پایگاه خبری تحلیلی امروله10:15 - 1394/03/19
گزارش

هر وعده افطار چقد هزینه دارد؟

پزشکان بر مصرف تمام گروه های غذایی، به منظور جبران املاح و ویتامین های از دست رفته بدن در طول روزه داری تاکید می کنند. اما به راستی چیدن یک سفره افطار ساده و سالم برای یک خانواده چهار نفره ایرانی چه میزان هزینه دربر دارد؟

به گزارشامروله، به نقل از خبر ایرانی، ده روز به آغاز ماه رمضان مانده است. همراه شدن این ماه مبارک با گرمای طاقت فرسای فصل تابستان شرایط را برای روزه داری کمی سخت می کند؛ این در حالی است که داشتن تغذیه مقوی و سالم در وعده های میان افطار تا سحر برای تمام روزه داران به ویژه افراد کم توان و روزه اولی ها ضروری ست. پزشکان بر مصرف تمام گروه های غذایی، به منظور جبران املاح و ویتامین های از دست رفته بدن در طول روزه داری تاکید می کنند. اما به راستی چیدن یک سفره افطار ساده و سالم برای یک خانواده چهار نفره ایرانی چه میزان هزینه دربر دارد؟



اگر یک افطاری ساده را متشکل از چای، شیر، نان، پنیر، سبزی، خرما، زولبیا و آش یا حلیم در نظر بگیریم و از هزینه سایر خوراکی ها همچون کره، مربا، خامه، میوه های تابستانی، دیگر نوشیدنی ها و شام صرفنظر کنیم؛ می توان گفت یک سفره افطار ساده به طور متوسط برای چهار نفر، حدود 20 هزار تومان برآورد می شود که در مقایسه هزینه های با زمان مشابه در سال گذشته یک رشد سی درصدی مشاهده می کنیم.

حال قصد داریم ضرورت حضور موادغذایی یادشده در وعده های افطار ماه مبارک رمضان و وضعیت اقتصادی خانواده ها را برای تهیه ی آنها بررسی کنیم.

نان
نان با دارابودن منابع غنی فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی یکی از مهمترین اقلام سفره در وعده های افطار، شام و سحر است که از گذشته های دور از جایگاه ویژه ای در سفره ایرانیان برخوردار بوده است. هرساله مصرف نان در ماه مبارک رمضان با افزایش قابل توجه ای رو به رو می شود؛ این در حالی ست که با توجه به دو نرخی شدن نان در نانوایی های آزاد پز و سهمیه ای، قیمت یک قرص نان سنگک با پخت آرد آزاد بسته به ساده و کنجدی بودن آن از 1300 تا 2000 تومان متفاوت است و در نانوایی های که از آرد یارانه ای استفاده می کنند، قیمت یک قرص نان سنگک حدود 800 تا 1000تومان است.

چای
چای از نوشیدنی های محبوب و با سابقه در بین ایرانی هاست که با توجه به گرمای هوا و از دست رفتن بیش از حد آب بدن در ایام روزه داری بطور قطع یکی از نوشیدنی هایی ست که ضمن جبران کمبود آب بدن خستگی و سر درد را از بین می برد. اما قیمت چای در بازار به کیفیت آن و داخلی یا خارجی بودن محصول بر می گردد. به طوری که چای ایرانی قیمتی حدود پنج تا هفده هزار تومان دارد و چای خارجی که متقاضیان آن نیز زیاد هستند، به طور متوسط باقیمت پانزده تا سی و پنج هزار تومان در بازار عرضه می شود.

خرما
خرما میوه ای مغذی و مفید است و با وجود قند فراوان در بافت خود و زود هضم بودن به سرعت می تواند انرژی از دست رفته عضلات و مغز را به بدن برگرداند، از این رو خوراکی مناسبی برای ایام ماه مبارک رمضان است. این میوه که در ماه مبارک رمضان مصرف زیادی دارد، به طور متوسط هر کیلوگرم آن 5500 تا 7500 تومان به متقاضیان عرضه می‌شود؛ هرچند که انواع مختلف خرما با قیمت‌هایی پایین‌تر و بالاتر نیز در بازار موجود است.

پنیر
پنیر از جمله لبنیاتی است که در سفره افطار به همراه نان و سبزی مورد استفاده قرار می گیرد و مصرف روزانه آن نیاز ما به کلسیم و بسیاری از ویتامین ها را تامین می کند. پنیر های که به صورت بسته بندی و استاندارد در قالب های 450 گرمی در بازار موجود است بسته به مارک و کیفیت آن قیمتی بین چهار تا پنج هزار تومان دارند. باید توجه داشت پنیرهای فله ای موجود در بازار که طرفداران خود را دارند به صورت کیلویی محاسبه می شوند.

شیر
شیر به عنوان منبعی غنی از کلسیم و مهمترین محصول لبنی در هرم گروه موادغذایی، متاسفانه در کشور ما به علت قیمت بالای آن متقاضیان چندانی ندارد و آمار بالای پوکی استخوان در جامعه دلیل محکمی برای اثبات این حرف است. اما خوشبختانه در ماه مبارک رمضان تقاضا برای وجود این محصول مغذی در سفره افطار بیشتر می شود. این در حالی ست که شیر گاو در بازار، کیلویی 2200 تومان عرضه می شود و قیمت آن بسته به میزان چربی موجود درون شیر و نوع بسته بندی اش تغییر خواهد کرد.

شکر
پزشکان اگرچه بر مصرف اندک قند و شکر در طول روز تاکید دارند اما شکر در فرهنگ ایرانی ها نه‌تنها برای شیرین کردن چای، بلکه در پخت انواع غذاهای مختص افطار مانند حلوا، فرنی، شیربرنج شعله زرد و... کاربرد فراوان دارد. هر کیلو شکر در سطح شهر تهران به‌طور متوسط ۲۵۰۰ تومان فروخته می‌شود. لازم به ذکر است قیمت هر کیلو شکر در مقایسه با زمان مشابه خود در سال گذشته هیچ رشدی نداشته.

زولبیا و بامیه
زولبیا و بامیه از دسته شیرینی های سنتی مختص ماه مبارک رمضان است و حضور آنها در سفره افطار اغلب خانواده ها خودنمایی می کند. سال گذشته قیمت هر کیلو زولیبا و بامیه توسط اتحادیه قنادان کیلویی 8500 تومان اعلام شد که با توجه به تورم موجود می توان پیش بینی کرد قیمت یک کیلو از این شیرینی بسته به کیفیت موجود بین ده تا سیزده هزار تومان متغیر باشد..

آش یا حلیم
آش و حلیم از جمله مواردی ست که در ایام ماه مبارک رمضان در اغلب وعده های افطار حاضر است و خواستار فراوانی در بین روزه داران دارد. این محصولات سال گذشته در تهران به طور متوسط بین کیلویی هشت تا ده هزار تومان فروخته می شد. تقاضا در خصوص خرید این غذاها به قدری بالا بود که بسیاری از کبابی های سطح شهر نیز به پخت و پخش آش و حلیم روی آورده بودند.