پایگاه خبری تحلیلی امروله14:57 - 1394/03/18
یک مقام فیفا خبر داد:

احتمال لغو میزبانی روسیه و قطر از جام‌های جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲

یکی از مسئولان اجرایی فدراسیون جهانی فوتبال اعلام کرد در صورتی که فساد در پیشنهاد میزبانی روسیه و قطر برای میزبانی از دو دوره آتی جام جهانی اثبات شود، امتیاز میزبان از آنها پس گرفته خواهد شد.

به گزارشامروله، دومنیکو اسکالا، رئیس کمیته بازرسی فیفا اعتراف کرد در صورتی که محرز شود تیم‌های پیشنهاد دهنده امتیاز میزبانی روسیه و قطر از جام‌های جهانی 2018 و 2022 به فیفا رشوه داده‌اند، امتیاز میزبانی از آنها پس گرفته خواهد شد.

جنجال فساد در سیستم اداری فیفا پس از دستگیری 6 تن از اعضای اجرایی ارشد این سازمان، استعفای سپ بلاتر و همچنین افشاگری‌های اخیر جک وارنر، نایب رئیس پیشین فیفا که به عنوان متهم ردیف اول فساد فدراسیون جهانی فوتبال شناخته می‌شود به اوج رسیده است. اکنون جنجال‌ها وارد فاز جدیدی شده‌اند و حول محور فساد در پروسه اعطای میزبانی دو دوره بعدی جام جهانی و رشوه دادن روس‌ها و قطری‌ها به فیفاست.

اسکالا در این خصوص به نشریه سوئیسی سونتاگ زیتونگ گفت: اگر مدارکی دال بر اینکه روسیه و قطر به لطف دادن رشوه امتیاز میزبانی گرفته‌اند ، این امتیاز از آنها سلب خواهد شد اما هنوز مدارکی که این ادعا را ثابت کند در درست نداریم.

رئیس کمیته بازرسی فیفا اولین مقام ارشد این سازمان است که بحث لغو میزبانی روسیه و قطر از جام‌های جهانی 2018 و 2022 را مطرح می‌کند. این در حال است که این روزها ادعاهایی مبنی بر رشوه دادن مقامات فوتبال آفریقای جنوبی به فیفا برای گرفتن امتیاز میزبانی جام جهانی 2010 شنیده می‌شود.