تصویر و تطبیق با مدارک هویتی مانندکدملیو شماره شناسنامه از طریقاتصالبه سامانه سازمان ثبت احوال، انجام می‌شود. این سیستم هوش مصنوعی امکان پردازش تصویر را فراهم می‌کند و می‌تواند تشخیص دهد که آیا فردمتقاضیهمان فردی است که مدارک هویتی را ارائه داده و یا خیر؛ درصورتتایید دیگر لزومی به مراجعه حضوری نخواهد بود.

وی گفت: بر ایناساسمقرر شد شرکت‌های دانش بنیانی که در حوزه هوش مصنوعیفعالیتداشته‌اند معرفی شوند و ما ۳ شرکتدانش بنیانرا به سازمان بورس برای فراهم شدن زمینه همکاری معرفی کردیم. هم اکنون این پروژه در فازاجرایی شدنقراردارد.

دبیر ستادتوسعهفناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوریریاست جمهوریافزود: با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های دانشبنیان، این پروژه خیلی پیچیده به نظر نمی‌رسد وقراربود این سامانه درعرضدو هفته طراحی شود و به اجرا برسد.

وی با بیان اینکهامااین پروژه هنوز به خاطر برخی مسائل اجراییانجام نشدهاست، گفت: به نظر می‌رسد ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده عملیاتی شود.

محمدی افزود:مدت زمانبیشتری که برای این پروژه صرف شده است به دلیلتستایمنی سیستم، دقت و صحتسنجیآن بوده است و باید کاربرد آن رویحدود۲ هزار نفرتستشده تا مشخص شود که این سیستم با چه دقتتشخیصیاجرایی می‌شود. معمولاً در سیستم‌های این چنینیدقتعملکرد باید بیش از ۹۷ درصد باشد و در اینصورتمبنای کارقرارگرفته و استفاده می‌شود.

ویتاکیدکرد: از این رو تعیین زمان اجرای دقیق این طرح با سازمان بورس است وابتداقراربود در بازه زمانی کمتر از یکماهراه اندازی شود که از آن زمان، دو هفته گذشته استامابه نظر می‌رسدحداکثرتا دو هفته آینده این طرح عملیاتی ونهاییشود.

دبیر ستادتوسعهفناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی خاطرنشان کرد: پس از انجامتستدقت و اعتبارسنجی سیستم، شواهد و مدارک از سمت شرکت‌های دانشبنیانبه سازمان بورس ارجاع می‌شود و این سازمانمجوزنهاییبرای استفاده از این سامانه را برای احراز هویت غیرحضوری و مجازی سامانهسجامصادر می‌کند.