پایگاه خبری تحلیلی امروله16:59 - 1399/07/01

سیاست ناهنجار ترامپ، به جای ایران، آمریکا را طرد کرد

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به شکست دولت آمریکا در فعال کردن مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران، عنوان داشت که سیاست های ترامپ موجب طرد ایالات متحده شده است نه ایران.

به گزارشامروله، واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به اینکه سیاست‌های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا علیه جمهوری اسلامی، موجب طرد ایالات متحده شده است و نه ایران نوشت: یک دهه پیش این ایران بود که به خاطر تحریم‌های گسترده سازمان ملل از جامعه جهانی طرد شده بود. امروز به لطف سیاست‌های اشتباه دولت ترامپ، ایالات متحده به شکلی عجیب و بی سابقه منزوی شده است.

در ادامه این گزارش به موضع کشورهای اروپایی اشاره شده و آمده است: انگلیس، آلمان و فرانسه که برای چندین سال در مهار برنامه هسته‌ای ایران کوشیده‌اند اخیراً بیانیه مشترکی صادر و اعلام کردند که ایالات متحده توانایی تاثیرگذاری قانونی در این زمینه را ندارد. این سه کشور اروپایی همراه با روسیه و چین به حمایت از شرایط برجامی ادامه می‌دهند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران را محدود می‌کند. ایالات متحده در این ادعا که توافق نابود شده و تحریم‌ها بازمی گردند، تنها است.

واشنگتن پست: اروپایی‌ها می‌خواهند برجام را حفظ کنند، چرا که این توافق به بازرسان سازمان ملل اجازه نظارت و گزارش عملکرد هسته‌ای ایران را می‌دهد

این رسانه آمریکایی در ادامه می‌نویسد: دولت ترامپ با تهدید به تحریم بانک‌ها و شرکت‌هایی که معاملات تسلیحاتی با ایران را تسهیل و یا از تولید هسته‌ای یا موشکی ایران حمایت می‌کنند، تلاش می‌کند تا بقیه جهان را وادار به مطابقت با نسخه خود از واقعیت نماید. ادامه اتکای سامانه مالی بین الملل، اراده آمریکا برای ادامه این سیاست را تقویت می‌کند.

آمریکا این کار را بی توجه به خطری که ممکن است در آینده متوجه حمایت بین المللی از دلار به عنوان ارز ذخیره گردد انجام می‌دهد و نتیجه نهایی این است: دولت ترامپ اتحاد جهانی که تهران را مجبور می‌کرد تا فعالیت‌های مرتبط با ساخت سلاح هسته‌ای را محدود کند، نابود کرده است. ساز و کار فشار حداکثری، هم در گرفتن امتیاز از تهران ناموفق بوده و هم در تغییر رفتار این کشور. ایران حالا فعالیت‌های هسته‌ای را افزایش داده و پنج برابر دو سال قبل اورانیوم غنی شده دارد.

به نوشته واشنگتن پست، دولت ترامپ ادعا می‌کند که هر یک از امضاکنندگان برجام حق بازگرداندن یک طرفه تحریم‌های سازمان ملل را دارند. با این حال، متحدان ایالات متحده همگام با دیگر اعضای شورای امنیت دریافتند که آمریکا هنگام خروج از توافق، حقِ خود را سلب کرد. اینجا اختلاف صرفاً تکنیکی نیست. اروپایی‌ها می‌خواهند توافق را حفظ کنند، چرا که این توافق به بازرسان سازمان ملل اجازه نظارت و گزارش عملکرد هسته‌ای ایران را می‌دهد. در مقابل، دولت ترامپ تنها مسیر تنش افزایی را می بیند که به جنگ یا زرادخانه هسته‌ای ایران منتهی می‌شود.

در بخش پایانی این گزارش آمده است: ایران و متحدان ایالات متحده تا انتخابات ماه نوامبر صبر می‌کنند به امید اینکه ترامپ بازنده شود. «جو بایدن» گفته است که به توافق برجام بازخواهد گشت و درصدد است تا شرایط توافق را با گفتگو بهتر کند. حتی اگر رهبر عالی ایران اجازه مذاکره با ایالات متحده را بدهد، ایران در دادن امتیازات بیشتر مقاومت خواهد کرد. جو بایدن حداقل می‌تواند شکافی که بین ایالات متحده و متحدانش افتاده را پُر و روند دیپلماسی نابخردانه و خودانکار کننده فعلی ایالات متحده را برعکس کند.