پایگاه خبری تحلیلی امروله13:23 - 1400/03/19

باز شدن چشم برزخی پزشکیان پس از اعلام رأی شورای نگهبان!

یک فعال اصلاح‌طلب تأکید کرده است که مردم بر خلاف خواست اصلاح‌طلبان مبنی بر "تحریم خاموش" اما در انتخابات شرکت می‌کنند.

به گزارش امروله ،«وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

 

***

 

باز شدن چشم برزخی پزشکیان پس از اعلام رأی شورای نگهبان!

باز شدن چشم برزخی پزشکیان پس از اعلام رأی شورای نگهبان! / "حمایت غیر رسمی"؛ خطری که انتخابات را تهدید می‌کند

مسعود پزشکیان، نماینده اصلاح‌طلب مجلس و شخصی که صلاحیت او برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری احراز نشد، در اخطار قانون اساسی خود در مجلس با بیان انتقاداتی از عملکرد شورای نگهبان و تأکید بر اینکه "آنچه از شورای نگهبان انتظار می‌رود این است که بر اساس مراعات حق وعدالت قضاوت کند" گفته است:

"انتظار شفافیت از شورای نگهبان دارم که آیا چنین موضوعی ایراد دارد؛ روزی در حال شنیدن آیات سوره الرحمان بودم که متوجه شدم تمام زمین و آسمان و خورشید برای این است که در قضاوت طغیان نکنیم و مطابق عدالت حکم کنیم."

به گزارش جماران، او همچنین تصریح می‌کند که شورای نگهبان گلایه رهبر انقلاب را نادیده گرفته است. [۱]

 

*ما این قضاوت را به مخاطبان محترم واگذار می‌کنیم که تأکیدات یک رجل سیاسی در منبر عمومی مبنی بر اینکه دچار یقظه‌های عرفانی شده و نکاتی از غیب را فهمیده؛ کار بخردانه‌ای است یا خیر!؟

ما همچنین یادآوری می‌کنیم که مردم ایران نظیر این حرف‌ها را از حلقه انحرافی دولت احمدی‌نژاد نیز زیاد شنیدند و "تکرار مصیبت انحراف" که حتی از تکرار روحانی هم بدتر است؛ می‌تواند خطرات زیادی را شامل حال مردم و کشور کند.

 

***

 

مردم بر خلاف اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت می‌کنند

باز شدن چشم برزخی پزشکیان پس از اعلام رأی شورای نگهبان! / "حمایت غیر رسمی"؛ خطری که انتخابات را تهدید می‌کند

اسماعیل گرامی‌مقدم، فعال اصلاح‌طلب و سخنگوی حزب اعتماد ملی در بخشی از یک مصاحبه با سایت اعتمادآنلاین در پاسخ به این سؤال که"تصمیم مردم همسو با بیانیه جبهه اصلاحات –که خواستار تحریم است- خواهد بود یا متفاوت از تصمیمی که جبهه اصلاحات گرفته است؟ "تأکید کرد:‌

"متفاوت خواهد بود. من با اطلاعی که از استان‌ها دارم خیزشی اتفاق افتاده در مورد شرکت در انتخابات در مقابل آنهایی که دارند مشارکت حداقلی را ترغیب و تشویق و تبلیغ می‌کنند. الان یک خیزش مشاهده می‌شود. از بسیاری از استان‌ها گزارش می‌رسد که بسیاری از گروه‌های مرجع که از همین نهاد اجماع‌ساز پیروی می‌کردند، ساز دیگری می‌زنند و اینکه مشارکت کنیم تا اینکه مشارکت حداکثری شود. این دیگر به توان نامزدها برمی‌گردد."[۲]

 

*پاسخ مدقانه گرامی‌مقدم نکته‌ای است که می‌تواند باطل‌السحر نقشه ستاد اصلاحات برای کاستن از مشارکت کسانی از مردم تلقی شود.

چپ‌های ستادی از یکسال قبل نقشه "تحریم خاموش انتخابات" (معرفی نکردن نامزد در انتخابات) را در دستور کار خود گذاشتند و طی روزهای اخیر نیز گروه‌های مطرحی مثل "جبهه اصلاحات"، مجمع روحانیون، مجمع ایثارگران و حزب اتحاد بر این معنا تأکید کرده‌اند.

در این میان البته برخی نحله‌ها و رجال اصلاح‌طلب هستند که قصد همراهی با این تِز را ندارند و صراحتا اعلام کرده‌اند که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند. که از مبرّزترین اینان می‌توان به حزب کارگزاران اشاره کرد.

کارگزارانی‌ها در جریان انتخابات مجلس یازدهم نیز موافق تحریم خاموش نبودند و فهرست انتخاباتی خود را به مردم ارائه کردند.

