پایگاه خبری تحلیلی امروله23:00 - 1400/07/25

تحلیل آموزش مجازی دانش آموزان درسامانه ی شاد

کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات گفت :دانش آموزان بسیاری در روستاهای دور افتاده زندگی می‌کنند یا عشایر که حتی امکان دسترسی به برق ندارند چه برسد به اینترنت و گوشی هوشمند و تبلت و لپ‌تاپ.

به گزارش امروله ،مظفر پورفرید در گفتگو با امروله عنوان کرد : نظام آموزش مجازی به سیستمی گفته می شود که دانش پژوهان و اساتید از طریق آن بتوانند بدون حضور فیزیکی در کلاس درس همه امور مربوط به تحصیل و آموزش را انجام دهند.آموزش مجازی، فراگیری خلاقانه ای است که ضمن تغییر در پروسه آموزش و یادگیری و مدیریت اطلاعات، در گسترش و پایدار نمودن فرهنگی ICT نقش کلیدی و محوری دارد.

 

وی ادامه داد :آموزش مجازي استفاده از فناوري ارتباط از دور به منظور دریافت اطلاعات با هدف آموزش و یادگیري است. همانگونه كه فناوري اطلاعات و ارتباطات پیشرفت می كند، آموزش مجازي نیز پارادایم هاي جدیدي از آموزش مدرن را به منصه ظهور می گذارد. از مهمترین مزیت هاي آموزش مجازي می توان به ایجاد تعامل میان یادگیرندگان و آموزش دهندگان، یا یادگیرنده با یادگیرنده، از طریق مدلهاي شبکه یادگیري همزمان و غیرهمزمان اشاره كرد ویژگیهاي جالب توجه و مفید آموزش مجازي تمام نیازمندی هاي یادگیري در جامعه مدرن را فراهم می كند و به این دلیل تقاضاي بسیاري براي یادگیري الکترونیکی در زمینه هاي گوناگون مانند آموزش مجازي به مثابه، تجارت و مؤسسات آموزش عالی ایجاد شده است عاملی شناخته شده است كه فرآیند یادگیري را تسهیل می بخشد و منجر به توسعه دستاوردهاي دانش آموزان با استفاده از فناوري می شود. بنابراین، آموزش مجازي براي این یادگیرندگان امري مهم تلقی می شود. این فناوري می تواند پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان را بهبود بخشد و در دستیابی به بخشی از اهداف آموزشی استاندارد بدون هیچ دسترسی به مدرسه یا دانشگاه یاري رساند.

 

پور فرید خاطر نشان کرد :آموزش مجازی با استفاده از رشد صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات از راه‌ کارهای جدید گسترش عدالت آموزشی در دنیای حال حاضر به شمار می رود و بنا بر اعلام کارشناسان و متخصصان فنآوری اطلاعات و ارتباطات تا چند سال آموزش آنلاین مبتنی بر فضای الکترونیک روش متعارف آموزشی در جهان خواهد بود.

 

به نظر کارشناسان، یادگیری الکترونیکی شرایطی را به مهیا می کند که در آن می توان اطلاعات موجود را دستکاری کرد یا متحول کرد. آموزش در این متد، تولید محصولات نوین است نه بازگرداندن اطلاعات دریافت شده و بدون تحول. در این نوع آموزش راه حل های نوینی جهت مسائل پیدا می شود.

 

آموزش بر پایه فناوری اطلاعات به متد آموزش مجازی، این امکان را به دانش فراگیران می دهد که به صورتی فعالانه و نوآورانه بیندیشند و از این ایده ها به صورت مشترک استفاده کنند.

 

به سامانه "شبکه آموزش دانش آموزی" به اختصار، اپلیکیشن "شاد" آموزش و پرورش گفته می‌شود.

 

در اپلیکیشن شاد دانش آموزان موظف هستند که در ساعت مقرر در کلاس های درس آنلاین خود شرکت کرده و مطالب درسی را با دقت فرا بگیرند.

 

علاوه بر آن دانستن نکاتی برای یادگیری از راه دور در دوران قرنطینه و به کار بردن این نکات میتواند امکان موفقیت هر چه بیشتر دانش آموزان در استفاده از اپلیکیشن شاد و پیشرفت در دروس را فراهم کند.

برای نصب، دانلود و استفاده از اپلیکیشن شاد، هر یک از دانش آموزان، دبیران و مدیر ابتدا باید به سایت shad.medu.ir مراجعه کرده و پس از ورود، برای احراز هویت اطلاعات خواسته شده از قبیل کد ملی، شماره موبایل، تاریخ تولد و سریال شناسنامه خود را وارد کنند و در نهایت بر روی گزینه ورود به گروه کلاس من کلیک کنند.

 

 

 

توصیف: 

 

پس از ماجرای شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، وزیر آموزش‌وپرورش دستور داد که فرآیند آموزش ادامه داشته باشد و اتصال میان معلم و دانش‌آموز طوری برقرار شود که دانش آموزان حس کلاس واقعی در محیط مجازی را داشته باشند

 

آموزش‌وپرورش به دنبال راهکارهایی بود که بتوان ارتباط مجازی مناسبی برای دانش آموزان با معلمان برقرار شود، بنابراین در فاز اول با پیام‌رسان‌ها به دلیل اینکه می‌توانند در فضای مجازی گروه‌هایی را ایجاد و ارتباط دانش‌آموز و مدرسه را برقرار کرد.

 

آموزش‌وپرورش درخواست‌هایی داشت که این پیام‌رسان‌ها نیز تا حدودی انجام دادند، نمونه اولیه هم ساخته شد، اما پس از چند روز هنگام عملیاتی شدن کار، بخشی از این پروژه به مشخصات و اطلاعات حاکمیتی دانش آموزان مربوط می‌شد که برای شناسایی هویت دانش آموزان از طریق بانک اطلاعاتی آموزش‌وپرورش انجام شد. بعد از اینکه این پروژه تا حدودی پیش رفت، در حین کار انتقادات بسیاری به این پیام‌رسان‌ها وارد شد به این دلیل که به هر حال ماهیت این سرویس‌ها این‌گونه است که محتواها و اطلاعاتی از طرق مختلف در آن‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود که ممکن است برای دانش آموزان و خانواده‌ها مناسب نباشد و به هرحال این محتواها جزئی از ماهیت این پیام‌رسان‌ها بود و نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت. 

