پایگاه خبری تحلیلی امروله22:11 - 1400/11/23

«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|انقلاب اسلامی و ضرورت شکستن حصر تبلیغاتی دشمن در فضای مجازی

ضرورت شکستن حصر تبلیغاتی دشمن در فضای مجازی از وظایف مهم انقلاب اسلامی است که این مساله زمینه ساز تشکیل تمدن نوین اسلامی را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش امروله ، به نقل ازخبرگزاری تسنیم«پرونده حکمرانی فضای مجازی»؛ حدود 43 سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی گذشته، انقلابی که تحولی عظیم در قلوب و اذهان تمام آزادی‌خواهان جهان ایجاد کرده است و این انقلاب با قوت به مسیر خود به سمت اهداف والا که تشکیل تمدن نوین اسلامی است ادامه می دهد. 

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

امّا 43 سال پس از آن پیروزی بزرگ شاهد هستیم، انقلاب ما در محاصره تبلیغاتی دشمن قرار گرفته است و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بارها بر این حقیقت تلخ اذعان داشته و شکستن این حصر تبلیغاتی را از مسئولان و عموم مردم مطالبه کرده اند؛ در این باره رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی خطاب به جوانان می فرمایند:

شما جوانان باید پیشگام در شکستن این محاصره تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه ای ترین جهاد شما است.... (جوانان) اجازه ندهند که جهنمی ها مردم را با زور و فریب جهنمی کنند. ابزارهای رسانه ای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانون های ضدمعنویت و ضد اخلاق نهاده است و هم اکنون تهاجم روزافزون دشمنان به دل های پاک جوانان و نوجوانان و حتی نونهالان با بهره گیری از این ابزارها را به چشم خود می بینیم... در دوره پیش رو باید در این باره ها برنامه های کوتاه مدت و میان مدت جامعی تنظیم و اجرا شود. (بیانیه گام دوم انقلاب مورخه 22 بهمن 1397)

درباره انقلاب اسلامی و ضرورت شکستن حصر تبلیغاتی دشمن در بستر فضای سایبری سیدعلیرضا آل داوود پژوهشگر و فعال فضای مجازی تصریح می کند: اگر بخواهیم با فرمول انقلاب اسلامی با این فضای جدید روبرو شویم باید در مقیاس مدیریت و حکمرانیِ فضای سایبر در جهان حضور پیدا کنیم و فقط کاربر در این فضا نباشیم. مبارزۀ در سطح کاربری خوب است ولی کافی نیست.

این پژوهشگر فضای مجازی معتقد است: باید میدان درگیری خود را حکمرانی سایبری قرار دهیم و طبق بیانیه گام دوم انقلاب برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان مدت جامع فضای سایبر برای کشور تعریف کنیم تا کانون‌های ضدمعنویت و ضداخلاق نتوانند دل‌ها و ذهن‌های مردم به‌خصوص نوجوانان و جوانان ما را بیش از این تسخیر کنند و نکته بسیار مهم این‌جاست که اگر تنها در زمینِ حکمرانیِ سایبریِ غربی با ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی بازی کنیم، بازنده‌ایم؛ ولو چند گُل هم بزنیم.

سید علیرضا آل داوود با تاکید بر اینکه حکمرانی فضای مجازی را باید خودمان به دست بگیریم و جهت‌ آن را تغییر دهیم تصریح می کند:با فرمول انقلاب اسلامی امام باید علاوه بر استقلال سایبری در داخل (راه اندازی شبکه ملی اطلاعات)و حکمرانی سایبری جهانی در تراز تمدن نوین اسلامی(شبکه فرا ملی اطلاعات) باید برای سرویس‌ها و خدمات، استارتا‌پ‌ها و شتاب‌دهنده‌های بین‌المللی جایگزین بومی طراحی کنیم.

 به گفته این فعال فضای مجازی باید استراتژی ما در فضای سایبر، مبارزه با تحقیرشدگی در برابر غرب باشد؛ چرا که طبق فرموده رهبر حکیم انقلاب اسلامی مأیوس‌سازی از طریق رسانه و فضای مجازی در سطح مدیران، مسئولان و مردم راهبرد اصلی غرب است و به همین دلیل معظم‌له دستور جهاد امید و جهاد تبیین را صادر کرده‌اند.