پایگاه خبری تحلیلی امروله15:21 - 1400/03/18

پایان سمبل امنیت و طراح موشکی رژیم صهیونیستی/مغز متفکر گنبد آهنین

طراح گنبد آهنین و سمبل امنیت رژیم صهیونیستی چهار هفته پیش در جریان اعتراضات گسترده فلسطینی‌ها در یک هتل در شهر عکا به وسیله بمب آتش‌زا به شدت زخمی و در نهایت به هلاکت رسید.

به گزارش امروله ،«آوی هار ای ون» مدیر سابق سازمان فضایی رژیم صهیونیستی از مهم‌ترین دانشمندان و طراحان موشکی و فضایی رژیم صهیونیستی و برنده جایزه امنیت رژیم، در جریان نبرد شمشیر قدس و درگیری‌های شهر عکا، با پرتاب «بمب آتش زا» به داخل هتلی که اقامت داشت به شدت زخمی شد و نهایتاً به درک واصل شد.

شهر عکا، یکی از چندین شهری بود که به مدت چند هفته صحنه تظاهرات‌ فلسطینیان ساکن این شهر، در اعتراض به تجاوز رژیم صهیونیستی به قدس شرقی و تخلیه اجباری محله شیخ جراح بود.

بر اساس این گزارش، وی که دچار سوختگی‌های شدید و خفگی بر اثر استنشاق دود شده بود، از تاریخ یازدهم می در مرکز درمانی «رمبام» واقع در شهر حیفا، در حالت کُما به سر می‌برد و با اتصال به دستگاه تنفس مصنوعی زنده نگه داشته شده بود.

آوی هار ای ون (۷ مارس ۱۹۳۷ - ۶ ژوئن ۲۰۲۱)، دریافت کننده جایزه نیروهای دفاعی، مدیر آژانس فضایی از ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴، سرهنگ ارتش و یکی از اعضای ارشد صنایع هوافضای رژیم صهیونیستی (IAI) بود. وی در سال ۱۹۸۲ وارد سازمان صنایع هوافضای رژیم صهیونیستی شد و تیمی را هدایت کرد که کار ساخت موشک ماهواره‌بر «شاویت» را انجام داد.

این نظامی صهیونیست همچنین در دهه ۱۹۶۰، فرمانده سامانه پدافندی «هاوک» در نزدیکی تأسیسات اتمی دیمونا در صحرای نقب بود. او همچنین از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ رئیس سازمان فضایی رژیم صهیونیستی بود.

شگفتی محور مقاومت و یادآور حماسه داوود نبی و کشتن جالوت

شاید فلسطینی‌ها نمی‌دانستند که «ای ون» داخل همان هتلی است که مورد حمله قرار گرفته است و در واقع، این سرنوشت ای ون بود که فلسطینی‌های معترض را به سمت آن هتل کشاند؛ او با سلاحی کشته شد که در مقایسه با چیزی که خود او برای قتل عام فلسطینی‌ها و نابودی زندگی در فلسطین اشغالی و قدس شریف ساخته بود، چیزی به حساب نمی‌آمد.

کشتن طراح موشکی و فضایی و نیز شخصیتی کلیدی در طراحی گنبد آهنین آن هم با پرتاب بمب آتش زا، یکی از شگفتی‌های محور مقاومت و یادآور حماسه داوود نبی (علیه السلام) در برابر جالوت است.

بیوگرافی

آوی هار ای ون متولد هفتم ماه می ۱۹۳۷ در کشور رومانی در اروپای شرقی بود که در سال ۱۹۵۰ به سرزمین اشغالی مهاجرت می‌کند. او در سال ۱۹۵۵ به عنوان دانشجوی دانشگاه فنی اسرائیل در رشته مهندسی مکانیک شروع به تحصیل کرد اما پس از چند هفته مطالعه فرایند تحصیل متوقف شد و دانشجویان در بخش توپخانه و یگان زرهی جذب شدند.

آوی هار ای ون به عنوان یک توپچی آموزش دید و به دوره افسران اعزام شد و به عنوان افسر در گردان ۴۰۴ و گردان ۴۰۲ خدمت کرد و در سال ۱۹۵۹ توسط ارتش برای تکمیل تحصیلات آکادمیک با هدف خدمت به عنوان افسر در یک واحد توپخانه به ارتش اعزام شد.

