پایگاه خبری تحلیلی امروله22:06 - 1401/03/06

توقیف ۲ نفتکش یونانی نشانه چیست؟

نیروی دریایی سپاه امروز (جمعه) ۲ فروند نفتکش یونانی را به دلیل تخلفات انجام گرفته در آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس توقیف کرد .

به گزارش امروله ، یونان که عضو سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است چند روز پیش یک فروند نفتکش تحت پرچم ایران که حامل نفت این کشور بود را توقیف و با حکم دادگاه آن را مصادره و تحویل آمریکا کرد.

این اقدام که در راستای تحریم های غیرقانونی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت با واکنش دیپلماتیک و هشدار تهران مواجه شد.

اما طرف یونانی که تحت فشار آمریکا بود توجهی نکرد و در نتیجه سپاه پاسداران امروز ۲ نفتکش این کشور را توقیف کرد.

در تحلیل این واقعه ذکر چند نکته لازم است.

1️⃣ ایالات متحده پس از ناکامی در تحمیل خواسته های فرابرجامی مدنظرش در مذاکرات هسته ای خیر ، سعی کرد تا از طریق ابزارهایی که در اختیار داشت به ایران فشار وارد آورد.

واشنگتن می دانست ایران بر سر منافع ملی اش تعارف ندارد بنابراین خود مبادرت به این کار نکرد و یونان را مجبور ساخت دست به توقیف نفتکش جمهوری اسلامی بزند.

2️⃣ ایران که سعی در برقراری توازن وحشت و ادراک سازی و تفهیم راهبردهای خود بر اذهان طرف های متخاصم را دارد به عمد ۲ نفتکش یونانی را توقیف کرد تا معادله ای جدید را برقرار سازد.

در رویارویی های گذشته (مانند توقیف تانکر استنا ایمپروی انگلیس) در برابر هر دزدی دریایی تنها یک نفتکش از بازیگر متخاصم توسط سپاه توقیف می شد اما ایران برای بالا بردن هزینه دستبرد به محموله های نفتی خود جهت عبرت سایرین ، تصمیم بر افزایش ضبط نفتکش ها گرفته است.

3️⃣ رخداد امروز رویارویی رسمی جمهوری اسلامی با پیمان آتلانتیک شمالی قلمداد می گردد و بر طبق مفاد این معاهده ، کشورهای عضو باید از یونان حمایت‌ کنند اما با عطف به قدرت جمهوری اسلامی بعید است دست به حرکت خاصی بزنند زیرا دست ایران برای واکنش نظامی کاملا باز است.

4️⃣ اقدام امروز سپاه پاسداران نشان داد آمادگی نظامی ایران کاملا حفظ شده و در صورت لزوم می توانند در هر زمان و مکانی اقدام نمایند.

5️⃣ جالب اینجاست که ناوگان آمریکایی حاضر در خلیج فارس جرات نکرد برای نجات شناورهای یونانی وارد عمل شود که نشان از تلاش واشنگتن برای دور نگه داشتن نظامیانش از مواجهه با نظامیان ایرانی است.

6️⃣ پس از اقدام امشب شاید بهتر بشود دلایل دولت بایدن برای حفظ سپاه در لیست تروریست ها را درک کرد . تلاش آمریکا در ۲۰ سال اخیر بر خالی کردن ظرفیت های استراتژیک جمهوری اسلامی بوده و واشنگتن از اهمیت قابلیت های سپاه برای تامین منافع ملی ایران کاملا مشرف بوده و همواره سعی در تضعیف این سازمان نظامی داشته است.

7️⃣ ایران دیرزمانی است که بر اساس دکترین های نظامی خود بر اهمیت گسترش نیروی دریایی برای تامین منافع ملی اش تاکید دارد و رویارویی های اخیر بر درستی استراتژی های ابلاغی فرماندهی کل نیروهای نظامی ایران صحه گذاشت.