با توجه به اینکه این نرم‌افزار از سوی آموزش‌وپرورش به خانواده‌ها توصیه شد بنابراین ضرورت داشت به دلیل مأموریت حاکمیتی آموزش‌وپرورش محیطی کاملاً امن، ایزوله و مستقلی ایجاد شود و این موضوع را در دو مرحله با پیام‌رسان‌ها در میان گذاشته شد و از سوی دیگر هم اینکه درخواست تقویت کیفیت سطح سرویس را از آن‌ها برای تسهیل دسترسی دانش آموزان داشته است.

کارشناسان فنی معتقد بودند که در مدل‌های انجام شده پیام‌رسان‌ها، امکان ایزوله ۱۰۰درصد دانش آموزان وجود ندارد و پس‌ از اینکه کارشناسان فنی و امنیتی به این نتیجه رسیدند، بحث اپلیکیشن مستقل و اختصاصی آموزش و پرورش مطرح و این بحث به پیام رسان‌ها نیز ارجاع داده شد که یک اپلیکیشن مستقل برای آموزش و پرورش و جدا از تمام زیرساخت‌های پیام‌رسان‌های عادی ایجاد کنند.

بنابراین یک پیشنهاد جدی برای صیانت از فضای مجموعه شد تا به خانواده‌ها این اطمینان داده شود که فرزندان آنان در محیطی امن آموزش داده می‌شوند. بنابراین سامانه ای طراحی و ایجاد گردید.

به سامانه "شبکه آموزش دانش آموزی" به اختصار، اپلیکیشن "شاد" آموزش و پرورش گفته می‌شود. گسترش آموزش مجازی و ورود به این عرصه شاید همواره از سوی متخصصان آموزشی مطرح بوده و همواره با این استدلال که نیاز به زیرساخت ها و امکانات لازم دارد به حاشیه رانده شده اما ویروس کرونا که آمد راه را برای جهش بسیاری از امور باز کرد از جمله اینکه شبکه آموزش دانش آموزان (شاد) وارد نظام آموزشی شد.

 

 

تبیین و تحلیل

به دنبال شیوع ویروس کرونا و تعطیلی طولانی مدت مدارس رییس جمهوری، وزیر آموزش پرورش را موظف کرد تا امکان دسترسی عادلانه همه دانش آموزان سراسر کشور به آموزش را در شرایط تعطیلی واحدهای آموزشی فراهم کند، به طوری که هیچ دانش‌آموزی از آموزش محروم نماند.

بر این اساس و برای جبران اثرات ناشی از تعطیلی واحدهای آموزشی، شبکه آموزش دانش آموزان با نام اختصاری "شاد" طراحی شد تا یک شبکه اختصاصی، امن، تعاملی و منحصر به فعالیت‌های آموزشی و مبتنی بر ظرفیت‌های داخلی باشد.

البته نمی توان از نقایص و اشکالاتی که این شبکه دارد غافل شد و هنوز راه طولانی تا تحقق همه اهداف و آرمان های ترسیم شده برای این شبکه نوپا در پیش است ولی همین حرکت و هدایت آموزش در فضای مجازی و بهره گیری از نوعی متفاوت از یاددهی و یادگیری می تواند راه را برای ایده های خلاقانه تر باز کند تا این ابزار در آینده کارآمدتر حضور و بروز داشته باشد.

حضور فیزیکی در کلاس درس هر چند ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد و ارتباط دوسویه میان دانش آموزان با یکدیگر و همچنین دانش آموز با معلم، در لایه های پنهان نه تنها فراگیری علم و دانش را به همراه دارد بلکه از خصوصیات و اخلاق و رفتار همدیگر آموختن وجه دیگری از این ارتباط است همه اینها به جای خود اما حال که ویروس کرونا تلنگری ایجاد کرد تا در بستری غیر از حاضر شدن در مدرسه، آموزش ارائه و دریافت شود این فرصت را باید غنیمت شمرد.

پای آموزش های مجازی آرام آرام و از همان ابتدای ورود این میهمان ناخوانده به کشور به نظام آموزشی باز شد و برخی مدارس با برگزاری کلاس های آنلاین و ارتباط معلمان با دانش آموزان جلوی توقف چرخه آموزش را گرفتند و هر کس با بهره گیری از خلاقیت و امکاناتی که در اختیار داشت از این فضا برای آموزش بهره گرفت و در میانه راه صدا و سیما هم وارد میدان شد و توانست تا حدودی نقش خود را در این چرخه ایفا کند البته این روش ها نیز انتقادها و گله هایی را به دنبال داشت.

این روال و استفاده از روش های مختلف هر یک در جای خود حائز اهمیت بوده و کارآیی لازم اما نه کافی را داشته است ولی در هر صورت جای خالی یک شبکه مختص آموزش در فضای مجازی کاملا احساس می شد شبکه ای که مثل یک خانه امن، فضای مدرسه را با شکل و شمایل دیگری برای دانش آموز و معلم ایجاد کند تا این نحوه آموزش نیز در محک امتحان و آزمایش قرار گرفته و با رفع کاستی ها و پرداختن به نقاط قوت در ادامه بتواند قدرتمندتر در عرصه فضای مجازی ورود پیدا کند و چه بسا بتواند سکان هدایت بخشی از فرایند یاددهی و یادگیری را به عهده بگیرد.

با اعلام رسمی راه اندازی شبکه دانش آموزی شاد توسط وزارت آموزش و پرورش در اواخر فروردین ماه سال1399، همه مدارس و معلمین با فراهم کردن بستر مناسب و تا جایی که امکان دارد، اکثر دانش آموزان را وارد این شبکه کنند و آنان که تجهیزات مناسب را در اختیار ندارند و در مناطق محروم زندگی می کنند هم به گونه دیگری از آموزش ها بهره مند شوند تا سال تحصیلی جاری با موفقیت سپری شود.

بعد از تعطیلی مدارس این موضوع مطرح شد که حال شیوه مدارس در آموزش چگونه باشد ابتدا در شبکه های مختلف تلویزیونی و بعد با ایجاد شبکه شاد با مشکلات فراوان آموزش دروس دانش آموزان آغاز شد. 

شبکه های تلویزیونی با آموزش دروس، بسیاری از دانش آموزان را نسبت به فراگیری درس مربوطه دچار دوگانگی می کرد چرا که اکثر دانش آموزان معتقد بودند این نوع آموزش با آموزش معلم خود متفاوت است و بیشتر در سردرگمی قرار می گیرند و شبکه شاد هم دچار مشکلات بسیاری هم در نرم افزار و هم در اتصال به اینترنت بود و بسیاری از معلمان عطایش را به لقایش بخشیدند و از طریق واتساپ و پیام رسان های دیگر ترجیح دادند به دانش آموزان خود آموزش بدهند. 