در سال ۱۹۶۳ با مدرک لیسانس مهندسی برق از دانشگاه فنی اسرائیل فارغ التحصیل شد. او در طول تحصیل مسئولیت حوزه موشکی را به نیروی هوایی منتقل و به عنوان افسر این حوزه منصوب شد و در سال ۱۹۶۵ برای تأسیس سیستم جنگی هوایی این رژیم به اوگاندا اعزام گردید.

در سال ۱۹۶۸ برای خدمت در بخش تحقیق و توسعه به IDF (ارتش رژیم صهیونیستی) منتقل شد. او در طول خدمت خود، رهبری گروهی را برعهده داشت که برنده جایزه امنیت اسرائیل شد. او واحد میتال را تأسیس کرد که مسئول تحقیق و همکاری علمی با سیستم‌های امنیتی کشورهای دوست رژیم صهیونیستی بود. به موازات خدمت، در دانشگاه تل‌آویو دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی را گذراند.

او پس از بازنشستگی به عنوان مدیرعامل یک شرکت فناوری به فعالیت خود ادامه داد. در سال ۱۹۸۲، او در صنایع هوا فضا، رهبری تیم توسعه ماهواره شاویت را برعهده داشت. آوی هار ای ون از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۰ به عنوان رئیس سکوهای پرتاب موشک و اداره فضایی در کارخانه ملام خدمت کرد سپس مسئول بازاریابی و تحقیق و توسعه در بدنه اصلی صنایع هوافضا شد.

در سال ۱۹۹۵، به عنوان مدیر آژانس فضایی اسرائیل منصوب شد که این سمت را تا سپتامبر ۲۰۰۴ بر عهده داشت. از سال ۲۰۰۸، عضو پژوهشکده ارشد مرکز مطالعات راهبردی بگین-سادات در دانشگاه بار ایلان شده بود.

پایان سمبل امنیت و طراح موشکی رژیم صهیونیستی/مغز متفکر گنبد آهنین

 

«آوی هار ای ون» با میریام کالدرون ازدواج کرده بود که نتیجه آن سه فرزند به نام‌های یاعل ۱۹۶۲/۰۸/۱۰، یوآو ۱۹۶۶/۰۲/۲۱ و عودد ۱۹۷۳/۰۵/۱۶ است. یوآو نیز از نخبگان موشکی بوده و در سال ۲۰۱۵ به عنوان مدیر عامل شرکت اسرائیلی رافائل خدمت کرده و در حال حاضر با درجه سرتیپی به عنوان معاون اداره عملیات ارتش رژیم صهیونیستی مشغول به خدمت است.

فردی مرموز و مخزن اسرار

روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونت در مورد او گفته که هار ای ون یکی از افراد سری و مرموزی است که پس از بیش از ۵۰ سال خدمت در عرصه امنیتی، موفق شد جایزه امنیت اسرائیل را کسب کند و هنوز بخش عمده خدمات و کارهای او مخفی باقی مانده و نمی‌توان جزئیات آن را منتشر کرد روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونت در مورد او گفته که هار ای ون یکی از افراد سری و مرموزی است که پس از بیش از ۵۰ سال خدمت در عرصه امنیتی، موفق شد جایزه امنیت اسرائیل را کسب کند و هنوز بخش عمده خدمات و کارهای او مخفی باقی مانده و نمی‌توان جزئیات آن را منتشر کرد.

این روزنامه اشاره کرد که هار ای ون شخصی بود که تمامی اسرار را می‌دانست. او مدیر اجرایی شرکت اسلحه‌سازی رافائل بود.

هار ای ون فعالیت خود در ارتش رژیم صهیونیستی را اوایل دهه ۶۰ در سامانه جنگی هوایی این رژیم آغاز کرد. او سپس به عنوان رئیس بخش مطالعات و توسعه ستاد مشترک ارتش و رئیس بخش مأموریت‌های ویژه وزارت جنگ این رژیم منصوب شد.

