پایگاه خبری تحلیلی امروله14:11 - 1399/03/29

حرکت نزولی بورس نشانه اصلاح بازار است/ ریسک‌پذیرها فقط وارد بورس شوند

یک کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به روند نزولی بورس، آنرا نشانه اصلاح بازار دانست.

به گزارشامروله، 

آلبرت بغزیان در گفتگو با خبرنگارشبکه اطلاع رسانی مرصاددرباره حرکت کاهشی بازار بورس اظهار داشت: بازار سرمایه بر خلاف بازار کالا، مسکن، طلا و... پس از یک دوره هیجان همواره در حال اصلاح بوده، در واقع ویژگی بازار سرمایه اصلاح‌گری است و افراد هم ممکن است تصمیمات خود را اصلاح کنند.

وی افزود: از سوی دیگر پس از یک دوره رشد بازارهای دیگر هیجانی شده‌اند، مثلاً بازار مسکن که قیمت آن افزایش یافته هرچند ممکن است روند آن متوقف شود زیرا برخی معاملات با چانه‌زنی کاهش یافته بنابراین بازار مسکن نیز همین وضع را دارد هرچند در رکود قرار گیرد قیمت آن را کاهش نمی‌دهند اما تخفیف می دهند در بازار بورس این گونه نیست و در واقع طرف نمی تواند تخفیف دهد.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان داشت: زمانی که افزایش نرخ ارز داشته باشیم بسیاری از کارخانجات و شرکتها مواد اولیه، زمین فراوان و محصول نهایی دارند که با عرضه ارز قیمت آنها تعدیل می‌شود، اما سهامدار آنها درصدی از قیمت سهام شرکت را کاهش نمی دهد

بغزیان گفت: عده‌ای سرمایه خود را از بازار بورس خارج می‌کنند و آن را صرف خرید مسکن و... می کنند بنابراین بازار بورس همواره همین وضعیت را داشته و پس از رشدی هیجانی روندی کاهشی دارد، اما اوایل سال به دلیل حساس شدن اذهان مردم بازار سهام را بیشتر پیگیری می‌کنند از سوی دیگر همه مردم دارای کد بورسی شده‌اند همچنین بازار خودرو هم کمی رها شده مردم فکر می کنند بازار سهام نیز این گونه است بنابراین سرمایه خود را خارج می کنند و طبیعی است.

وی عنوان کرد: بازار بورس هیچ گاه تورم ایجاد نمی کند و رکود آن هم دردسرساز نیست چون بر روی کاغذ است و فیزیکی نیست بلکه محل خوبی برای مدیریت نقدینگی‌های سرگردان است.

بغزیان خاطرنشان کرد: ممکن است افرادی به عنوان شاخص بخواهند جریان سازی کنند و دوباره شاهد روزهای رشد در بورس باشیم بنابراین اگر مردم تحمل زیان را ندارند و می‌خواهند درآمد مطمئن و بدون ریسکی داشته باشند سود آن شرعی باشد و سبب ایجاد اشتغال و تولید شود و کسب و کاری هم ندارند سرمایه خود را در بانک سرمایه‌گذاری کنند اما به افراد ریسک‌پذیر بورس توصیه می‌شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: افرادی که می خواهند به اقتصاد کشور کمک کنند به جای سوداگری در زمین و مسکن وارد بورس شوند تا با جمع آوری سرمایه های کوچک شرکت ها تقویت شوند.

بغزیان بیان داشت: اینکه افراد منزل خود را بفروشند و وارد بورس شوند مدیریت آن کار سختی است و باید به صندوق های سرمایه‌گذاری محول شود؛ در واقع یکی از شیوه های تامین مالی پروژه ورود صندوق های سرمایه گذاری است اما منابع آن از طریق مردم تامین می شود.

وی درباره نقش دولت برای کنترل بازار بورس عنوان کرد: دولت به عنوان متولی بورس می‌تواند هشدارهای ارائه دهد و کنترل هایی برای جلوگیری از سوء استفاده مانند قرار دادن حجم مبنا یا حد نوسان یا نظارت بر افشای اطلاعات را قرار دهد و حافظ منافع طرفین باشد و در واقع اجازه جریان سازی به عده‌ای برای سوداگر های کلان را ندهد.

بغزیان گفت: اینکه مسئولان ارشد کشور توصیه کردند بورس مامنی برای سرمایه‌گذاری است مردم نباید فکر کنند باید خانه خود را بفروشند و وارد بورس شوند هرچند بورس سالم تر است و هزینه ورود و خروج آن کمتر است اما اگر دولت بخواهد بیش از این توصیه داشته باشد افراد غیرحرفه ای وارد می شوند و بازی آنها جدی‌تر خواهد بود و فرمول ها به هم می ریزد و اجازه اصلاح به بورس داده نمی شود درحالی که این رشدهای هیجانی، کاهش و... نشانه های اصلاح بورس است.

این کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: بازار بورس برای سرمایه گذاری است بنابراین زمانی که شرایط تورمی شده و اجازه دهد قدرت خرید کاهش یابد توصیه می‌شود به جای نگه داشتن پول به ویژه هنگامی که دولت نمی تواند تورم را کنترل کند مردم خود را نجات دهند زیرا عمده مردم ملکی ندارند که فردا گران شود و آنها خوشحال شوند بنابراین توصیه می شود به میزان تحمل زیان خود وارد مراکز سرمایه گذاری شوند؛ هرچند ریسک بالاتر بازده بالاتر را نیز به دنبال دارد.