پایگاه خبری تحلیلی امروله16:53 - 1400/06/09

سلامت برای مرزداران غیور/ ارائه خدمات بهداشتی- درمانی به عشایر رسمیت می یابد

بالاخره مصوبه ای مبنی بر الزام دستگاه های ذی ربط برای ارائه خدمات بهداشتی، درمانی، بیمه ای و خدمات حمایتی به عشایر به تصویب رسید.

به گزارش امروله ،عشایر از اقشار بسیار توانمند و کوشای جامعه هستند که متاسفانه با بی مهری مسئولان امر از دریافت بسیاری از خدمات محروم شدند.

سالهای سال خبری از ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و بیمه ای به عشایر نبود و تنها در مناسبت‌های مختلف و به صورت موردی شاهد ارائه چنین خدماتی بودیم.

بالاخره مرداد امسال هیئت وزیران مصوبه ای را تحت عنوان برنامه ویژه ارتقای سطح برخورداری عشایر از خدمات بهداشتی، درمانی، بیمه‌ها و خدمات حمایتی به تصویب رساندند که امیدواریم از سوی دستگاه های اجرایی مبنای عمل قرار گیرد.

قبلا خدمات رسانی به عشایر به صورت موردی و مناسبتی بود

بهزاد محمدی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: در مرداد ماه هیئت وزیران طرحی در قالب برنامه ویژه ارتقای سطح برخورداری عشایر از خدمات بهداشتی درمانی، بیمه ها و خدمات حمایتی به تصویب رساندند.

مدیرکل امور عشایر استان کرمانشاه گفت: با توجه به اهمیت این مصوبه   وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی و دستگاه های زیر مجموعه این وزارتخانه ها شامل سازمان مدیریت، بهزیستی، صدا و سیما، بیمه سلامت، صندوق اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر و اورژانس پیش بیمارستانی متعهد به ارائه خدماتی شدند.

محمدی تصریح کرد: امیدواریم بر اساس وظایفی که در این مصوبه برای همه دستگاه های ذی ربط درنظر گرفته شده شاهد ارتقای سطح برخورداری عشایر از خدمات بهداشتی-درمانی، بیمه ها و خدمات حمایتی در آینده نزدیک باشیم.

وی افزود: آمادگی خود را به همه ادارات مربوطه اعلام کردیم و برای همکاری هرچه بیشتر و مراجعه به استقرار گاه های عشایر در مناطق ییلاقی و قشلاقی در خدمت آنها هستیم.

محمدی خاطرنشان کرد: پیش از این خدمات رسانی به عشایر به صورت موردی و مناسبتی بوده اما اخیرا این موضوع مصوبه هیئت وزیران را دارد و دستگاه های اجرایی نسبت به ارتقای وضعیت بهداشتی و درمانی عشایر موظف شده اند که نویدی برای جامعه عشایری است.

در حال بازنگری استانداردهای ساماندهی ارائه خدمات در شبکه های بهداشت و درمان هستیم

غلامرضا ایمانی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: عشایر به عنوان بخش مهمی از جمعیت کشور نقش مهمی در مناسبات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و تامین تولیدات دامی و لبنی ایفا می کنند.

مدیرگروه مدیریت شبکه معاونت بهداشتی استان کرمانشاه گفت: بر اساس اسناد بالا دستی ارائه خدمت به جمعیت عشایر کوچنده استان از طریق آموزش، ترویج بهداشت عمومی، ایجاد دسترسی به خدمات بهداشتی، درمانی، بیمه و خدمات اجتماعی در مناطق ییلاقی و قشلاقی و مسیر کوچ از وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

ایمانی تصریح کرد: در این راستا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری سازمان امور عشایر ایران تفاهم نامه هایی را امضا کرده و اخیرا هییت وزیران به منظور ارتقای سطح برخورداری عشایر از خدمات بهداشتی، درمانی، بیمه ها و خدمات حمایتی برنامه هایی را به تصویب رسانده و جهت اجرا ابلاغ کرده است.

وی افزود: معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در راستای این مصوبات با همکاری سایر دانشگاه ها به منظور دسترسی عشایر به خدمات بهداشتی و درمانی و ایجاد خانه های بهداشت عشایری و جذب نیرو در حال بازنگری استانداردهای ساماندهی ارائه خدمات در شبکه های بهداشت و درمان است.

ایمانی گفت: ابلاغ این مصوبه می تواند راهگشای مشکلات و تحت پوشش قرار دادن عشایر در برخورداری از ارائه خدمات بیمه باشد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر یک خانه بهداشت عشایری در شهرستان دالاهو فعالیت خود را آغاز کرده و بهورز برای ارائه خدمات جذب شده است.

مدیرگروه مدیریت شبکه معاونت بهداشتی استان کرمانشاه گفت: در همه مراکز خدمات جامع سلامت روستایی در قالب مراجعه حضوری عشایر به نزدیک ترین خانه بهداشت و با اعزام تیم های سیار خدماتی از قبیل مراقبت از مادران، سالمندان، کودکان و میان سالان،تنظیم خانواده، واکسیناسیون کودکان، بهداشت محیط، بهداشت دهان و دندان،بهداشت عشایر، آموزش بهداشت، توزیع بسته های بهداشتی، غربالگری بیماری کویید ۱۹، واکسیناسیون عشایر به این عزیزان ارائه می شود.

ایمانی خاطرنشان کرد: همزمان با دستور وزیر بهداشت و درمان از ابتدای مرداد سال جاری واکسیناسیون عشایر بالای ۱۸ سال در ۱۴ شهرستان با اعزام ۴۷ تیم سیار در حال انجام است و بیش از ۶۲ درصد آنها واکسینه شده اند.