پایگاه خبری تحلیلی امروله10:47 - 1399/05/22
رئیس کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

گروه های پرخطر واکسن آنفلوانزا تزریق کنند

مرصاد نیوز: رئیس کارگروه سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: با توجه به شیوع آنفلوانزا در فصل پاییز گروه های پرخطر نسبت به تزریق واکسن این بیماری اقدام کنند.

به گزارشامروله، حسین بیگلری در گفتگو با  شبکه اطلاع رسانی مرصاد ،  اظهار داشت: با توجه به نزدیک شدن به اواخر تابستان ضرورت توجه به گروههای در معرض خطر اعم از سالمندان، بیماران دارای بیماری‌های قلبی عروقی، ریوی، کلیوی، دیابت، زنان باردار، افراد دارای نقص سیستم ایمنی و کودکان و نیز کارکنان بهداشت و درمان دو چندان می شود زیرا آغاز فصل پاییز و همزمانی آنفولانزا و کرونا ممکن است برای این گروه ها مخاطره آمیز باشد.

وی افزود: بر همین مبنا توصیه می‌شود گروه های پرخطر در ماههای شهریور و مهر به تدریج نسبت به تلقیح واکسن آنفولانزا که توسط داروخانه های کشور در اختیار می گیرند، اقدام کنند.

رئیس کارگروه سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشته خاطرنشان کرد: حدود ۱۵ تا ۲۰ روز طول می کشد تا واکسن آنفولانزا در بدن ایمنی ایجاد کند بنابراین از آنجا که در ابتدای پاییز هم مسئله شیوع این ویروس مطرح است ایده آل ترین زمان برای تلقیح واکسن آنفولانزا شهریور و مهرماه است.

وی عنوان کرد: خط تولید واکسن آنفولانزا مشخص است و ممکن است به همه آحاد جامعه نرسد بنابراین باید ابتدا این واکسن در اختیار گروه های پرخطر قرار گیرد.

بیگلری با بیان اینکه جمعیت جوان و سالم ضرورتی به تلقیح این واکسن ندارند، گفت: هر ساله واکسن آنفولانزا جداگانه ساخته می شود و واکسن‌ سالهای گذشته قابل استفاده نیست.

این مسئول افزود: امسال واکسن ۲۰۲۱ و ۲۰۲۰ تولید و برای پیشگیری از ابتلا به ویروس آنفولانزا قابلیت دارد.

بیگلری تصریح کرد: آنفولانزا موج هایی دارد که از ابتدای آبان ماه آغاز می‌شود و تا انتهای اردیبهشت ماه سال بعد ادامه می‌یابد.

وی ادامه داد: پس از تهیه واکسن آنفولانزا  باید با نگهداری در یخچال زنجیره سرد آن رعایت شود و در نخستین فرصت پس از بیرون آمدن از یخچال تلقیح شود.

این مسئول عنوان کرد: امسال همزمانی آنفولانزا و کرونا حساسیت تلقیح این واکسن را بیشتر کرده در حالی که در سال‌های قبل هم این ویروس وجود داشته است.

بیگلری خاطرنشان کرد: اهمیت تلقیح این واکسن برای گروه‌های در معرض خطر و کادر بهداشت و درمان بیشتر است با این حال واکسن آنفولانزا هیچگونه ارتباطی با ویروس کرونا و سرماخوردگی ندارد.

وی گفت: پس از تلقیح واکسن آنفولانزا ایمنی نسبی تا ۸۰ درصد در مقابل آنفولانزا در بدن ایجاد می شود.

بیگلری تصریح کرد: فرآیند ساخت واکسن کرونا در برخی از کشورها در حال طی شدن است و تا زمانی که به خط تولید انبوه و مصرف عمومی برسد  ماه های طولانی در پیش است