پایگاه خبری تحلیلی امروله11:31 - 1399/04/12
در ادامه واکنش‌های جهانی علیه اشغالگری صهیونیست‌ها؛

واتیکان سفرای آمریکا و رژیم‌صهیونیستی را احضار کرد

واتیکان اعلام کرد که سفرای آمریکا و رژیم‌صهیونیستی را به منظور ابراز نگرانی از تلاش این رژیم در خصوص الحاق بخش هایی از کرانه باختری به سرزمین های اشغالی احضار کرده است.

به گزارشامروله، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه واتیکان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که سفرای آمریکا و رژیم صهیونیستی را در اعتراض به فعالیت‌ های این رژیم در خصوص الحاق کرانه باختری به سرزمین های اشغالی احضار کرده است.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، «کالیستا گینگریچ» و «اورن دیوید» سفرای آمریکا و رژیم صهیونیستی به منظور ابلاغ نگرانی واتیکان در این خصوص احضار شده اند.

واکنش‌های جهانی علیه اشغالگری صهیونیست‌ها در حالیست که «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه روز چهارشنبه به رژیم صهیونیستی درباره پیشبرد طرح اشغالگرانه الحاق کرانه باختری به سرزمین های اشغالی هشدار داده بود.

وزیر خارجه فرانسه در این خصوص گفت: الحاق کرانه باختری نقض حقوق بین الملل بوده و تبعاتی را نیز با خود به همراه خواهد داشت. این طرح پارامترهای حل و فصل منازعات (در سرزمین های اشغالی) را با چالش مواجه می کند. تصمیم به الحاق بدون تبعات نخواهد بود و بر این اساس ما در حال بررسی گزینه های مختلفی در سطح ملی با همکاهنگی شرکای اروپائی خود هستیم.

این در حالیست که «میشل باشله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل پیشتر با صدور بیانیه‌ای، طرح رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی را «غیرقانونی» دانست و از تل آویو خواست تا آن را متوقف کند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز در این باره گفته بود: اسرائیل باید با در نظر گرفتن درخواست‌ های مقامات خود و دیگر کشورها از این راه خطرناک بازگردد. برنامه الحاق صدمات زیادی را به روند صلح وارد می‌کند و شرایط فلسطینیان ساکن در آن مناطق از حیث دسترسی به آموزش و بهداشت را نیز سخت‌تر خواهد کرد.

از سوی دیگر، بیش از هزار قانون‌گذار اروپائی نیز چندی پیش از سران اتحادیه اروپا خواستند تا در خصوص ممانعت از الحاق کرنه باختری به سرزمین های اشغالی مداخله کنند. هزار و ۸۰ قانون‌گذار مذکور از ۲۵ کشور مختلف اروپائی چهارشنبه گذشته با انتشار نامه‌ای سرگشاده در جراید و ارسال آن به وزرای امور خارجه کشورهای متبوع خود در خصوص تأثیر این اقدام بر روابط بین‌الملل ابراز نگرانی کردند.

در بخشی از این نامه آمده بود: چنین اقدامی برای چشم‌انداز صلح (سازش) میان اسرائیل و فلسطین مهلک به شمار می آید. طرح ترامپ به نحو تأسف برانگیزی با اصول و مؤلفه‌ های مورد توافق در سطح بین‌المللی در تناقض است. اروپا باید برای کنار هم قرار دادن بازیگران بین‌المللی جهت جلوگیری از الحاق (کرانه باختری) نقش رهبر را ایفا کند.

شایان ذکر است، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس چندی پیش در ادامه تلاش برای ترمیم وجهه مخدوش در میان شهرک‌نشینان صهیونیست به ویژه در خصوص پرونده‌های فساد مالی‌اش در سخنانی موعد اشغال کرانه باختری را رسانه‌ای کرد؛ اما علیرغم وعده اول جولای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این خصوص؛ گزارش ها از تعویق آن حکایت دارد.