سال تحصیلی 98- 99 به پایان رسید در حالی که بیشتر دانش آموزان معتقد بودند از اسفند ماه که مدارس تعطیل شده، آموزش معلمان در فضای مجازی و شبکه های تلویزیونی خیلی موفقیت آمیز نبوده و بیشتر دچار افت تحصیلی بودند. تابستان تمام شد و سال تحصیلی جدید آغاز گردید اما متاسفانه با همان روال قبلی تکرار شد. در برخی شهرها ابتدای سال تحصیلی هفته ای یک الی دو روز دانش آموزان می توانستند به مدرسه بروند که بعد به دلیل شرایط کشور و موج سوم کرونا مدارس کاملا تعطیل اعلام شد. بسیاری از والدین معتقدند این گونه آموزش نمی تواند در یادگیری فرزندشان موثر باشد به چند دلیل. اول اینکه چون سیستم آموزشی کشور ما سنتی بوده است و همیشه دانش آموزان در کلاس درس حضور داشتند. دوم اینکه استفاده از گوشی های هوشمند توسط دانش آموزان بسیار می تواند خطرناک باشد چرا که دانش آموزان از این فضا استفاده های دیگر هم می کنند و پدر و مادر یا به دلیل شاغل بودن و یا به دلیل وقت گیر بودن آموزش فرزند از طریق فضای مجازی نمی توانند نظارت بر فرزند خود داشته باشند. از سوی دیگر دانش آموزان دسترسی به اینترنت پرسرعت نداشته و به سختی می توانند فایل ها را دانلود می کنند.

آموزش آنلاین واژه‌ای که در کنار کرونا مهمان خانه‌های تمام افراد محصل شده است. فرقی نمی کند دانش آموز کلاس اول ابتدایی باشید یا دانشجوی دکتری با وجود خطر ابتلا به ویروس تنها راه حل موجود برای عدم توقف روال تدریس و یادگیری آموزش مجازی از طریق شبکه‌های اینترنتی است اما مسایل عدیده در این مورد مخاطبان این شیوه را با مشکل روبه رو کرده است علاوه بر محصلان، معلمان و اساتید، کارکنان مراکز آموزشی و موسسات وابسته و مهم‌تر اینکه خانواده‌ها هم با مشکلات این روش‌ها دست و پنجه نرم  می کنند.

نگرانی بابت عدم یادگیری دروس به صورت کامل. محروم بودن از محیط اجتماعی مدرسه و عدم برقراری ارتباط موثر با دیگران، محروم ماندن از فعالیت‌های گروهی و جمعی و عدم تحرک و استفاده‌ی بیش از حد از وسایل ارتباط جمعی و گوشی تلفن همراه و اینترنت، آسیب‌های ناشی از استفاده‌ی بیش از حد از فضای مجازی، جدی نگرفتن درس و تکلیف، عدم رقابت و تلاش، نداشتن دوستان همدل و یاد نگرفتن رفتار‌های مثبت گروه همسالان همگی از دغدغه‌های مادریست که دارای دو فرزند محصل می باشد.

فناوري عبارت است از کاربرد نظامدار مفاهیم علوم رفتاري و فیزیکی و علوم دیگر براي حل مشکلات، فناوري یعنی کاربرد دانش، ابزارها و مهارتها براي حل مشکلات عملی و گسترش تواناییها یا کاربرد دانش و ابداع وسایل و سیستمهایی براي ارضاي نیازهاي انسان و زمینه اي عقلانی که جهت اطمینان از مهار کردن طبیعت فیزیکی به وسیله انسان از طریق کاربرد قوانین علمیِ شناخته شده، طراحی شده است. در واقع فناوري قدرت آموزش و یادگیري ندارد بلکه سیستمی نظام مند براي انتقال دانش و یادگیري است که در عصر فعلی فناوري کاربرد بسیار دارد و فراوان به کار می رود اما معناي مشترکی از آن فهمیده نمی شود.

از طرفی آموزش مجازي امروزه تقریباً به معناي استفاده از شیوه هاي پیشرفته رایانه ايِ انتقال مواد و مطالب درسی به فراگیران، یادگیران، دانش آموزان و دانشجویان است. تعریف ذکر شده در اصل تعریف آموزش الکترونیکی است اما از آنجا که امروزه نوع غالب ارائه آموزش این شیوه، روشهاي رایانه اي است، غالباً این دو اصطلاح را به جاي هم بکار می برند و در دو مفهوم استفاده می شود: مفهوم اعم و مفهوم اخص. در مفهوم اول هرگونه ارائه و انتقال دانش و آموزش از طریق وسایل و ابزارهاي الکترونیکی، از قبیل تلویزیون، رادیو، اینترنت و...، و در مفهوم دوم فقط یادگیري از طریق اینترنت و وب را آموزش مجازي و الکترونیکی گویند. 

 

 

پیش بینی

ما در اینجا بدنبال این هستیم که پیش بینی آموزش مجازی در بستر «شاد» درآینده به چه نحوی خواهد بود؟

پیش بینی واقع بینانه: 

*مشکل اصلی آموزش مجازی مربوط به حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد دانش آموزانی است که به ارتباطات دسترسی ندارند؛ یا سیم کارت ندارند و وضعیت مالی آنها به نحوی نیست که گوشی هوشمند داشته باشند و از امکانات محروم هستند.

* در زمان استفاده از سامانه «شاد» ترافیک پیام رسانهای خارجی به شدت کاهش می یابد.

*هزینه رایگان تعرفه اینترنت استفاده از اپلیکیشن شاد برای دانش آموزانی که احراز هویت شده اند.

 

پیش بینی خوش بینانه: 

* فرصت کرونایی در کشور در حوزه آموزش، اقداماتی که پیش بینی می‌شد ظرف ۳ سال انجام شود در عرض ۳ ماه صورت گرفت. از این جهت سرعت کار در تولید محتوای الکترونیکی معلمین افزایش پیدا کرد.

*در حوزه آموزش و پرورش یک سری مشکلاتی از جهت زیرساختی و فنی وجود داشت که با کمک مرکز ملی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و اپراتورها، کار به سرعت شکل گرفته و برای سامانه «شاد» امکانات فنی و زیرساختی خوبی آماده شده است.

*برخی مشکلات مربوط به خود سیستم بود که هم اکنون به حداقل رسیده است، برخی مشکلات مربوط به فرآیند احراز هویت بود که این بخش مطلقاً برطرف شد. 

