پایگاه خبری تحلیلی امروله08:24 - 1395/03/22
عملکرد اقتصادی دولت از نگاه کارشناسان

دولت برنامه آنی برای مبارزه با رکود ندارد

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت برنامه آنی برای مبارزه با رکود ندارد، گفت: از بین بردن رکود با برنامه ضربتی دوباره اقتصاد را با تورم مواجه می‌کند،بنابراین باید برنامه‌های مبارزه با رکود در دراز مدت اجرا شود.

به گزارشامروله،هوشنگ شجری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری فارسدر مورد برنامه‌های دولت برای رفع مشکل اشتغال و رکود، گفت: مسئله اشتغال مسئله‌ای کوتاه مدت نیست و حل مشکلات آن به برنامه‌ بلند مدت و مدل مشخص نیاز دارد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به برنامه پنجم توسعه در مجلس گفت: قطعا دولت در رابطه با مشکل اشتغال و رکود برنامه دارد اما از آنجا که برنامه پنجم توسعه هنوز در مجلس شورای اسلامی نهایی نشده نمی‌توان در مورد آن به طور قطع اظهار نظر کرد.

شجری با بیان اینکه همیشه برنامه‌های ضد تورمی با فشار رکودی همراه است، تصریح کرد: تا زمانی که برنامه‌های ضد‌‌تورمی در کشور ادامه دارد نمی‌توان انتظار داشت که فشار رکودی وجود نداشته باشد.

این استاد اقتصاد بیان داشت: وقتی تورم به نرخ بالای 35 تا 40 درصد می‌رسد باید سیاست‌های انقباضی برای مهار آن اجرا شود که آن سیاست‌ها رکودزا است بنابراین در این شرایط رکود تا حدودی طبیعی است.

شجری با بیان اینکه اگرچه رکود خوب نیست اما در این شرایط گریزی از آن نیست، افزود: در صورتی که برنامه‌های ضد تورمی رها شود مجددا تورم به سطح قبلی برمی‌گردد.

این استاد اقتصاد با بیان اینکه دولت در حال حاضر برنامه و راه‌حل آنی برای مبارزه با رکود ندارد، مگر اینکه دوباره به دام تورم بیفتد، اظهار داشت: از بین بردن رکود با برنامه‌های ضربتی، دوباره اقتصاد را با تورم مواجه می‌کند بنابراین باید برنامه‌ها در دراز مدت اجرا شود و وضعیتی که بعد از برجام بوجود آمده است اجازه می‌دهد که مشکلات به مرور حل شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: سیاست‌های مشخصی برای حالت تورم در رکود وجود دارد که باید بیشتر روی آن کار کرد.

وی همچنین در مورد برنامه‌های دولت در راستای عمل به اقتصاد مقاومتی گفت: برنامه‌های دولت اقتصاد داخلی را هدف قرار داده و اقدامات دولت در عمل به اقتصاد مقاومتی قابل تایید است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه واردات کم شده و اتکا به صنایع داخلی بیشتر شده است، گفت: همین روند نشان می‌دهد که می‌توانیم اقتصاد داخلی را تقویت کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا دولت اقدامات اساسی برای جلوگیری از فرار مالیاتی انجام نمی‌دهد گفت: دولت در رابطه با مقابله با فرار مالیاتی با یک مسئله غیر اقتصادی و فشار سیاسی مواجه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه بزرگترین فرارهای مالیاتی از جانب قطب‌های ثروت است، تصریح کرد: کانون‌های بزرگ پولی و مالی و قطب‌های ثروت معمولا از توانایی‌هایی برخوردار می‌شوند که با حساب‌سازی، ارتشاء، ضد و بند، مخدوش کردن دستگاه‌های وصول راه‌های فرار مالیاتی را برای خود باز می‌کنند.

این استاد اقتصاد با اشاره به کمانه کردن مالیات (انتقال مالیات) از آن به عنوان یکی از راه‌های فرار مالیاتی یاد کرد و گفت: واحدهای بزرگ تولیدی با استفاده از توانایی حضور خود در بازار مالیات را به دولت می‌پردازند اما با افزایش قیمت محصولات تولیدی، مالیات پرداختی خود به دولت را از مردم وصول می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تیم اقتصادی دولت یک تیم منسجم و آکادمیک است، تصریح کرد: اگر بانک مرکزی در راستای سیاست‌های اقتصادی دولت سیاست تک نرخی کردن ارز را تا مهرماه امسال اجرا کند بزرگترین موفقت را برای دولت به دست آورده است.

انتهای پیام/م