پایگاه خبری تحلیلی امروله13:52 - 1394/03/25
چرا باید کالای ایرانی بخریم؛

واردات بی رویه لاستیک خودرو و فلج شدن کارخانجات کشور/ آقای روحانی تولید داخلی را چه کسی تحریم کرده است؟

کیفیت لاستیک​های تولید داخل در بسیاری موارد از انواع مشابه خارجی و بخصوص لاستیک​های چینی، بهتر است، اما متاسفانه شاهد واردات بی رویه این محصول از کشورهای خارجی هستیم.

به گزارشامروله،  به نقل از میانا، چند وقت پیش بود که برای تعویض لاستیک های فرسوده خودرو شخصی به مغازه لاستیک فروشی مراجعه کردم. فروشنده بعد از اطلاع از نیاز بنده سریعاً و بدون معطلی یک لاستیک خارجی را به من معرفی کرد. برایم تعجب آور بود، زیرا تا آن جایی که خاطرم هست طی سال های گذشته اکثر این فروشندگان لاستیک های تولید داخل را تعریف و تمجید می کردند و به مشتریان پیشنهاد می دادند.

در این جا اولین سوالی که ذهن اکثر رانندگان را درگیر خود خواهد کرد بحث داخلی یا خارجی بودن لاستیک مورد نیازشان است، که گروهی بسادگی با توجه به بودجه خود به آن پاسخ می دهند و دیگران کمی حساس تر عمل می کنند.

چند دقیقه ای به فکر فرو رفتم، لاستیک خارجی قیمتش از مشابه داخلی هم گران تر بود. نتوانستم دوام بیاورم به فروشنده گفتم؛ شما متوجه هستید با فروش و تبلیغ این تایر موجبات بیکاری هموطنان دیگرمان را در کشور فراهم می سازید.

فروشنده سرش را پایین انداخت و گفت: بله میدانم، من هم بیش از حد زیاده روی کردم چون این تایرها باید فروش برود مجبورم این کار را بکنم، وگرنه کیفیت لاستیک های ایرانی به مراتب بهتر از مشابه خارجی است.

آن جا بود که هیچ کاری از دست من و فروشنده بر نمی آمد، و فقط این سوال در ذهن هر دو ما پدیدار شد که چرا دولت جلوی واردات این کالا را تا میزانی که به صنعت داخل ضربه نزند نمی گیرد.

به خانه برگشتم و چند روزی فکر مشغول این قضایا بود، با اندکی تحقیق متوجه شدم که  با وجود توان تولید در داخل بیش از ۵۰ درصد لاستیک‌ها از خارج کشور تامین می‌شود.

در بسیاری موارد، موجودی حساب بانکی خریداران است که میان لاستیک‌های خارجی یا تولیدات داخلی دست به انتخاب می‌زند، اما اگر شرایط اقتصادی تمام متقاضیان لاستیک خودرو را یکسان در نظر بگیریم و صرفا قصد انتخابی کارشناسانه در این بازار داشته باشیم، باید بگوییم به اعتقاد کارشناسان با توجه به امکانات و تکنولوژی بومی ساخت لاستیک خودرو در کشورمان، محصولات داخلی می‌توانند رقیبی جدی برای برندهای وارداتی، بخصوص تولیدات کشور چین باشند

نیاز واردات لاستیک در ایران سالیانه ۱۰۰ هزار تن است  ؛ این در حالی است که سال گذشته با وارد کردن ۱۵۰ هزار تن تایر ۹ کارخانه داخلی تولید این محصول در سال جاری دچار رکود شده اند.

واردات بی رویه باعث انباشت تایردر انبارها، مغازه ها وبازارها و کاهش فروش محصولات داخلی شده است و این خود بزرگترین ضربه به مملکت اسلامی و کمک به فلج شدن واحد های تولیدی داخلی است.

رهبر حکیم انقلاب اسلامی مکررا بر حمایت از محصولات و تولیدات داخلی تاکید داشته که با رشد این صنایع موجبات افزایش ضریب اشتغال را درکشور شاهد خواهیم بود که باعث پویایی و فعالیت کارخانه های داخلی خواهد شد.

انتهای پیام/پ