به گزارشامروله، استاد جلال الدین کزازی در گفتگو باطاق نیوز،در خصوص چهارشنبه سوری به عنوان یکی از رسم های کهن ایرانیان گفت: آیین چهارشنبه سوری، رسم یا آیینی کهن است که ایرانیان آن را در واپسین سه شنبه آخر سال برگزار می کرده اند که چون دیگر رسوم ایرانیان نمادهایی در آن نهفته است.
وی افزود: جشن چهارشنبه سوری چون دیگر رسوم فراگیر ایرانیان از رسمیت خاصی برخوردار نبوده و در آبشخورها، سروده ها و نوشته های کهن نشانی از آن وجود ندارد اما بر پایه نمادها و نشانه هایی که در آن است می توان آن را رسمی کهن با پیشینه ای دیرینه دانست.
این استاد ادبیات فارسی و پژوهشگر برجسته ادبیات و زبان فارسی، چهارشنبه سوری را دارای دو نماد دانست و گفت: دو نماد زردی و سرخی در این آیین کهن نهفته است و زردی آن نماد بیماری و رنجوری بوده و سرخی آن نماد تندرستی است و افراد از آتش می گذشتند تا بیماری و رنجوری از آنان بدر رود و نشاط و تندرستی به دست آورند.
وی تصریح کرد: از آنجا که ایرانیان باستان آتش را نماد پاکی می دانستند بسیاری از رسوم آنان با آتش پیوند داشت و جشن هایی با عنوان جشن آتش برپا می کردند.
پروفسور کزازی جشن «سده» را یکی از برترین جشن هایی ایرانیان برشمرد و تصریح کرد: این جشن نیز از جمله جشن های آتش است و ایرانیان آن را برپا می کردند.
وی افزود: هنوز هم جشن سده در ایران به گونه ای دیگر برگزار می شود و مردم در آن به شادی می پردازند.
این چهره ماندگار کرمانشاهی، گفت: بسیاری از جشن های بزرگ و فراگیر نوروز ایرانیان باستان با آتش، گرما و روشنایی در پیوند بود و ایرانیان پیوندی دیرینه با جشن های آتش دارند.
وی باردیگر به تصریح جشن چهارشنبه سوری پرداخت و گفت: این جشن یکی از بنادی ترین جشن های ایرانیان است و مردم در آن کومه هایی از آتش افروخته و بر آن می جهیدند و این جمله را که سرخی تو از من ، زردی من از تو بر زبان می راندند تا بیماری از بدن آنان رخت بسته و نشاط و تندرستی یابند.
استاد کزازی خاطر نشان کرد: سرخی نماد تندرستی، شادکامی و بهورزی است و زردی نماد بیماری و رنجوری است و ایرانیان این جشن را بر پا می داشتند تا فراخی روزی و تندرستی را در سال نو تجربه کنند.
وی اشاره ای به ضرب المثل «فلانی صورت خود را با سیلی سرخ نگاه می دارد» داشت و تصریح کرد: خاستگاه این جمله نیز همان ترانه چهارشنبه سوری می تواند بود و معنای آن این است که فرد چنان می نماید که بی نیاز و بهورز و بخت یار است.
این چهره ماندگار ادبیات پارسی به جوانان برومند ایرانی تاکید کرد: آیین چهارشنبه سوری جشنی است که از نیاکان ما برای نشاط و تندرستی به جای مانده است پس نیکوست آن را به سان گذشتگان برپای داشته و از گزند دور بمانید.
وی افزود: این آیین ها بهانه ای برای شادمانی و بهروزی است ، جشن هایی است که پیوند مردمان را به دنبال دارد، پس نباید این آرمان ها را فرو گذارده و به گونه ای برگزار کنیم که نه تنها سومند نماید بلکه زیانمند باشد.
استاد کزازی برپایی نامناسب این آیین را رفتاری جز رفتار ایرانی دانست و گفت: به هیچ روی این رفتار پسندیده نیست.
وی تاکید کرد: این آیین ها بدان سان پدید آمده اند که ما به یاری آن شیوه درست و بسامان زیستن را بیاموزیم و بکوسیم انسانهایی باشیم که همواره دیگران را دوست میدارند.
این چهره ماندگار عرصه ادبیات کشوربا بیان اینکه بسیاری از جشن های ایرانیان محتوایی مردمی و اجتماعی دارند افزود: ما با چنین آیین هایی باید سعی در پیوند هر چه بیشتر با مردم داشته باشیم.
وی تاکید کرد: اگر ما این جشنها را بدانسان که میباید برگزار نکنیم، به هیچ روی آن کارکرد فرهنگی و اجتماعی را که میباید داشته باشند و انگیزه و پایه ا ی شده است که هزاران سال بپایند نخواهند داشت، پس بکوشیم که جشنها را بهراستی به شیوهای «آیینی» برگزار کنیم.
