پایگاه خبری تحلیلی امروله09:25 - 1400/03/18

شهرستان صحنه مستعد احداث باغ پسته است

آب و غذا از چالش های اصلی جوامع آینده بشری محسوب می گردد و برنامه ریزی درست در بخش کشاورزی می تواند موجب کاهش بخش زیادی از تهدیدات و چالش ها گردد.

به گزارش امروله ،آب و غذا از چالش های اصلی جوامع آینده بشری محسوب می گردد و برنامه ریزی درست در بخش کشاورزی می تواند موجب کاهش بخش زیادی از تهدیدات و چالش ها گردد. 

 

کشاورزی یکی از مقوله های اقتدار و امنیت ملی هر کشوری است زیرا تامین امنیت غذایی در گرو کشاورزی پایدار است. محصول پسته یکی از تولیدات کشاوزی مهم کشور محسوب می شود که می‌تواند نقش مهمی در چرخه اقتصادی کشور بازی کند. 

 

بخش کشاورزی به دلیل تامین غذای موردنیاز جامعه یکی از مهترین حوزه های اقتصادی کشور محسوب می شود، زیرا که هم ارزش افزوده و هم از سهم  اشتغال بالایی برخوردار است. غلبه بر چالشهای پیشرو و موفقیت در برنامه ریزی ها، حفظ و ارتقای سطح اشتغال موجود، توسعه بخش کشاورزی و نیل به خودکفایی نیازمند آمار و اطلاعات صحیح و به هنگام است.

 

 

صحنه به داشتن آب و هوای ایده آل منطقه‌ی مستعدی برای احداث باغات پسته است

 

مجید فیض الهی در گفتگو با امروله عنوان کرد : بخش کشاورزی همواره نقش چشمگیری در صادرات غیرنفتی و کسب درآمدهای ارزی داشته است، به طوری که طی سه دهه گذشته صادرات محصولات کشاورزی و سنتی به طور متوسط بیش از 80 درصد کل این صادرات را تشکیل داده است. 

وی ادامه داد : پسته یکی از محصولات عمده صادراتی بخش کشاورزی بوده است به طوری که در حال حاضر صادرات این محصول رتبه اول را در میان صادرات دیگر کالاهای این بخش داراست. 

 

فیض الهی خاطر نشان کرد : امروزه بهترین پسته، بومی ایران است. و این محصول در شهرستان صحنه با توجه به ویژگی های آب و هوایی مناسب می تواند محصول خوبی از این منطقه باشد.

 

این کارشناس کشاورزی گفت : در کشور و منطقه ما تحولاتی در چند سال اخیر در زمینه افزایش کاشت این محصول آن هم با بکارگیری شیوه های عملی و علمی پیشرفته در عملیات کاشت، داشت و برداشت صورت گرفته است.

 

وی تشریح کرد : آثار اقتصادی کشت پسته در شاخص­های رفاه اقتصادی منطقه صحنه و کیفیت اشتغال بسیار مورد اهمیت است.

 

 

پیش بینی برداشت۳ تن پسته اکبری از باغات بارور شهرستان صحنه

 

محمد صادق تنهایی در گفتگو با امروله ، عنوان کرد: تا کنون ۱۲ هکتار باغ پسته در صحنه احداث شده که از این میزان ۵ هکتار بارور است و ۷ هکتار آن نیز آماده پیوند زدن است.

 

وی ادامه داد : در سال ۹۷ حدود ۴ هزار پیوند بر روی هزار و سیصد پایه انجام شده است که موفقیت این پیوند‌ها نشان می‌دهد شهرستان صحنه منطقه‌ی مستعدی برای احداث باغات پسته است.

 

تنهایی خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود امسال حدود ۲ تا ۳ تن پسته اکبری از باغات بارور شهرستان صحنه برداشت شود.

 

مدیر جهاد کشاورزی صحنه به مزیت‌های کشت پسته اشاره کرد و گفت: کشت پسته نیاز آبی کمی دارد و یکی از گزینه‌های مناسب برای مقابله با خشکسالی است، از طرفی برداشت آسان و ارزش غذایی بالایی دارد و در آمد آن با محصولات دیگر قابل مقایسه نیست و می‌تواند زمینه اشتغال بیشتر کشاورزان را فراهم کند.