پایگاه خبری تحلیلی امروله08:25 - 1400/04/29

« سندروم بشقاب تمیز » / مشکل اکثر مادران

یکی از علت های کم اشتهایی و اختلال خوردن در کودکان، سندرم بشقاب تمیز است . یعنی مادر یا پدر کودک فکر می کنند که تنها زمانی معده کودک پر می شود که بشقاب خالی (بشقاب تمیز) شود.

به گزارش امروله ،وحید موحدی راد در یادداشتی نوشت : مادر یا پدر کودک فکر می‌کنند فقط زمانی معده کودک پر می‌شود که بشقاب اش خالی (بشقاب تمیز) شود!چنین والدینی با اجبار، تشویق، تهدید و هزار ترفند، راه افتادن دنبال کودک و التماس به او برای خوردن کمی بیشتر او را مجبور به اتمام غذا می‌کنند.

 

 کم اشتهایی و بد غذا بودن فرزندان ما از همین‌جا آغاز می‌شود!جملاتی مثل این که «غذای داخل بشقاب را تا آخر بخور!» یا «همین یه قاشق رو هم بخور تموم بشه!» و «حیفه!» جملاتی آشنا برای ماست.

 

 این در حالی است که کودکان چاق اغلب اعتماد به نفس پایینی دارند و از نظر جسمانی غیر فعال اند. باید به کودکان اجازه داد که هر وقت احساس سیری می‌کنند دست از غذا خوردن بردارند.

 

بی اشتهایی عصبی از نتایج این سندروم است و مادرانی که به این سندروم دچار هستند ، هم اضطراب شدیدی را تجربه می کنند و هم اضطراب شدیدی به فرزندشان منتقل می کنند .

 

باید به کودکان اجازه داد که هر وقت احساس سیری میکنند دست از غذا خوردن بردارند و مجبور نباشند تمام محتویات بشقابشان را بخورند. 

 

 نگاه به امروزمان کنیم که دغدغه مان لاغری و حفظ تناسب هیکل است. هزار بار قول می دهیم که کم بخوریم اما ناخوداگاه تا آخر بشقابمان را میخوریم. گاهی ته بشقاب فرزندمان هم میخوریم. این ما هستیم که حیفیم!