پایگاه خبری تحلیلی امروله22:58 - 1401/03/05

نمایشگاه کتاب، عکس و آثار شهدا در کتابخانه عمومی اقبال لاهوری شهرستان صحنه برگزار شد

به مناسبت گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر رونمایی از تمثال شهدای دانش آموز شهرستان صحنه، نمایشگاه عکس، نقاشی و کتاب به همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان صحنه و همکاری ادارات فرهنگی برگزار شد.

به گزارش امروله ، 

 به مناسبت گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر رونمایی از تمثال شهدای دانش آموز شهرستان صحنه، نمایشگاه عکس، و کتاب با حضور جهانبخش زنگنه تبار، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان صحنه؛ معصومه حسنی خونسار، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه؛ سرهنگ مسعود کاظمی، فرمانده بسیج سپاه شهرستان صحنه؛ نادر حیدریان، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان صحنه؛ سرهنگ منوچهر رضایی، فرمانده انتظامی شهرستان؛ نسیم حق جویان، رئیس شورای شهر صحنه؛ به همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان صحنه و همکاری ادارات فرهنگی شهرستان روز پنجشنبه ۵ خرداد ماه سال جاری در محل سالن کتابخانه عمومی اقبال لاهوری برگزار شد.

جهانبخش زنگنه تبار، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان صحنه در این مراسم ضمن درود به روح بزرگ شهدای ایران اسلامی گفت: در کتاب و کتابخوانی هنوز سرانه مطالعه استان و شهرستان ن ما به میانگین کشوری نرسیده ایم امیدواریم بیشتر مسئله کتابخوانی را در اولویت کارها قرار دهیم.

فرماندار در این خصوص بیان کرد: توسعه مطالعه و ایجاد فضاهای کتابخوانی از وظایف دولت هست و امیدوارم با تلاش مضاعف این وظایف را نسبت به خدمت به مردم به نحو احسن به انجام رسانیم.

وی افزود: ما نسبت به تکمیل امکانات به خدمت رسانی به مردم جامعه مسئولیم و باید برای رفاه و آسایش افراد جامعه خصوصا در مسئله مطالعه در ساختمان های کتابخانه امکانات استانداردی باید وجود داشته باشد. وی ضمن قدردانی از فعالیت های کتابخانه های عمومی در زمینه ترویج و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی گفت: رونمایی از تمثال شهدای دانش آموز شهرستان

معصومه حسنی خونسار مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، در این برنامه ضمن گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: مهمترین اتفاقی که در قرن گذشته رخ داد پیروزی انقلاب اسلامی بود.و تداوم این انقلاب بود و تاثیر مثبت این انقلاب در جهان بود و در مقابل استعمارگران ایستادگی کردیم.

وی بیان کرد: به گفته امام راحل خرمشهر را خدا آزاد کرد، اما این جمله به معنای انکار نقش رزمندگان در پیروزی عملیات بیت المقدس نیست، بلکه آن رزمندگان سرافراز چون با خدا همراه شدند خدا هم آن ها آن ها را واسطه این فتح به یادماندنی قرار داد خرمشهر را خدا آزاد کرد» را می توان مصداقی از آیه «وَ ما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللّهَ رَمی» دانست.

در این آیه خداوند به رسول الله می فرماید: تو وقتی تیر انداختی در حقیقت تیر نینداختی بلکه این خدا بود که تیر انداخت. این آیه به قول مفسرین جمع بین جبر و اختیار است یعنی هم عمل انسان را اثبات می کند و هم آن را به خدا نسبت می دهد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: در پایان یک کتاب کوچک ولی مفید را به شما توصیه می کنم: یکی از این کتابها درباره خرمشهر است. کتاب «شهری در آسمان» متن شش برنامه از مجموعه شهری در آسمان است که به واقعه محاصره، سقوط و باز پس گیری خرمشهر می پردازد. ساختن این مجموعه که قرار بود شامل ده قسمت باشد در پاییز 1371 شروع شد و پس از تولید و پخش شش برنامه با شهادت سید مرتضی آوینی در فکه ناتمام ماند.

این کتاب موجز و مختصر را بخوانید و از دریچه نگاه سید شهیدان اهل قلم به حقیقت و باطن دفاع مقدس نزدیک شوید.

در ادامه گفت: امیدواریم بتوانیم ادامه دهنده راه شهدا باشیم و از شهدا الگوی بگیریم.

سرهنگ کاظمی بیان کرد: شهدا به ما درس عزت ایستادگی و مقاومت دادند، ما مدیون شهدا هستیم، دشمن بعثی در عملیات آزاد سازی خرمشهر ۱۶ هزار کشته دادند، خدا در قرآن می فرماید؛ اگر دین خدا را یاری کنید خدا شما را یاری می کند، ما در جنگ دفاع مقدس دستورات خدا و قرآن را سرمشق راه خود قرار دادیم.

سرهنگ کاظمی بخشی از وصیت نامه شهدا را قرائت کرد تا نکته ای برای یادآوری و درس گرفتن از رفتار حسنه شهدا باشد تا بتوانیم زندگی شهدا را چراغ راه قرار دهیم.

پایان مدیرکل کتابخانه‌ها، فرماندار و مسئولین شهرستان به همراه سایر مدعوین از نمایشگاه کتاب و آثار نقاشی شهدا بازدید کردند و از تمثال شهدای دانش آموز شهرستان صحنه که در محل کتابخانه عمومی اقبال لاهوری به صورت یادمان رونمایی کردند.