پیش بینی بد بینانه: 

*آموزش مجازی بحث‌های دیگری مانند عدالت آموزشی را نیز درپی دارد و این مسائل اقتضا می‌کند که ما به طور جدی به آن بپردازیم. در فضای مجازی بهترین اساتید و آموزش‌ها می‌تواند در اختیار یک دانش آموز در شهرستان دورافتاده ای هم قرار گیرد و امکان به اشتراک گذاری محتوا فراهم ‌شود.

* از دغدغه‌های برای آینده در حوزه آموزش و فضای مجازی، بحث‌های تربیتی، فوق برنامه و اوقات فراغت است که اگرچه این مباحث در زمره آموزش‌های اصلی قرار ندارند اما در کنار آموزش رسمی، برای آینده دانش آموزان ضروری محسوب می‌شود. 

*فناوری یکی از ارکان اصلی نسل جدید مدیریت سازمان‌ها و مجموعه‌هاست. امروزه مجموعه‌ها قادرند در صورت تعریف درست نسبت خود با فناوری، خدمات و محصولات را در گفتمانی متفاوت از گذشته تولید و ارائه دهند. دانش روزآمد بشر توانسته با ابزارهای متنوع، مدیریت مجموعه‌های پیچیده را ممکن و کارآمد سازد. 

بروز کرونا در کنار همه مشقت‌ها و کاستی‌هایش در نظام تعلیم و تربیت، ما را ناگزیر از ورود به فضای ویژه و خلق فرصت‌هایی کرد که در سازوکارهای عادی به هیچ وجه قادر به ایجاد آن نبودیم. عرضه نرم‌افزار شاد در مدت‌ زمان یک ماهه، یکی از فرصت‌های ایجاد شده در کروناست.

به شاد نباید تنها به ‌عنوان ابزاری برای برقراری آموزش مجازی در دوران تعطیلی مدارس نگریست. شاد در صورت بهره‌برداری هوشمندانه از آن می‌تواند به ابزاری فناورانه در تغییر گفتمان متغیرهای متعدد مسائل نظام آموزش و پرورش بدل شود. این کارکردها گرچه کارکردهای اصلی شاد نیست اما می‌تواند به فرصت‌های ارزنده‌ و ماندگاری منجر شود که با بروز بیماری کرونا در اختیار نظام تعلیم و تربیت قرار گرفته و تأثیر ماندگاری در این مجموعه خواهد داشت.

عرصه فضای مجازی، اقتضائات دیگری دارد. در این عرصه، نظام عرضه و تقاضا به شکل دیگری به تعادل می‌رسد. سامانه شاد فضایی برای به اشتراک‌گذاری انبوه محتواهای با کیفیت در اختیار تمامی دانش‌آموزان است. با این قابلیت شاد، بهره‌گیری دانش‌آموز عشایری یا دانش‌آموز در یک روستای دورافتاده مرزی یا منطقه محروم حاشیه شهر با بهره‌گیری یک دانش‌آموز در تهران و سایر شهرهای بزرگ در دسترسی به محتوای با کیفیت آموزشی برابر است. معلمان ما بخصوص معلمان تازه وارد می‌توانند با بهره‌گیری از این محتواهای با کیفیت، نقش خود را در مقام دستیار برترین معلمان کشور در کلاس درس ایفا کنند. خانواده‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از این محتوای آموزشی مشارکت فعال‌تری در پیشرفت تحصیلی فرزندان بویژه کودکان داشته باشند.

امروز محتواهای متنوع و با کیفیت که عمدتاً توسط معلمان تراز اول کشور تولید شده‌اند به‌ صورت عادلانه و کاملاً رایگان در اختیار دانش‌آموزان سراسر کشور قرار گرفته است. معلمان نیز این امکان را یافته‌اند تا برای تکمیل و افزایش کیفیت آموزش‌های خود، از این محتوا استفاده کنند. در کنار این، اقدامات متنوعی برای تأمین گوشی هوشمند دانش‌آموزان نیازمند انجام شده است. تا کنون به همت خیرین و نیکوکاران، بیش از 200 هزار دستگاه گوشی هوشمند تأمین و به این دانش‌آموزان اهدا شده است.

امروز قادریم براحتی از جامعه میلیونی دانش‌آموزان در شاد نظرسنجی کنیم. معلمان می‌توانند براحتی در شاد دغدغه‌های خود را به ما منتقل و در نظرسنجی‌های مربوط به خود شرکت کنند. تحلیل‌های حاصل از پردازش این داده‌ها قطعاً می‌تواند ضعف پایش و ارزیابی ما در نظام آموزشی را در گفتمانی دیگر به طور کامل برطرف سازد. یکی دیگر از مسائل نظام آموزش و پرورش که با پیشرفت فناوری رخ نموده است، نحوه مواجهه ما با آموزش مجازی است.

 آموزش مجازی یکی از اقتضائات اجتناب‌ناپذیر دنیای امروز است. آموزش و پرورش تا قبل از کرونا نتوانسته بود بدرستی از این ابزار برای افزایش کیفیت آموزشی بهره‌برداری کند. ما نتوانسته بودیم مواجهه‌ای منطقی با آموزش مجازی برای خود تعریف کنیم. در صورت عدم تغییر شرایط هم بعید بود این مناسبات بسرعت برقرار شود. اساساً تغییرات سریع و روزانه فناوری در کنار کندی نهادینه شده در مناسبات اداری واقعیتی بود که در صورت استمرار، روزآمدی آموزش را با چالش‌های بسیاری مواجه می‌کرد. فضای مجازی هیچ‌گاه برای توسعه و نفوذ خود در تمامی شئون زندگی دانش‌آموز ما از جمله در تعلیم و تربیت او منتظر قواعد اداری ما باقی نمی‌ماند.

بروز کرونا باعث شد ظرفیت شاد برای آموزش راه‌اندازی شود. قطعاً با رفع همه‌گیری، آموزش مجازی به‌عنوان ابزاری برای ارتقای آموزش و مکمل آموزش حضوری که می‌تواند منجر به توزیع فرصت‌های کیفی‌تر شود باقی خواهد ماند. شاد می‌تواند بستری برای مدیریت صحیح آموزش مجازی در زیست ‌بوم تعلیم و تربیت کشور باشد.

تجویز(پیشنهادات و راهکارها)

عدالت آموزشی یکی از دغدغه‌های جدی در نظام آموزش و پرورش است. یکی از وعده‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی تحقق عدالت در ابعاد مختلف از جمله در تعلیم و تربیت است. به تعبیر مقام معظم رهبری، دانش‌آموزان سراسر کشور باید از نصیب آموزشی برابر برخوردار باشند. انباشت امکانات با کیفیت در مناطق یا مدارس خاص و بی‌بهره‌ بودن سایر دانش‌آموزان از این امکانات، موجب ایجاد محرومیت‌های تحصیلی می‌شود که خود ریشه بسیاری از محرومیت‌هاست.

