پایگاه خبری تحلیلی امروله10:34 - 1394/03/24
بیست و ششمین دوره لیگ جهانی؛

پیروزی تاریخی ایران مقابل روسیه/ شاگردان کواچ به جدول بازگشتند

تیم ملی والیبال ایران با ارایه یک بازی برتر مقابل روسیه، قهرمان المپیک ۲۰۱۲ لندن برای نخستین بار این تیم را در تاریخ شکست داد تا با کسب ۳ امتیاز ارزشمند به جدول گروه B لیگ جهانی بازگردد.

به گزارشامروله، تیم‌های ملی والیبال روسیه و ایران از ساعت ۱۹:۴۰ امروز شنبه نخستین بازی خود را در چارچوب هفته پنجم رقابتهای گروه B لیگ جهانی در شهر کازان برگزار کردند که در پایان تیم ایران با حساب ۳ بر یک مقابل قهرمان المپیک ۲۰۱۲ لندن به برتری دست یافت تا علاوه بر کسب ۳ امتیاز این بازی برای نخستین بار در یک دیدار رسمی مقابل این تیم پیروز شود.

 

تیم کشورمان ست نخست این بازی را ۲۵ بر ۲۰ واگذار کرد اما در سه ست بعدی به ترتیب با امتیازات ۲۵ بر ۱۶، ۲۵ بر ۱۹ و ۲۵ بر ۲۳ برنده شد تا دست به کاری تاریخی بزند و ۳ امتیاز ارزشمند این مسابقه را از آن خود کند.

فرار ناگهانی میزبان

تیم ایران که با ترکیب میلاد عبادی‌پور، شهرام محمودی، عادل غلامی، سیدمحمد موسوی، سعید معروف، فرهاد قائمی و مهدی مرندی (لیبرو) بازی را آغاز کرده بود در این ست شروع خوبی داشت و پا به پای روسیه پیش رفت. دریافت خوب، توپگیری در انتهای زمین و دفاع منسجم تیم کشورمان باعث شد روسیه بر بازی مسلط نشود. بازی برابر دو تیم تا وقت اول استراحت فنی این ست ادامه یافت و این روسیه بود که با برتری ۸ بر ۷ خود را در وقت اول استراحت فنی رقم زد.

بعد از آن بود که به یکباره روسیه با استفاده از سرویس‌های خوب خود از ایران فاصله گرفت و ۱۲ بر ۷ پیش افتاد. این برتری در وقت دوم استراحت فنی ۱۶ بر ۱۰ به سود میزبان رقم خورد. روسیه که دریافت کننده های ایران را تحت فشار قرار داده بود ۲۱ بر ۱۴ برتری خود را حفظ کرد تا کواچ دومین تایم اوت خود را نیز درخواست کند. پس از آن چند سرویس هدفدار از غلامی و دفاع روی تور خوب موسوی فاصله دو تیم را کاهش داد اما در نهایت این روسیه بود که ست نخست را ۲۵ بر ۲۰ برنده شد.

بازگشت ایران

تیم ایران که از اواسط ست نخست در دریافت اول دچار مشکل شده بود و امتیازات متوالی را به روسیه واگذار کرد در شروع ست دوم زدن سرویس‌های هدفمند را در دستور کار قرار داد و همین عامل برتری تیم کشورمان را در ابتدای این ست به دنبال داشت. ایران ۷ بر ۳ از میزبان پیشی گرفته بود که باعث شد سرمربی روسیه تقاضای تایم اوت کند. وقت اول این ست را ایران ۸ بر ۴ پیش افتاد.

در بازگشت به زمین سعید معروف سرویس‌های موجی خود را به دستان اسپریدونوف، هم تیمی خود در زنیت کازان زد و زمینه های کسب چندین امتیاز متوالی را فراهم کرد تا جایی که ایران ۱۲ بر ۵ پیش افتاد و در ادامه وقت دوم را ۱۶ بر ۸ به نام خود ثبت کرد. تیم ایران که در دفاع روی تور و دریافت کاملا بهتر از ست نخست کار می کرد ابتکار عمل را در اختیار داشت و در نهایت با درخشش معروف و عبادی‌پور ست دوم را ۲۵ بر ۱۶ برنده شد.

سرویس‌های هدفمند

ایران که از برتری خود در ست دوم روحیه گرفته بود ست سوم را هم قدرتمندانه شروع کرد. برتری ۴ بر ۲ در امتیازات اولیه و در ادامه چند توپگیری در انتهای زمین و آمادگی موسوی در دفاع روی تور باعث شد تیم کشورمان وقت اول استراحت فنی ست سوم را ۸ بر ۵ پیش بیفتد. سردرگمی بازیکنان روسیه در این لحظات برتری ۱۱ بر ۶ ایران و درخواست تایم اوت توسط سرمربی میزبان را به دنبال داشت.

تیم کشورمان بازی خوب خود در این ست را با برتری ۱۶ بر ۱۰ در وقت دوم استراحت فنی تداوم بخشید. ایران ۲۰ بر ۱۴ فاصله ۶ امتیازی خود را روی تابلوی امتیازات ثبت کرده بود که سرمربی روسیه تقاضای تایم اوت دیگری کرد. دو امتیاز سرویس متوالی برای روسیه فاصله این تیم را اندکی کاهش داد اما این ست را تیم ایران با آبشار میرزاجانپور با حساب ۲۵ بر ۱۹ برنده شد.

در ست چهارم این بازی تیم ایران از همان ابتدای کار ابتکار عمل را در اختیار داشت. سرویس‌های هدفمند تیم ایران امان تیم روسیه را بریده بود و کاری از میخائیلوف و اسپریدینوف هم ساخته نبود. ایران وقت اول استراحت فنی را ۸ بر ۲ به سود خود ثبت کرد. در ادامه روسیه چند امتیاز را از سرویس‌های خوب اسپریدینوف کسب کرد ولی بازیکنان کشورمان خیلی زود به خود آمدند و وقت دوم استراحت فنی را نیز ۱۶ بر ۱۰ پیش  افتادند.

تداوم روند خوب در سرویس و دفاع

سعید معروف که با شناخت کافی از بازی روسیه کمک زیادی به بازیکنان ایران کرده بود با یک تک دفاع عالی شرایط روحی برتر تیم کشورمان را حفظ کرد. در ادامه روسیه فاصله را کمتر کرد که در امتیاز ۱۹ بر ۱۵ بود که کواچ تقاضای تایم اوت کرد. سپس اسپک غلامی به اوت رفت تا فاصله باز هم کاهش یابد. یک پوئن سرویس برای روسیه روسیه را به امتیاز ۱۷ رساند تا تیم ایران تحت فشار قرار گیرد. دفاع اسپک محمودی اختلاف دو تیم را به یک امتیاز کاهش داد تا حساسیت به اوج خود برسد.

تغییراتی که کواچ در زمین ایجاد کرد و صنوبر و قائمی را به میدان فرستاد اثرگذار بود و بازی را به سود ایران برگرداند. تیم کشورمان که روحیه خود را باز یافته بود در دفاع روی تور خوب کار کرد و ۲۴ بر ۲۰ پیشی گرفت و حتی امتیاز ۲۵ را هم کسب کرد که اعتراض روس ها باعث شد داوران با بازبینی فیلم رای به تکرار سرویس بدهند که در این حالت میخائیلوف با سرویس‌های خوب خود روسیه را به امتیاز ۲۳ رساند اما در نهایت ایران این ست را ۲۵ بر ۲۳ برد تا در مجموع ۳ بر یک پیروز شود.