پایگاه خبری تحلیلی امروله10:01 - 1400/03/18

کرونا با سلامت روان افراد جامعه چه می کند؟

این روزها مساله‌¬ی کرونا و سلامت روان، دغدغه‌¬ایست که ذهن متخصصان و روانشناسان را به خود درگیر کردهاست

به گزارش امروله ،این روزها مساله‌­ی کرونا و سلامت روان، دغدغه‌­ایست که ذهن متخصصان و روانشناسان را به خود درگیر کرده. بیماری کرونا یا کویید ۱۹ ضررهای جانی و مالی زیادی به همراه داشته؛ اما ضرر‌های مالی و جانی تنها عوارض این بیماری نیستند بلکه بیماری کرونا بیشترین تاثیر خود را بر سلامت روان افراد گذاشته به طوریکه افسردگی و وسواس شست و شو تنها دو مورد از آثار منفی کرونا بر روان است.

 

ایجاد مشکل در روند عادی زندگی، عموما با استرس و تنش همراه است. فشار روانی و بروز علائم پریشانی نیز از عوارض تنش ایجاد شده توسط کرونا در جامعه می‌باشد. ویروس کرونا به دلیل ناشناخته بودن، استرس مضاعف‌تری را به مردم وارد می‌کند. همانطور که زلزله و سیل می‌تواند خرابی‌های زیادی را برجای بگذارد، این بیماری نیز می‌تواند مشکلات جدی را برای تمامی جوامع ایجاد کند.

 

رعایت بهداشت فردی نباید به رفتارهای غیرطبیعی و وسواس گونه تبدیل شود

 

موسی آبختی در گفتگو با امروله عنوان کرد : در سال‌های گذشته با اپیدمی‌هایی مثل سارس یا ابولا مشکلات روان شناختی همانند افسردگی، اضطراب و وسواس ایجاد شد و اپیدمی کرونا نیز از این قاعده مستثنا نیست

 

وی ادامه داد : با نگاهی به رفتارهای مردم در جوامع مختلف در دوره اپیدمی کرونا متوجه می‌شویم که بسیاری از افراد، رفتارهای وسواس گونه پیدا کرده‎‌اند مثلا اسپری ضدعفونی کننده را مدام و هر چند دقیقه یک بار استفاده می‌کنند و یا موقع صرف غذا حالات غیر طبیعی دارند

 

مدیر مرکز خدمات روانشناسی آرامش گفت : توجه داشته باشید که رعایت بهداشت فردی موضوعی ضروری است و باید در بالاترین سطح رعایت شود ولی نباید به رفتارهای غیرطبیعی و وسواس گونه تبدیل شود.

 

 

شایعات و حدس و گمان‌های کرونایی اضطراب افراد را افزایش می‌دهد

 


شبنم موحدی راد در گفتگو با امروله در خصوص حفظ سلامت روان در دوران کرونا عنوان کرد : سعی کنید به حدس و گمان‌ها در رابطه با بیماری کرونا گوش ندهید و در جستجوی منابع موثق باشید. شایعات و حدس و گمان‌ها، اضطراب را افزایش می‌دهد. وقتی دسترسی به اطلاعاتی با کیفیت خوب راجع به ویروس دارید، می‌توانید بیشتر کنترل احساسات خود را در دست بگیرید.



وی ادامه بابیان اینکه کرونا فرصتی برای برنامه ریزی روزانه است تشریح کرد : همه ما در حال تطبیق دادن خود به روش تازه و عجیب زندگی کرونایی هستیم. روش جدید زندگی، مانند شمشیر دو لبه عمل می‌کند، از یک طرف می‌تواند برای سلامت روانی ما خطرناک باشد و از طرف دیگر می‌تواند زندگی ما را بهبود ببخشد. 

 

موحدی خاطر نشان کرد : هر چند با لباس راحتی تمام روز را در منزل ماندن و استراحت کردن وسوسه انگیز است؛ ولی حفظ روحیه­، اعتماد به نفس و دوری از افسردگی کار آسانی نیست. سعی کنید روز خود را تقریبا در همان زمان معمولی آغاز کنید و هر روز وقتی برای تحرک، تمدد اعصاب، ارتباط برقرار کردن و تأمل بگذارید.

 

این روانشناس گفت : کرونا فرصتی برای داشتن بدنی سالم‌تر وقتی فعالیت می‌کنید و روز را به انجام کاری می‌گذرانید ذهنتان مشغول می‌شود، فرصتی برای فکر کردن به افکار منفی ندارید، کمتر دچار استرس می‌شوید، میزان انرژی بیشتری پیدا می‌کنید و در آخر راحت‌تر به خواب می‌روید. فعالیت و حرکت جسمی خود را روزانه افزایش دهید و کارهایی پیدا کنید که برایتان مناسب است. می‌توانید در منزل ورزش‌های متنوعی مانند یوگا انجام دهید تا بدنتان سالم بماند.