راهکار متداول در سالیان متمادی برای افزایش عدالت آموزشی، افزایش دسترسی همه دانش‌آموزان به امکانات با کیفیت و تأمین معلم برای تمامی مدارس در اقصی نقاط کشور است. در این چارچوب بخصوص در کشور پهناوری مانند ایران عزیز و مجموعه پهن‌پیکر بیش از 15 میلیون نفری آموزش و پرورش، ما همیشه با عدم تعادل عرضه و تقاضا مواجه هستیم. 

یکی از مهمترین انتقادهایی که به راه اندازی این شبکه وارد شده فقدان امکانات اینترنتی در مناطق محروم روستایی و دسترسی نداشتن دانش آموزان این مناطق به گوشی های تلفن همراه هوشمند است، موضوعی که از دید متولیان امر آموزش پنهان نماند و برای این گروه از دانش آموزان هم چاره ای اندیشیده شد تا عدالت اجتماعی که همواره مورد تاکید است برقرار شود که از جمله این اقدامات می توان به برگزاری کلاس های حضوری با رعایت موارد بهداشتی و در اختیار قرار دادن جزوه و بسته های آموزشی به آنها اشاره کرد.

شبکه شاد در صورت بهره‌برداری هوشمندانه از آن می‌تواند به ابزاری فناورانه در تغییر گفتمان متغیرهای متعدد مسائل نظام آموزش و پرورش بدل شود.

چشم انداز آموزش مجازی در کشور و پیش بینی برای ادامه روند آموزش مجازی در صورت تداوم بیماری کرونا چیست؟

مساله آموزش را خیلی مهم است. چرا که آموزش از جمله موضوعاتی است که سرویس‌های جهانی برای آن سرمایه گذاری‌های زیادی کرده‌اند. حتی اگر بحث کرونا هم نبود، باید به عنوان یکی از اولویت‌های جدی در کشور، مساله آموزش مجازی را دنبال شود.

آموزش مجازی بحث‌های دیگری مانند عدالت آموزشی را نیز درپی دارد و این مسائل اقتضا می‌کند که ما به طور جدی به آن بپردازیم. در فضای مجازی بهترین اساتید و آموزش‌ها می‌تواند در اختیار یک دانش آموز در شهرستان دورافتاده ای هم قرار گیرد و امکان به اشتراک گذاری محتوا فراهم می‌شود.

نکته دیگر مربوط به کاهش هزینه‌ها است که هزینه کشور را از جهت تولید کتاب و محتواهای درسی پایین می‌آورد و از سوی دیگر امکان نظارت و کیفیت تدریس را افزایش می‌دهد. چرا که ارائه دروس در سامانه قابل نظارت و ارزیابی است و می‌توان عملکرد متولیان را با یکدیگر مقایسه کرد.

ضمن اینکه از جهت حفظ استقلال کشور در عرصه‌های مهم نیز موضوع آموزش یکی از میدان‌های اصلی و مهم است. باید تلاش شود که آموزش در تسلط حاکمیت سرویس‌های خارجی قرار نگیرد و به همین دلیل باید بحث پلتفرم‌ها و سرویس‌های آموزش مجازی را به طور جدی دنبال کنیم. این یک سیاست اساسی و اصلی در مرکز ملی فضای مجازی است. 

با توجه به اینکه توسعه زیرساخت ها در مناطق دورافتاده برای دسترسی تمامی دانش آموزان به اینترنت امری ضروری است، نمایندگان مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۰ تصویب کردند که ۳۰۰ میلیارد تومان برای توسعه اینترنت روستایی اختصاص پیدا کند.

همچنین مصوب شد که موضوع تعرفه اینترنت داخلی شامل پیام‌رسان های شاد، دانشگاه ها و مراکز دولتی نمی شود و آنها در سال آینده همچنان رایگان خواهند بود؛ در واقع با این مصوبه رفع ابهامی در تبصره ۱۸ لایحه بودجه صورت گرفت که در آن دولت مکلف شد نرخ تعرفه اینترنت برای استفاده از پیام رسان های داخلی را ۲۰ درصد نرخ تعرفه پیام رسان خارجی تعیین کرده و وصول کند. 

آیا توسعه اپلیکیشن‌های بومی می‌توانند کارساز باشند؟

اپلیکیشن‌ها یکی از بحث‌ها و ظرفیت‌های محتوایی مهم در کشور هستند که در قاعده قانونی مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد مجوز می‌گیرند و نظارت محتوایی بر آنها صورت می‌گیرد. این بستر می‌تواند در زمینه مهارت آموزی دانش آموزان موثر واقع شود.

فارغ از موضوع تامین تجهیزات آموزشی و زیرساخت های لازم ارتباطی، این روزها معضل دیگری به نام آموزش درست استفاده از فضای مجازی تبدیل به دغدغه اولیای دانش آموزان شده است. شاید تا قبل از این، خانواده ها امکان محدود کردن زمان استفاده فرزندانشان از فضای مجازی را داشتند اما با آنلاین شدن کلاس های درس عملا شرایط تغییر کرده است. 

ضرورت آسیب شناسی آموزش مجازی دانش آموزان با شیوع کرونا آموزش از طریق فضای مجازی تبدیل به امری اجتناب ناپذیر شد. در عین حال آسیب های آن را بایستی شناسایی و مدیریت کرد.

شیوه های کنترل دانش آموزان در فضای مجازی اینست که می توان سیم کارت های رایگان کنترل شده در اختیار دانش آموزان و حتی تبلت های دانش آموزی ساخت داخل به آنها داد تا آسیب‌های این حوزه به حداقل برسد.

ضرورت نظارت مستقیم والدین به استفاده فرزندان از فضای مجازی

والدین بخصوص مادران نقش پررنگ‌تری به دلیل زمان بیشتری کنار فرزندان خود برای آموزش آنلاین می‌گذرانند را دارند. همچنین والدین باید به فرزندان خود نظم، زمان و شیوه استفاده از تلفن همراه را آموزش دهند و مدیریت این موضوع را خود والدین به عهده داشته باشند، تا بچه‌ها به بهانه درس خواندن همیشه گوشی در دست نباشند.

