جشنواره استانی تئاتر کرمانشاه معطل تدبیر اداره کل ارشاد اسلامی

سرویس: اخبار استانکد خبر: 312633|11:59 - 1399/07/06
نسخه چاپی
جشنواره استانی تئاتر کرمانشاه معطل تدبیر اداره کل ارشاد اسلامی
هر ساله کرمانشاه در ماه مهر میزبان جشنواره استانی تئاتر است که امسال به دلیل شرایط ویژه کرونایی برگزاری جشنواره معطل تدبیر اداره کل ارشاد اسلامی است.

به گزارشامروله، معین یزدانی: اولین نمایش‌هایی که به صورت غربی در کرمانشاه و در دوره مظفرالدین شاه با اجراهای ارامنه مهاجر بر روی سن انجام گرفت شروع تئاتر در این شهر است عده‌ای از ارامنه برای اجرای نمایش‌های خود از تهران و اصفهان به شهرهای دیگر سفر می‌کردند در سال‌های اواخر حکومت قاجاریه به دعوت والی وقتی کرمانشاه به این شهر آمدند و با حمایت والی در محل وسیع از مکان‌های حکومتی بود آن موقتی ساخت و نمایش‌های خنده آوری را به شکل حرکت‌های تصویری شبیه به پانتومیم اجرا کردند.

در ابتدا بیشتر تماشاگران آنها دعوت شدگان از طبقه اشراف و ثروتمند بودند و بعداً با زحمات بسیاری مردم عادی و حتی برخی از رایانه نیز به تماشای نمایش‌ها دعوت شدند
از سال ۱۲۸۶ تا سال ۱۲۹۱ کرمانشاه درگیر انقلاب مشروطه بود و اوضاع شهر به طور کلی متفاوت از گذشته و دیگر اجرای تئاتر به آسانی امکان پذیر نبود و من طی این سال‌ها از این شهر رفتند و از سال ۱۲۹۳ تا ۴ سال یعنی پاییز ۱۲۹۷ شرایط جنگ جهانی اول در دنیا حاکم بود فعالیت‌های تئاتری بسیار کم و در حال تعطیلی بود.
پس از پیروزی انقلاب آغاز جنگ تحمیلی طی ۱۹ ماه تمام شرایط اعلام شده برای تئاتر وجود نداشت بنابراین هر گروهی مکان را از تمرین خود تأیید کرده بود و تمرین نمایش می‌کرد که برخی به ارامی و بعضی هم به طلایی نمی‌توانستند کارشان را روی صحنه ببرند.

با آغاز جنگ تحمیلی هنرمندان تئاتر کرمانشاه هم مانند هنرمندان سراسر ایران نمایش نامه‌های بسیاری را با تأثر از دفاع مقدس تأمین کرده و در جبهه‌ها برای تقویت روحیه رزمندگان در پادگان‌های مرزی و نقاط صفر مرزی اجرا کردند و این اتفاق با تأیید فرماندهان جنگ ادامه داشت در طی هشت سال دفاع مقدس جریانات و کرمانشاه هم چون تمامی ایران تابلو شده دفاع مقدس ملت مسلمان ایران بود و در طول سالیان برپایی جشنواره بین المللی فرد در تهران و جشنواره استانی در کرمانشاه هنرمندان کرمانشاه نسبت به حضور پررنگ در این اتفاقات بزرگانی را داشته‌اند

با پایان جنگ تحمیلی و آغاز جشنواره‌های استانی در سراسر ایران و کرمانشاه هر ساله گروه‌های نمایشی برگزیده از جشنواره استانی تئاتر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر معرفی و در این جشنواره شرکت می‌کردند.

بازیکرونابا تئاتر یا بی تدبیری مسؤولین برای برگزاری جشنواره تئاتر

مهدی ربانی نژاد در گفتگو باخبرنگار مهربا بیان اینکه ماهیت تئاتر فعالیت گروهی است، اظهار کرد: به دلیل شیوع ویروسکرونادر کشور، عملاً از اسفندماه سال گذشته تولید آثار، تمرینات و اجرای عمومی تئاتر تعطیل شد.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر استانی کرمانشاه در سال جاری، بیان کرد: تصمیم برای شروع تمرینات و فعالیت‌های آثار ارسالی به این جشنواره با ستادکرونادر استان و منوط به تأیید محل‌های اجرای نمایش نامه از سوی کارشناسان بهداشت است.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل ارشاد اسلامی استان کرمانشاه ادامه داد: این معاونت مرکز شهید آوینی و مجتمع فرهنگی انتظار را برای انجام تمرینات و اجرای آثار به ستاد کرونا استان معرفی کرده است که پس از بازرسی کارشناسان بهداشت دانشگاه علوم پزشکی از این مراکز و تأیید رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و وضعیت تهویه هوا اجازه شروع فعالیت را خواهند داد.