یکی از اولین پروژه‌های صنعتی – نظامی که وی در آن مشارکت نمود ارتقاء توپ‌های ضد هوایی سری L-۷۰ ساخت سوئد بود که در آن زمان بخشی از توان ضد هوایی این رژیم را تشکیل می‌داد.

یدیعوت آحارونت به نقل از یک منبع امنیتی آورده که آوی هار ای ون مناصب و سمت‌هایی را عهده‌دار بوده که اکنون در اختیار ژنرال‌های ارشد ارتش است. او موفق به ارتقای موشک ماهواره‌بر شاویت شد؛ موشک قدرتمندی که ارتش رژیم صهیونیستی از آن برای ارسال ماهواره جاسوسی اوفک به فضا استفاده می‌کند. او به مدت ۹ سال از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ مدیر اجرایی آژانس فضایی رژیم صهیونیستی بود و برای تقویت روابط بین‌الملل رژیم صهیونیستی و اساساً مرکز ناسا تلاش کرد.

وی همچنین فرماندهی یک واحد از موشک‌های سطح به هوای هاوک ساخت آمریکا را در اطراف تأسیسات هسته‌ای دیمونا نیز به عهده گرفت.

در بین سالهای ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۰ میلادی به عنوان مدیر بخش حوزه فضایی و پرتابگرها در تأسیسات مهم موسوم به Malam از زیر مجموعه‌های مهم و حساس صنایع هوافضای اسرائیل فعالیت می‌کرد و در دوره فعالیت وی در این مرکز بود که توافقات اولیه بین آمریکا و رژیم صهیونیستی برای توسعه سامانه دفاع ضد موشکی پیکان به امضا رسیده و روند توسعه این سامانه آغاز شد. وی در سال ۱۹۹۴ از سازمان صنایع هوافضای اسرائیل IAI نیز بازنشسته شد.

هار ای ون در دوره فعالیتش به عنوان اولین پیشگام فضایی اسرائیلی انتخاب شد.

واکنش صهیونیست‌ها

رژیم صهیونیستی عنصر نظامی بسیار مهمی را از دست داد به طوری که بنی گانتز، وزیر جنگ این رژیم گفته است: هار ای ون خدماتی را به این رژیم کرده است که هنوز نمی‌توان درباره آن حرف زد.

ایتسک بن اسرائیل رئیس آژانس فضایی رژیم صهیونیستی در مورد هار ای ون تاکید کرد که او یکی از اولین پیشگامان آژانس فضایی رژیم صهیونیستی بود که خدمات بسیار ارزشمندی به این رژیم ارائه داده است.

هار ای ون از سال ۲۰۰۸ به عنوان پژوهشگر برتر مرکز مطالعات راهبردی بیگن سادات در دانشگاه بار ایلان انتخاب شده بود.

شاید کسی بپرسد چرا ای ون در هتل اقامت می‌کرد، پاسخ این سوال در استراتژی محور مقاومت نهفته است و یکی از رهبران این محور یعنی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در توصیف آن گفته است: بگذارید نگران باشند. این همان معادله‌ای است که مقاومت در پاسخ به ترور رهبران خود در فلسطین و دیگر کشورهای عربی و اسلامی در مقابل رژیم اشغالگر ایجاد کرده است و وقتی که بر زبان رهبران مقاومت جاری می‌شود، تبدیل به یک جنگ روانی می‌شود که خود، بخشی از واکنش است و صهیونیست‌ها هم با هشدارها و تدابیر پیشگیرانه شان، ناخواسته باعث تقویت آن شده‌اند.

در گزارش‌های ناظران مسائل منطقه‌ای درباره استراتژی مقاومت در خصوص پاسخ به ترور رهبران خود به این نکته اشاره کرده‌اند که پاسخ مقاومت در این زمینه، در هم شکننده و ویرانگر است آن‌هم در شرایطی که رژیم صهیونیستی توان هیچ واکنشی را ندارد. سیستم پاسخ به ترور رهبران مقاومت یک سیستم کامل و بی نقص و غیر قابل پیش بینی است که توسط خود شهدا تعریف شده است و بارها در مقابل رژیم اشغالگر اجرا شده است.