راه‌اندازی شاد نمونه‌ای است که در شرایط بحرانی، استعدادها و ظرفیت‌های پیدا و پنهان بسیاری، فعال و در راستای حل مشکلات به ‌کار می‌آیند ظرفیت‌هایی که قادرند تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند. ما با شاد تجربه کردیم که مسائل را می‌توان از منظری دیگر دید و در گفتمانی دیگر گره‌های چندین‌ ساله را گشود.

 

 

 

سامانه‌ی شاد چیست؟

سامانه شاد بستری برای آموزش مجازی دانش آموزان است. در این سامانه آموزش به صورت آنلاین صورت می‌گیرد و دانش آموزان لازم است در ساعات مقرر، در کلاس‌های مجازی شرکت کنند.

از اواخر اسفندماه سال گذشته با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، سازمان آموزش و پرورش اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای در جهت آموزش مجازی کودکان و نوجوانان کرد تا از این طریق دانش آموزان بتوانند همانند حضور در کلاس‌های مدرسه، از سرویس آموزشی بهره‌مند شوند.

طی سه ماهه سال تحصیلی ۹۸-۹۹ دانش آموزان در سراسر کشور با دسترسی به سامانه شاد، این سال تحصیلی را به پایان رساندند و حالا با شروع سال تحصیلی جدید، با وجود اما و اگرها درباره‌ی برگزاری کلاس‌های حضوری، این سامانه به‌روزرسانی شده و احتمالا تا پایان سال تحصیلی جاری، آموزش از طریق همین سامانه صورت می‌گیرد.

شبکه اجتماعی دانش آموزان (سامانه شاد) در جهت ساماندهی آموزش مجازی دانش آموزان توسط وزارت آموزش ‌و پرورش طراحی و اجرا شده و تاکنون در هیچ فروشگاه مجازی ارائه نشده و تنها مسیر دسترسی به شاد نشانی اینترنتی https: //shad.ir است.

شاد از یک رابط کاربری ساده جهت احراز هویت مدیر، معلم و دانش‌آموز، برخوردار است. 

دانش آموزان، معلمان و مدیران مدارس کاربران اصلی سامانه شاد هستند و بر اساس راهنمای ارایه شده در این بخش می‌توانند در این سامانه ثبت نام و از سرویس‌ آموزشی برخوردار شوند.

در ابتدا مدیر مدرسه وارد سامانه می‌شود و اطلاعات معلمان از جمله کد ملی و شماره همراه آن‌ها را وارد می‌کند.

 

سامانه شاد

در ادامه برای هر معلم کلاس درسی تشکیل می‌شود. معلمان نیز باید اپلیکیشن پیام‌رسان شاد را نصب و با استفاده از انتخاب نقش معلم و وارد کردن کدملی احراز هویت کرده و کلاس‌های درس خود را مشاهده کنند.

اولیا یا خود دانش آموز نیز باید نسخه پیام رسان شاد را روی کامپیوتر یا گوشی هوشمندشان نصب کرده و با انتخاب کلید «دانش آموز» پس از تکمیل اطلاعات خواسته شده به کلاس خود در مدرسه وصل شود.

نسخه اول شاد که ۲۱ فروردین ماه معرفی شد، مشکلاتی داشت و برخی مدارس به همین دلیل از سامانه‌های دیگر استفاده می‌کردند اما وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده نسخه جدید از امکانات جدید و سرعت بالاتر برخوردار است.

تعداد دانش آموزانی که شاد را نصب کرده‌اند

بر اساس گزارش مدیران سازمان آموزش و پرورش کشور، حدود ۱۷ میلیون دانش آموز و معلم در سراسر کشور برنامه شاد را نصب کردند و ۱۰ میلیون نفر در این سامانه فعال هستند.

اپلیکیشن شاد

همانطور که پیشتر گفته شد، نیمه‌ی دوم سال تحصیلی پارسال به دلیل مشکلاتی که سامانه شاد داشت، بسیاری از معلمان از برنامه‌ی دیگر برای تدریس و آموزش به دانش آموزان استفاده کردند، اما امسال آموزش و پرورش معلمان را ملزم کرده که در بستر برنامه شاد اقدام به فعالیت کنند و هشدار داده در صورتی که از سایر پیام‌رسان‌ها بهره ببرند، علاوه بر این‌که ارزشیابی نخواهند شد، مدیران مدارس باید پاسخگو باشند.

 

 

نگرانی والدین از فضای مجازی

در حالی که اکثر مدارس امکان دسترسی دانش آموزان به سیستم آموزشی را از طریق فضای مجازی فراهم کرده‌اند، بسیاری از والدین نگران دسترسی فرزندانشان به محتواهای غیراخلاقی در این فضا هستند.

نگرانی والدین اینترنت

بر این اساس مسئولان پیشنهاد می‌کنند که با استفاده از قابلیت family safety سیستم عامل ویندوز، والدین می‌توانند مراقب حضور فرزنداشان در فضای مجازی باشند و دسترسی او را مدیریت کنند یا از جست‌وجوی گوگل کمک بگیرند. در صورت استفاده دانش آموز از تبلت یا گوشی هوشمند اندروید نیز ساده‌ترین کار برای مدیریت دسترسی و نظارت بر کودک در فضای مجازی، استفاده از ابزار google family link است.

سیمکارت شاد

در حالی که پیشتر اعلام شده بود، سیمکارتی تحت عنوان شاد وجود ندارد و مسئولان به والدین هشدار داده بودند که مراقب سوءاستفاده و تماس‌های تلفنی کلاهبرداران برای فروش سیم‌کارت، تحت این نام‌ها باشند، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش دوباره اعلام کرد که اپراتورها مکلف شدند سیم‌کارتی به نام سیم‌کارت شاد را برای استفاده ایمن در فضای مجازی ارایه دهند تا از این طریق دل‌نگرانی‌های خانواده‌ها هم کاسته شود؛ چراکه این سیم‌کارت‌ها آن دسته از مخاطراتی که شامل استفاده کنترل نشده از فضای مجازی است را نخواهند داشت.

دانش‌آموزان می‌توانند با نام و مشخصات خودشان سیم‌کارت را خریداری کنند. ظاهرا وزارت ارتباطات محدودیت زیر ۱۸ سال برای دریافت سیم‌کارت را برداشته‌ تا همه دانش آموزان از آن استفاده کنند.

سیم کارت شاد مانند سایر سیم کارت‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارد و قابل شارژ توسط دانش آموزان است.

راهکارهایی برای استفاده کودکان از سیم‌کارت والدین

احتمالا تا زمانی که سیمکارت شاد به بازار عرضه شود، والدین مجبورند با استفاده از سیمکارت خود امکانات دسترسی کودکان به سرویس آموزشی را فراهم کنند.