وی با اشاره به برگزاری چندین جلسه برای انتخاب دبیر جشنواره تئاتر استانی کرمانشاه، افزود: بعد از انتخاب دبیر، فراخوان این جشنواره را برای ارسال آثار اعلام می‌کنیم.

ربانی نژاد به شرایط پذیرش آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره تئاتر استانی اشاره کرد و گفت: متن نمایش نامه آثار ارسالی باید از سوی شورای نظارت تأیید شود و نیز آثار ارسالی باید از سال ۹۸ تا یک ماه قبل از برگزاری جشنواره امسال تولید شده باشد.

وی ادامه داد: اثر ارسالی باید پنج اجرای عمومی را به نمایش گذاشته باشد که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، این شرط به بعد از عادی شدن وضعیت کرونا در کشور موکول شده، اما صاحبان اثر برای انجام این شرط متعهد خواهند شد.

به گفته ربانی نژاد، سال گذشته ۱۵ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر استانی کرمانشاه ارسال شد که تنها هفت اثر توانست به این جشنواره راه پیدا کنند و از این تعداد، یک اثر به جشنواره بین‌المللی فجر معرفی شد.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل ارشاد اسلامی استان کرمانشاه توضیح داد: سال قبل، از آثار منتخب جشنواره تئاتر استانی زیر هشت اثر یک مورد، از ۸ تا ۱۵ اثر دو مورد و از ۱۵ اثر به بالا ۳ مورد به جشنواره بین المللی فجر معرفی می‌شد، اما امسال زیر ۶ اثر یک مورد، از ۶ تا ۱۲ اثر دو مورد و از ۱۲ اثر به بالا سه مورد معرفی خواهد شد.

وی پیش بینی کرد که به دلیل شرایط و آسیب‌های ایجاد شده ناشی از ویروس کرونا، آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره تئاتر استانی کمتر از سال گذشته خواهد بود و ممکن است شاهد تولیدات خوبی نباشیم.

ربانی نژاد با تاکید بر اینکه خواست اهالی فرهنگ و هنر حمایت است، اظهار کرد: برخی از هنرمندان از طریق همین حوزه گذران زندگی می‌کنند که متأسفانه تاکنون پرداخت خسارت مالی به اهالی تئاتر در حد صحبت باقی مانده است.

بی تفاوتی وزارت فرهنگ و ارشاد در برگزاری جشنواره مادر هنر هفتم

رئیس انجمن تئاتر استان کرمانشاه در گفتگو باخبرنگار مهر، با اشاره به دستورالعمل اداره کل هنرهای نمایشی در سال جاری مبنی بر برگزار شدن جشنواره تئاتر استانی، گفت: شرایط اجرای این جشنواره در استان‌ها تحت تأثیر شیوع بیماری کرونا قرار گرفته است.

محمدرضا درند افزود: برگزاری جشنواره تئاتر استان کرمانشاه به صورت حضوری بستگی به شرایط و شدت شیوع بیماری کرونا در کرمانشاه دارد که ستاد ملی کرونا در استان درباره آن تصمیم خواهد گرفت و در صورت موافقت ستاد کرونا، تدابیر خاصی برای برگزاری این جشنواره در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به تدابیر و راهکارهای پیشنهادی برای برگزاری جشنواره تئاتر استانی، ادامه داد: برگزاری جشنواره به صورت آنلاین، برگزاری جشنواره با حضور ۵۰ درصد از مخاطبین و تماشاچیان و برگزاری جشنواره بدون حضور تماشاچی از راهکارهای پیشنهادی است که آثار ارسالی داروی و سپس ۲ اثر برتر به دبیرخانه جشنواره بین المللی فجر معرفی می‌شود.

رئیس انجمن تئاتر استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه سلامت مردم با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور در اولویت است، تصریح کرد: در حالی که اغلب اصناف دیگر با لحاظ تدابیر خاصی در حال فعالیت هستند، اما متأسفانه اهالی حوزه فرهنگ و هنر اجازه فعالیت آن‌چنانی ندارند.

وی بیان کرد: فرصت بسیار کمی تا تاریخ نهایی برگزاری جشنواره بین المللی فجر باقی مانده است که باید آثار منتخب تا ۵ آذر به دبیرخانه جشنواره تئاتر معرفی شود.

درند ادامه داد: حتی با تصور اینکه از همین لحظه اجازه شروع فعالیت تمرینات داده شود بسیار دیر است چرا که حداقل‌های شرایط برگزاری و شروع تمرینات فراهم نیست و فضا و مکان تمرینات تئاتر بسیار محدود است.

وی با بیان اینکه با توجه به نبود تمرینات و محدودیت‌های خاص امکان دارد آثار ارسالی به حد نصاب نرسد، گفت: پیشنهاد دادیم که اگر تعداد آثار ارسالی کمتر از پنج اثر باشد، این آثار بدون داوری مستقیماً به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فجر ارسال شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد