پایگاه خبری تحلیلی امروله10:16 - 1399/03/11

ناگفته‌هایی از ماجرای فدک و دلیل مرگ پیرزن کپرنشین

شهردار کرمانشاه به بیان مطالبی در مورد حادثه فدک و مرگ پیرزن کپرنشین کرمانشاهی و ابعاد آن پرداخت.

به گزارشامروله،  ماجرای مرگ آسیه پناهی پیرزن کپرنشین کرمانشاهی که در جریان تخریب منزلش توسط نیروهای اجراییات شهرداری کرمانشاه - در جهت برخورد با زمین‌خواری- جان باخت، افکار عمومی را به شدت متاثر و سیل انتقادات را به سمت مدیریت شهری کرمانشاه روانه کرده است.

برای روشن شدن ابعاد این ماجرای تاسف‌بار به سراغ سعید طلوعی شهردار کرمانشاه رفتیم تا در این مورد شفاف‌سازی داشته باشد.

آقای طلوعی در مورد حادثه‌ رخ داده در شهرک فدک که منجر به مرگ پیرزن کرمانشاهی در پی تخریب منزلش به وسیله نیروهای اجراییات شد توضیحات خود را به عنوان شهردار کرمانشاه بیان بفرمایید

طلوعی:این اتفاق در پی برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم شهر و اطراف شهرک فدک رخ داد که منجر به مرگ یک پیرزن شد.

این خانواده برای ساخت و ساز مجوز قانونی نداشتند و شهرداری در این زمینه به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل کرده است.

برای ساخت‌وساز باید پروانه اخذ شود؛ استعلامات دستگاه‌های مختلف از جمله اینکه ساختمان در حریم برق، مسیل و فضای سبز قرار نگرفته باشد برای اخذ پروانه لازم است و متاسفانه این مورد تمام مشکلات فوق به علاوه اوقافی بودن (زمین) را داشته و متراژ زمین (قولنامه‌ای) هم برخلاف ادعاها حدود ۹۳۶ متر بوده است.

این خانواده به صورت شبانه با استفاده از تاریکی هوا قسمتی از زمین را به صورت خشکه‌چینی مسقف کرده بودند و با اسباب و اثاثیه مندرس و کهنه _ برای ممانعت از تخریب_ تجهیز اندکی شده بود.

در روز حادثه هم نیروهای اجراییات بنا به وظیفه قانونی و شرعی و حکم مراجع قضایی شروع به تخریب ملک کرده که با مقاومت صاحب ملک مواجه شده‌اند.

به هرحال تخریب کار خشنی است و با ظرافت انجام نمی‌شود؛ در همه جای کشور و در تمام تخریب‌ها درگیری داریم و گاهی اوقات این درگیری منجر به جرح نیروهای شهرداری _ از کتک زدن تا چاقو خوردن_ و گاهی هم موجب آسیب به مقاومت کنندگان در برابر قانون می‌شود.

در این حادثه هم خواهران اجراییات پیرزن را به داخل مینی‌بوس منتقل کرده و قصد داشتند او را به کمپ چشمه‌سفید برای تحویل به بهزیستی جهت کمک تحویل دهند که متاسفانه فوت می‌کند.

موضع شهرداری کرمانشاه در مورد حادثه رخ داده چیست؟

طلوعی:ما هم بسیار متاثر هستیم و ضمن عذرخواهی، با خانواده متوفا همدردی و از آنها دلجویی می‌کنیم، به هر حال این زن همشهری ما بود و راضی نبودیم حتی کوچکترین اتفاقی برایش بیفتد.

با توجه به گمانه‌زنی‌ها در مورد مرگ این پیرزن، آیا علت فوت وی مشخص شده است؟

طلوعی:پزشکی قانونی علت مرگ این پیرزن را سکته قلبی اعلام کرده و دادستان هم اعلام کرده که آثاری از ضرب و جرح بر روی بدن متوفا نبوده است.

صحبت‌هایی مطرح می‌شود در مورد اینکه شهردار کرمانشاه هم در جریان این تخریب بوده است، آیا شما از این موضوع مطلع بودید؟

طلوعی:خیر صحت ندارد، بنده در جریان نبودم؛ اصولا تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز پروسه مشخصی دارد که شهرداران مناطق و امور حقوقی آنها بعد از دریافت حکم تخریب برای اجرا از اجراییات درخواست می‌کنند و با نظارت خودشان اقدامات لازم را انجام می‌دهد. روزانه چندین مورد تخریب صورت می‌گیرد و در جریان این تخریب‌ها اگر فردی تخلفی کرد نباید به پای شهردار نوشته شود.

برخورد شهرداری با متخلفان و عاملان وقوع این حادثه چطور بود؟

طلوعی:مقصران این حادثه از جمله مدیر اجرییات و قائم مقام وی، مدیرکل پیشگیری و امور حقوقی شهرداری و معاون وی از سمت های خود عزل شدند و شهردار منطقه سه هم تعلیق شد.

عاملان این حادثه در حال حاضر تحویل مراجع قضایی شده‌اند.

آیا شهرداری در برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز نمی‌تواند عملکرد و رفتار بهتری داشته باشد تا چنین حوادثی پیش نیاید؟

طلوعی:به هر حال جلوگیری از تخلفات ساخت‌وساز، احیا کردن قانون و نظام‌مند شدن شهرسازی باید انجام شود یا نه؟

اگر این برخورد صورت نگیرد زمین خواران تحت پوشش این اتفاقات قرار می‌گیرند و در سایه مظلوم‌نمایی به اهداف خود می‌رسند.

هرجایی ایستادگی و مقاومتی در برابر اجرای قانون صورت گیرد همین اتفاقات تکرار می‌شود.

در یکسال گذشته ۹۰۰ مورد برخورد با تخلفات ساخت و ساز غیرمجاز داشتیم که نسبت به سال‌های قبل از آن ۳۵۰ درصد رشد برخوردها و ممانعت از ساخت‌وساز غیرمجاز داشته‌ایم.

اگر به این موضوع بی‌تفاوت باشیم شهر به صورت بی‌رویه گسترش می‌یابد.

بخشی از ساخت‌وسازهای غیرمجاز مربوط به اقشار ضعیف است که حتی توانایی مالی اخذ پروانه را ندارند، برای پیشگیری از تکرار حوادث فوق راهکاری دارید؟

طلوعی:حل مشکل معیشت و مسکن محرومین وظیفه دولت است، اما هر خانواده ضعیفی که به شهرداری مراجعه کند ما در متراژهای پایین عوارضی هم از آنها دریافت نمی‌کنیم؛ اگر هم تشخیص دهیم نیازمند واقعی هستند می‌توانیم به وسیله رایزنی با مسکن و شهرسازی از واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی در اختیار آنها قرار دهیم و پولی که قرار است هزینه ساخت و ساز غیرمجاز کنند صرف خرید خانه کنند.

و کلام آخر

طلوعی:توصیه می کنم برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی مردم در مقابل اجرای قانون هیچگاه ایستادگی نکنند چون منافع اجرای قانون به خودشان بازمی گردد