کودکان اینترنت گوشی هوشمند سامانه شاد

بر این اساس وزارت ارتباطات راهکاری برای استفاده کودکان از سیم‌کارت والدین ارایه کرده که به شرح زیر است؛

اپراتورها یک بسته اختصاصی شاد تعریف کنند. زمانی که این بسته روی سیم‌کارت فعال باشد، دسترسی به اینترنت صرفا برای یک‌سری از سایت‌های تایید شده توسط وزارت آموزش و پرورش امکان‌پذیر است. اگر از گوشی، هم‌زمان هم کودک و هم والدین استفاده می‌کنند، اپراتورها موظف شده‌اند با تعریف یک کد دستوری ستاره مربع، امکان جابه‌جایی بسته فعال را فراهم کنند. به ‌عبارتی تا گوشی در اختیار کودک است، بسته شاد و زمانی که در اختیار والدین است، بسته عادی فعال باشد. شرکت‌های اینترنت خانگی نیز موظف شده‌اند، بسته شاد را تعریف و امکان فعال‌سازی یا غیرفعال‌سازی را فراهم کنند.

 

 

 

 

هزینه‌های آموزش مجازی برای دانش‌آموزان

وزارت ارتباطات به همه اپراتورها ابلاغ کرده که استفاده از شاد، برای همه رایگان خواهد بود، اما ممکن است مدارس از سایر ابزارها هم برای آموزش مجازی بهره بگیرند، به زودی بسته ویژه‌ای دانش‌آموزان هم برای همه آن‌ها تعریف و ارائه خواهد شد؛ اما علی‌الحساب شاد رایگان است؛ این خدمات توسط سه اپراتور همراه به دانش آموزان ارایه می‌شود.

بسته اینترنت ویژه معلمان

در کنار تمهیداتی که برای دانش آموزان و هزینه اینترنت آنها دیده شده، وزارت ارتباطات برای معلمان نیز بسته‌های اینترنتی ویژه‌ای همچون بسته‌های ۳ ماهه‌ای که فصل بهار عرضه شد، در نظر گرفته است.

در بسته‌ای که وزارت ارتباطات در نظر گرفته، استفاده دانش آموزان از لیست وب‌سایت‌هایی که خود وزارت آموزش و پرورش تهیه کرده، رایگان خواهد بود؛ در واقع بسته‌ای که در نظر گرفته شده یک فرابسته بوده و صرفا نام «شاد» دارد. دانش آموزان می‌توانند با این بسته‌ها از بسیاری از خدمات فضای مجازی به طور رایگان استفاده کنند.

از آنجا که هر آموزگار با ۲۰ یا ۳۰ و شاید بیشتر از این تعداد دانش آموز سر و کار دارد و طبعا به اینترنت بیشتری نیاز دارد و حجم مصرفی‌اش نسبت به یک دانش آموز بیشتر است، وزارت ارتباطات تصمیم گرفته است که اقدامات ویژه‌ای نیز برای معلمان انجام دهد دو راه حل وزارت ارتباطات برای ارایه اینترنت رایگان معلمان

تمامی مدارس به شبکه ملی اطلاعات وصل شوند و برای آنها اینترنت رایگان و پرسرعت در نظر گرفته شود.

بسته‌هایی مانند بسته ۲۰ گیگابایتی سه ماهه‌ای که فروردین ماه عرضه شد، مجدد تمدید شوند.

در این طرح ۶۰۰ هزار معلم فروردین ماه در درگاهی که برای این کار در سایت وزارت ارتباطات تعریف شده بود ثبت ‌نام کردند درحال‌حاضر نیز وزارت ارتباطات قصد دارد این بسته را فقط برای همان ۶۰۰ هزار معلم که در فروردین این بسته برایشان فعال شده بود، تمدید کند. بر این اساس پیش بینی می‌شود که در طول سال تحصیلی، این اتفاق هر چندماه یک‌بار تکرار شود تا هزینه‌ی اینترنت معلمان کاهش پیدا کند.

مشکلات آموزش مجازی

در حالی که سال جاری تحصیلی هم همانند سال گذشته مشخص نیست که به چه شکلی به پایان برسد، بسیاری از مدارس فقط یک روز را برای آشنایی دانش آموزان با معلمان و دریافت کتاب‌ها انتخاب کرده و پس از آن دانش آموزان از طریق همین سامانه شاد به تحصیل خود در منزل ادامه می‌دهند. اما استفاده از این سامانه مستلزم داشتن دسترسی به اینترنت است و لازمه‌ی آن وجود گوشی هوشمند یا تبلت یا کامپیوتر و لپ‌تاپ است که متاسفانه به گفته‌ی رئیس کمیسیون آموزش مجلس، سه و نیم میلیون دانش آموز بازمانده از تحصیل در سراسر کشور وجود دارد که یا گوشی ندارند و یا به اینترنت متصل نیستند و تاکنون هیچ راهکاری برای این قشر در نظر گرفته نشده است.

دانش آموزان بسیاری در روستاهای دور افتاده زندگی می‌کنند یا عشایر که حتی امکان دسترسی به برق ندارند چه برسد به اینترنت و گوشی هوشمند و تبلت و لپ‌تاپ.

با این حال در طول بهار سال جاری مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش از مردم خواست در صورتی که گوشی هوشمند غیر کاربردی در منزل دارند با هدیه دادن، امکان تحصیل را برای این کودکان نیز میسر کنند. اما قطعا چنین راهکاری مشکل بزرگ آموزش را حل نمی‌کند؛ با وجود شروع سال تحصیلی جدید، وزارت آموزش و پرورش و نیز وزارت ارتباطات لازم است که راهکاری در این زمینه در نظر بگیرد تا امکانات آموزشی برای همه‌ی دانش آموزان در سراسر کشور فراهم شود.

 

افزایش کیفیت آموزش و نظارت بر یادگیری در قابلیت نسخه جدید شاد 

در حال حاضر قابلیت های جدیدی به نسخه قبلی سامانه شاد اضافه شده که شامل حضور غیاب، پخش زنده کلاسی، مکالمه تصویری، احراز هویت، ارتباط زنده یک طرفه و دو طرفه، تماس دوسویه، پروفایل دانش آموز و... است که کیفیت آموزش و نظارت را ارتقا داده است.

