پایگاه خبری تحلیلی امروله11:32 - 1400/05/04

نگذاریم "باغ شهر" کرمانشاه از دست برود

صحنه قطب تولید محصولات باغی در استان کرمانشاه است. این شهرستان با داشتن بیش از هشت هزار هکتار باغ، "باغ شهر" استان به شمار می‌رود، اما این روزها باغ شهر کرمانشاه تحت تاثیر خشکسالی حال و روز خوبی ندارد و حداقل ۳۵ درصد باغات آن در معرض خشکی کامل قرار دارند.

به گزارش امروله ،محمدصادق تنهایی ، سطح باغات شهرستان صحنه را هشت هزار هکتار اعلام کرد و افزود: هم اکنون نزدیک ۳۵ درصد باغات این شهرستان در معرض خشک شدن کامل قرار دارند و با این شرایط این آمار تا یک ماه آینده به ۵۰ درصد هم خواهد رسید.

 

 تنهایی با بیان اینکه باید هر طور شده نگذاریم باغات شهرستان از دست بروند، تاکید کرد: تنها کاری که می توان برای جلوگیری از خشک شدن باغات شهرستان انجام داد، این است که هر طور شده ظرف یک ماه آینده حداقل یکی دو بار با تانکر سیار آبیاری شوند، در غیر اینصورت از دست خواهند رفت.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان صحنه ادامه داد: اگر باغات از دست بروند برای احیای آنها سالها زمان لازم است، لذا باید هر طور شده نگذاریم باغات شهرستان از دست بروند.

 

وی گفت: برای آبیاری باغات شهرستان صحنه  با استفاده از تانکر سیار تقاضای دو میلیارد تومان اعتبار داده ایم که تاکنون هیچ اعتباری در این راستا در اختیار شهرستان قرار داده نشده  است.

 

وی در ادامه از شهرستان صحنه به عنوان باغ شهر استان کرمانشاه یاد کرد و افزود: عمده باغات استان کرمانشاه در شهرستان صحنه قرار دارند.

 

تنهایی  با اشاره به شاخص بودن شهرستان صحنه در زمینه تولید برخی از محصولات باغی در کشور، گفت: باغات انگور کندوله این شهرستان در کشور شناخته شده است، کندوله به لحاظ تنوع انگور تولیدی در کشور سرآمد است و گونه‌های مختلف انگور شامل یاقوتی، فخری، عسگری، ریش بابا و... در تاکستان‌های این منطقه تولید می‌شود. همچنین سیب سرتخت صحنه به عنوان یک محصول مرغوب با بازارپسندی بالا به تهران و دیگر استان‌ها فرستاده می‌شود.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان صحنه  با بیان اینکه شهرستان صحنه باغات گردو، سیب، گیلاس، آلبالو، انگور، هلو، شلیل، آلو و آلوچه زیادی دارد، گفت: همه ساله برداشت محصولات باغی در این شهرستان از اواسط خرداد ماه و با برداشت آلبالو و گیلاس شروع شده و تا اواخر شهریور و با برداشت گردو و سیب ادامه پیدا می‌کند.

 

تنهایی ادامه داد: سالانه بین ۳۳ تا ۳۴ هزار تن انواع محصولات باغی در شهرستان صحنه تولید می شود که این میزان امسال به دلیل خشکسالی با افت ۳۰ درصدی از حدود ۲۲ هزار تن بیشتر نخواهد شد.