 

***

 

خوف یک جریان سیاسی خاص از برخورد امنیتی نظام

"حمایت غیر رسمی"؛ خطری که انتخابات را تهدید می‌کند

باز شدن چشم برزخی پزشکیان پس از اعلام رأی شورای نگهبان! / "حمایت غیر رسمی"؛ خطری که انتخابات را تهدید می‌کند

جواد امام، از چهره‌های نزدیک به لیدر اصلاح‌طلبان و دبیر کل تشکل چپ "مجمع ایثارگران" در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا پیرامون انتخابات ۱۴۰۰ گفته است:

"با توجه به اینکه ۹ نفر کاندیدای که از سوی مجمع عمومی جبهه اصلاحات معرفی شده بودند، رد صلاحیت شدند؛ این جریان کاندیدایی ندارد. و اگر جامعه ترغیب به حضور و رای شود در آن موقع باید این موضوع مجدد در جبهه اصلاحات بررسی شود و فکر نمی‌کنم که جبهه اصلاحات بخواهد مستقل از مردم تصمیم بگیرد."[۳]

 

*باید این آموزه سیاسی را به آقای امام یادآور شد که اراده عمومی و همیشگی مردم به حضور در انتخابات است و اگر وسواسان خنّاسی نباشند که در گوش آنها از بی‌تأثیری صندوق رأی بگویند؛ هرگز در این عزم مقدس خللی پیش نخواهد آمد.

درباره گفته‌های آقای امام در وهله اول باید دانست که حزب تحت امر او یعنی "مجمع ایثارگران" طی روزهای اخیر بیانیه تندی را با تأکید بر تحریم خاموش انتخابات منتشر و حتی در آن اصرار کرده است که مردم روند قانونی انتخابات را تحمل نخواهند کرد! [۴]

و اکنون بدیهیست که صحبت‌های اشاره شده از وی در مصاحبه با ایرنا با مواضع حزب متبوع او متناقض است.

ما این تناقض را به این شرح حل می‌کنیم که همانطور که وبلاگ مشرق در گزارش‌های پیشین خود نوشت؛ چپ‌های ستادی هیچ براوردی از واکنش نظام اسلامی به "تحریم خاموش انتخابات" ندارند و اصلا نمی‌دانند که در صورت ارتکاب به این خیانت سیاسی؛ نظام اسلامی چه برخوردی با آنها خواهد داشت.

خاصّه اینکه چپ‌ها در جریان تحریم خاموش انتخابات مجلس یازدهم با برخورد خاصی مواجه نشدند اما در جریان انتخابات اخیر از لسان رهبر معظم انقلاب شنیدند که کنار گذاشتن وظیفه مشارکت در انتخابات، عمل به خواست دشمن است. [۵]

(دقت شود که وظایف خواص و احزاب سیاسی در انتخابات با وظایف مردم متفاوت است. وظیفه اصلی آنها حمایت رسمی از یک نامزد یا یک فهرست و در ادامه تشویق به مشارکت حداکثری است. ۲ گزینه‌ای که چپ‌های ستادی هر دو را از یکسال قبل عامدانه از دستور کار خود خارج کردند)

اکنون چپ‌ها مانده‌اند و طرحشان برای تحریم خاموش و البته برآوردی که ندارند!

این شرایط برای آنها ۳ گزینه را مطرح کرده است:

۱_ شکستن راهبرد تحریم خاموش و حضور قاعده‌مند در انتخابات

۲_ ادامه راهبرد تحریم خاموش و پذیرفتن تمام هزینه‌های خیانت سیاسی

۳_ به‌راه انداختن یک بازی دوگانه با روش "حمایت غیر رسمی از یک نامزد"!

ما اگرچه نقشه اصلاح‌طلبان را از یکسال قبل رصد کردیم و در اختیار مخاطبان گذاشتیم اما درباره شرایط جدید تصمیم آنها نمی‌توان به قطعیت نظر دارد و دقیقا نمی‌شود گفت که آنها کدامیک از ۳ گزینه فوق را طی ۲ هفته مانده تا انتخابات برمی‌گزینند!؟

مع‌الوصف تأکید بر این نکته ضروریست که گزینه سوم یا همان "بازی دوگانه" عملا فرقی با تحریم خاموش ندارد.

زیرا حمایت غیر رسمی اولا به معنی اعلام معارضه با نظام و ساز و کارهای قانونی کشور است.

و ثانیا واجد هیچ ارزشی نیست. چه اگر نامزد مورد حمایت غیر رسمی شکست بخورد؛ اصلاح‌طلبان می‌توانند مدعی باشند که نامزد آنها در انتخابات نبوده و مردم حامی راهبرد شریرانه تحریم خاموش بوده‌اند!

و اگر نامزد خاص پیروز شود؛ مردم شاهد به صحنه آمدن "مجاهدان شنبه" و ابن‌الوقت‌هایی هستند که در صبح فردای پیروزی یک نامزد خاص؛ فریاد أنا شریک سر خواهند داد.

پرده بر افکندن از بازی تحریم خاموش و البته نفاق مستتر در "حمایت غیر رسمی" وظیفه مصرّح و ذاتی خواص دلسوز کشور است.