با توجه به اینکه کشور هنوز درگیر ویروس کروناست و هنوز خطر شیوع این بیماری جامعه را تهدید می کند مساله ادامه تحصیل مجازی دانش آموزان که از اسفند 98 در کشور آغاز شده مورد تاکید بسیاری از مسئولان قرار دارد. در این راستا اپراتورها خدمات دسترسی به فضای مجازی برای تسهیل آموزش را در اختیار دانش آموزان و معلمان خواهند داد، یکی از این بسترها سامانه شاد است که توسط اپراتور اول کشور توسعه یافته و اینترنت تمامی اپراتورها به سمت این سامانه رایگان است.

همراه اول که قرار است به مدت 15 سال ارائه خدمات اینترنتی در بخش آموزش را اجرا کند از همان ابتدا به دنبال توسعه زیرساخت های سامانه شاد بود، از این رو از تجربه زیست بوم های قبلی خود هم برای ارتقای خدمات این سامانه استفاده کرد.

در واقع همراه اول از پنج سال گذشته زیست بوم خانواده درسا را که شامل مجموعه ای از اپلیکیشن هاست برای حمایت از کودکان راه اندازی کرده بود تا فضای مجازی را به بستری امن برای رشد آنها تبدیل کند و خانواده های آنها هم از دغدغه های آسیب های ناشی از فضای مجازی به دور باشند. 

همراه اول علاوه بر اینکه بسته های آموزشی و سرگرمی برای کودکان در خانواده "درسا" پیش بینی کرده بود، از طریق آن برنامه های آموزشی ارائه می کرد و در کنار ارتقای سواد رسانه ای والدین ابزارهای نظارتی را از طریق همین اپلیکیشن برای خانواده ها تعیین کرده بود؛ هر چند محتوای فضای مجازی از طریق این زیست بوم رتبه بندی شده بود تا دسترسی به محتوای مورد نیاز کودکان تسهیل شود.

سیمکارت های انارستان از دیگر تجربیات همراه اول برای کودکان 6 تا 18 سال بود که در راستای تامین خواسته ها و نیازهای آنها برای مکالمه و پیامک طراحی شده بود تا آنها بتوانند در کنار خدمات ارتباطی از فضای ایمن اینترنتی هم استفاده کنند. در این طرح همراه اول بسته های تشویقی اینترنت، فعالسازی خودکار اینترنت پاک و نرم افزارهای برای مشاوره رایگان و فروشگاه کتابستان آموزشی را طراحی کرده بود و همین تجربه باعث شد که این اپراتور در راه اندازی شبکه شاد هم موفق باشد که لانچ کردن این سامانه نگرانی خانواده های برای جاماندن آموزشی دانش آموزان برطرف شود.

در حال حاضر هم قابلیت های جدیدی به نسخه قبلی سامانه شاد اضافه شده که شامل حضور غیاب، پخش زنده کلاسی، مکالمه تصویری، احراز هویت، ارتباط زنده یک طرفه و دو طرفه، تماس دوسویه، پروفایل دانش آموز و... است که نشان داده تلاش اپراتور اول برای ارتقای این سامانه است تا خانواده های که تمایل ندارند فرزندان آنها در معرض ابتلا به کرونا قرار بگیرند با خیالی راحت نظاره گر آموزش فرزندان خود باشند.

در واقع نسخه جدید شبکه شاد در سال تحصیلی 99 به یک پلتفرم آموزشی تبدیل شده که توانسته نیازهای بیش از 10 میلیون کاربر را بدون هیچ مشکلی پاسخگو باشد. 

یکی از قابلیت های جدید اپلیکیشن زیباسازی و باز طراحی رابط کاربری است که متناسب بازه سنی کاربران شاد و بر اساس مطالعه روانشناسی و نظرات کارشناسان گرافیک و فناوری اطلاعات طراحی شده است. از طرف دیگر امکان ثبت شماره همراه و احراز هویت گروه کاربری مدیر، معلم و دانش‌آموز بر اساس شماره همراه فراهم شده است که بر اساس یکی از این سه نقش می‌توان فیچرهای مناسب همان نقش را ارائه داد، برای نمونه به محض ورود و احراز هویت مدیر مدرسه کلاس‌های مدرسه به صورت خودکار تعریف و دیگر نیازی به ساخت گروه‌های کلاسی نیست.

همچنین یکی از قابلیت های نسخه جدید این است که در کلاس آنلاین به صورت خودکار هر هفت دقیقه حضور دانش‌آموزان ثبت می شود و معلم می‌تواند با مراجعه به لیست کلاسها از وضعیت حضور هر یک از دانش‌آموزان اطلاع حاصل کند و عضو گروه می‌توانند با انتخاب گزینه پخش زنده برای افراد آن گروه ارتباط زنده یک طرف ایجاد کند که تا 24 ساعت قابل دانلود است. برای پخش زنده کلاسی هم ارتباط زنده دوطرفه ممکن است که در برگزاری جلسات آنلاین مدیران، برگزاری جلسات اولیا و مربیان و کلاس‌های تعاملی ایجاد می کند و معلم با انتخاب پخش زنده دوطرفه می تواند کلاس‌های آنلاین تعاملی با هدف پرسش و پاسخ دانش‌آموزان برگذار کند.

تماس دو سویه بصورت رایگان برای برگزاری آزمون‌های شفاهی و پرسش و پاسخ قابل استفاده است. همچنین آزمون شفاهی با تماس تصویری که نیاز به دیدن تصویر دانش‌آموز است یا برای ارتباط مدیر و معلمان قابل استفاده است.

سرویس تکلیف برای معلم شامل سه بخش تکالیف در جریان، تکالیف به اتمام رسیده و ثبت تکلیف جدید ارائه شده که در راستای پیشرفت دانش آموز به معلم کمک می‌کند تا از وضعیت یادگیری دانش آموز و نقاط ضعف و قوت او در دروس مطلع شود.

سامانه آنلاین آزمون ساز با رویکرد ارائه سرویس‌های جامع برای معلمان و دانش‌آموزان توسعه یافته که برای برگزاری آزمون‌های تشریحی و تستی کاربرد دارد، البته در نسخه جدید معلم امکان ایجاد سوالات به صورت نگارش متن یا آپلود فایل را دارد و با درج مشخصات آزمون مخصوص به خود را تعریف کند و دانش‌آموز پس از تکمیل آزمون با کلیک روی دکمه پایان یک اعلان برای معلم می‌فرستد.

در نهایت پروفایل دانش آموز کارپوشه مجموعه فعالیت‌هایی است که یک فرد در طول مدت مشخص انجام می‌دهد و معیاری برای شناسایی میزان تلاش، پیشرفت و موفقیت دانش‌آموزان است. در واقع آنها با کسب امتیاز از خدمت ارائه شده یک امتیاز کلی کارپوشه کسب می‌کنند.