پایگاه خبری تحلیلی امروله09:20 - 1400/06/20

آخرین خبرها از تحولات دروازه شمالی پایتخت عراق

عملیاتی بسیار مهم در شمال بغداد در جریان است که آمریکایی ها را بسیار نگران کرده چرا که خوب می دانند پایان کار عناصر مخفی داعش در الطارمیه به معنای تامین امنیت مرکز این کشور است.

به گزارش امروله ،منطقه راهبردی و بسیار مهم «طارمیه» در حدفاصل شمال پایتخت عراق و جنوب استان صلاح الدین در سال های گذشته به یکی از مراکز اصلی فعالیت عناصر مخفی گروه تروریستی تبدیل شده است.

نیروهای مسلح عراقی چندین مرتبه عملیات هایی را برای پاکسازی این منطقه از لوث وجود تروریست های داعش آغاز کردند اما هر بار با کارشکنی برخی جریان های داخلی مورد حمایت آمریکا به نتیجه دلخواه دست نیافتند و کار ناقص ماند.

تحرکات و حملات دوباره هسته های مخفی گروهک تروریستی داعش در هفته های اخیر باعث شد رزمندگان بسیج مردمی و نیروهای امنیتی عملیات گسترده ای را از سه محور برای پاکسازی و تامین امنیت منطقه الطارمیه ترتیب دهند.

یک منبع میدانی که تحولات را در شمال بغداد از نزدیک دنبال می کند در گفت وگو با مشرق اعلام کرد: اهالی شهرستان طارمیه از اقدامات ضد امنیتی تروریست های داعش در چند سال گذشته به ستوه آمده اند و در این عملیات با نیروهای عراقی همکاری می کنند.

آخرین خبرها از تحولات دروازه شمالی پایتخت عراق/ جزئیات عملیات گسترده برای پاکسازی قلب بغداد + نقشه میدانی

این منبع میدانی با بیان این که ساکنان منطقه اطلاعات مربوط به عناصر مخفی داعش را در اختیار رزمندگان قرار داده اند، افزود: اکثریت شهروندان از تحرکات عناصر داعشی خسته شده اند و فقط گروهی مشخص و شناسامه دار در این منطقه از تروریست ها حمایت می کنند که برای نیروهای امنیتی ناشناس و غریبه نیستند.

به گفته این منبع میدانی، نیروهای عراقی برای پنجمین بار متوالی پاکسازی منطقه الطارمیه را در دستور کار قرار داده اند و در جست و جوی نقطه به نقطه موفق شدند روستاهای «تل طاسه، الهور، اثار، ابوبحر، ام الصون، الغزیلیه و تل بشت» را امن کنند.

وی از پاکسازی و تامین امنیت چند مسیر تردد تروریست ها در منطقه خبر داد و گفت: شماری از عناصر تروریستی داعش در جریان این عملیات از پای درآمدند و تعدادی دیگر نیز توسط نیروهای بسیج مردمی و امنیتی شناسایی و دستگیر شدند.

براساس اطلاعاتی که این منبع میدانی در اختیار گذاشته است، یگان های مهندسی نیز در این عملیات حضور دارند و در روزهای گذشته توانستند چندین منطقه و خانه آلوده به تله های انفجاری کار گذاشته شده را پاکسازی کنند.

آخرین خبرها از تحولات دروازه شمالی پایتخت عراق/ جزئیات عملیات گسترده برای پاکسازی قلب بغداد + نقشه میدانی

این منبع میدانی به شناسایی دو مقر عناصر مخفی داعش در منطقه الطارمیه اشاره کرد و افزود: نیروهای امنیتی و رزمندگان بسیج مردمی شماری از افرادی که با تروریست ها همکاری می کردند را رصد و سپس دستگیر کردند.

در جریان درگیری ها (جمعه ۳۰ مردادماه) با تروریست های داعش برای پاکسازی و تامین امنیت منطقه، ۴ تن از رزمندگان بسیج مردمی شهید و ۶ تن دیگر هم زخمی شدند؛ نام فرمانده هنگ دوم نیز در لیست مجروحین دیده می شود.

منطقه «الطارمیه» با مساحت ۱۳۷ کیلومتر مربع از دو بخش «المشاهده و العبایجی» تشکیل شده و دروازه شمالی استان بغداد و جنوبی استان صلاح الدین محسوب می شود که از محور شمال شرق پایگاه هوایی «التاجی» تا جنوب شهرستان «الدجیل» امتداد دارد و دهها منطقه را در بر می گیرد.

آخرین خبرها از تحولات دروازه شمالی پایتخت عراق/ جزئیات عملیات گسترده برای پاکسازی قلب بغداد + نقشه میدانی

برخی گروه های تندرو و شبه نظامی داخلی عراق به همراه جماعت بعثی که سابقه همکاری با داعش را در کارنامه دارند با حمایت محور غربی - عبری - عربی از فعالیت تروریست ها در منطقه الطارمیه پشتیبانی می کنند و  این به معنای در معرض خطر قرار گرفتن امنیت بخش مهمی از مناطق مرکزی عراق است.

به گزارش مشرق، این جریان ها با حمایت از تروریست ها قصد دارند نیروهای بسیج مردمی را از منطقه الطارمیه دور کنند و با ایجاد ناامنی، قدرت را در جنوب استان صلاح الدین در دست گیرند و راه را برای نفوذ بیشتر به دروازه های شمالی پایتخت باز کنند.