پایگاه خبری تحلیلی امروله12:09 - 1399/03/22

بوروکراسی اداری، طناب دار تولیدکنندگان کرمانشاهی

اظهارات پر طمطراق حمایت از تولید مسئولان کرمانشاه با مشکلات تولیدکنندگان چندان همخوانی ندارد و این ادعا دردی از تولیدکننده دوا نمی‌کند.

به گزارشامروله، حمایت از تولید سیاست اصلی اکثر اقتصادهای برتر جهان است و با نگاهی به این کشورها از جمله چین می‌بینیم که سیاست‌های بعدی ذیل حمایت از تولید اولویت‌بندی می‌شوند.

اما در کشوری همچون ایران با شرایط تحریم‌های ناجوانمردانه اهمیت حمایت از تولید بیش از پیش می‌شود، ولی تولیدکنندگان با قوانین مزاحم و دست و پاگیر و بوروکراسی اداری تقریبا یک هفت‌خوان را برای کار کردن پیش رو دارند.

در استان کرمانشاه شرایط برای تولید سخت‌تر است مخصوصا برای مناطق زلزله‌زده؛ مشکلات و بوروکراسی اداری اغلب موجب فرار سرمایه‌گذاران می‌شود و سرمایه‌هایی که می‌تواند برای اشتغال در یکی از بیکارترین استانهای کشور به‌کارگیری شود به سمت سایر نقاط برخوردارتر که حامی تولید هستند سرازیر می‌شود.

این مشکلات گاهی آنقدر حاد می‌شود که تولیدکننده به وزارتخانه‌ها پناه می‌برد؛ مثل همین ماجرای اخیر یکی از تولیدکننده‌های استان که به نشانه اعتراض بر لبه یکی از ساختمان‌های وزرات کار نشست و ظاهراً قصد خودکشی داشت؛ این فرد معترض که مدیرعامل یک واحد تولیدی است از پیگیری‌های بی‌ثمر خود و بی‌تدبیری مسئولان کلافه شده و دست به چنین اقدامی زده بود.

او گفته بود که به‌اندازه یک وانت پوشه و مدرک دارد و ۳۱ ماه است در ادارات مختلف به‌دنبال حل مشکل خود است!

اظهارات مسئولانی که ادعای حمایت از تولید دارند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه در خصوص مشکلات تولیدکننده‌های استان به خبرنگار مرصاد گفت: ما از تولید کننده ها حمایت می کنیم، کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری اتفاقی نبوده و گواه این موضوع است.

هدایت حاتمی در مورد این کارفرما نیز تصریح کرد:  فرد معترض که قصد خودکشی داشته، قصد دریافت تسهیلات داشته اما ضمانت بانکی ارائه نداده است.

وی گفت: این فرد با ارائه ضمانت و و وثیقه می‌تواند از تسهیلاتی که در نظر گرفته شده بهره‌مند شود.

البته در مورد کاهش 3 درصدی آمار بیکاری که اما و اگرهای زیادی وجود دارد و نمی‌توان آنرا نشانه حمایت از تولید دانست، اما آنچه که واضح است این است که تولید در استان با موانعی مواجه است که همچون طناب داری به گردن تولیدکننده انداخته شده و راه تولید را سد می‌کند.

از طرفی این شرایط دریافت تسهیلات قاعدتا در مورد واحدهای زلزله‌زده باید با مراعات بیشتری همراه باشد و همراهی دستگاه‌های عامل در این زمینه بیشتر باشد که ظاهرا نیست.

راه چاره ای که بعد از اقدام به خودکشی تعاونگر زلزله‌زده پیدا شد!

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه در پیگیری خبرنگار مرصاد برای چندوچون مشکلات این تولیدکننده زلزله‌زده و دلایل عدم بررسی مشکلت وی که موجب این اقدام شد، گفت: وظیفه مسئولان چه در سطح استانی و چه در سطح ملی این است که به بهترین نحو کارهای مربوط به تولیدکننده را انجام دهند، تا آنها به راحتی بتوانند کار تولیدی خود را اجرایی کنند.

حسن عزیزی افزود: معتقد هستم یک تولیدگر و صنعت گر ولی نعمت ما هستند، لذا  پیگیری مشفقانه باید برای این افراد انجام شود.

البته این اظهارات پر طمطراق با آنچه که رخ داده چندان همخوانی ندارد و ادعای حمایت از تولید اگر در عمل انجام نشود و شعاری باشد دردی از تولیدکننده دوا نمی‌کند. 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه در ادامه به مشکلات این تعاون‌گر زلزله‌زده اشاره کرد و بیان داشت: فرد معترضی که قصد خودکشی داشته، واحد تولیدیش در زلزله سرپل ذهاب دچار خسارت شده و شرکت تعاونی وی  اوضاع اقتصادی مناسبی ندارد.

وی ادامه داد: این فرد تولید کننده درخواست تسهیلاتی برای بازسازی داشته و این درخواست در دستگاه اجرایی مربوطه بررسی و در کار گروه اشتغال و سرمایه گذاری مطرح شده و تسهیلاتی به وی تعلق گرفت.

عزیزی مشکل عدم ارائه وثیقه را دلیل اصلی دریفت نکردن این تسهیلات توسط فرد مذکور بیان کرد و گفت: به هر حال بانک نمی تواند بدون ضمانت نامه تسهیلاتی ارائه دهد واین تولیدکننده هم نتوانست آنرا تامین کند.

بر اساس این گزارش، بعد از اقدام به خودکشی این تولیدکننده، حالا یک راه حل برایش پیدا کرده‌اند که به جای تسهیلات بانک از منابع صندوق ضمانت تعاون استفاده کند!

 اما جای سوال است که این راهکارها چرا از همان اول پیش پای تولیدکننده‌ها قرار نمی‌گیرد و بوروکراسی اداری به یک کابوس یک طناب دار برای تولیدکننده‌ها تبدیل شده است.

آیا علت این مشکل عدم اطلاع مسئولان و مدیریان از راهکارهای تسهیل‌کننده است یا نه همتی برای رونق تولید و تسهیل شرایط برای تولیدکننده‌ها در بین مدیران ما وجود ندارد.