پایگاه خبری تحلیلی امروله08:05 - 1395/04/21
مطالبات کرمانشاهیان از سفر رئیس دولت؛

نیازهای جدی اورامانات در انتظار تصمیمات جدی/ از اهمیت بازگشایی مرز جوانرود تا بهسازی جاده های ثلاث باباجانی

مرصادنیوز: شهرستان منطقه اورامانات نیازهایی جدی دارند که بایستی در سفر آتی رئیس جمهور مورد توجه قرار بگیرند.

به گزارشامروله، سفر آتی رئیس جمهور به استان کرمانشاه فرصتی است که بایستی از آن حداکثر استفاده را برد و با استفاده از آن مطالبات جدی مردم را مطرح کرد.

 

بر این اساس هر یک از شهرستان های استان کرمانشاه طی چند سال گذشته مطالبات جدی داشته اند که تاکنون محقق نشده است. شناسایی هر یکی از این نیازها می تواند در روند مطالبه گری از رئیس جمهور مورد استفاده قرار بگیرد.

 

در ادامه نیازها و مطالبات شهرستان جوانرود، روانسر، ثلاث باباجانی و پاوه بررسی شده است.

 

جوانرودی ها در انتظار بازگشایی مرز

 

به گزارششبكه اطلاع رساني مرصادبه نقل ازجوانرود هه وال، شهرستان جوانرود با هفتاد و چهار هزار نفر جمعیت به عنوان یکی از  شهرستانهای  پر جمعیت استان کرمانشاه مطرح است که با وجود بسترهای بسیار خوب گردشگری و تجاری، در آمارهای اعلام شده نرخ بیکاری در سالهای اخیر در میان بیکارترین ها قرار دارد.

 

با توجه نزدیک بودن سفر ریاست جمهور به استان کرمانشاه و نظر به اینکه بیکاری هم اکنون به عنوان  یکی از مشکلات عمده این شهرستان مطرح است یکی از مطالبات مردم شهرستان جوانرود گشایش مرز دروله جوانرود است که می تواند تاثیرات بسزایی در زمینه رونق اقتصادی و کاهش آمار بیکاری در این شهرستان داشته باشد.

 

نقش مرز دروله در کاهش آمار بیکاری

 

فریدون ابراهیمی نایب رییس شورای اسلامی شهر جوانرود در این زمینه به جوانرودهوال گفت: با توجه به بالا بودن درصد بیکاری در شهرستان جوانرود که به عنوان سومین شهر پر جمعیت استان کرمانشاه مطرح است، یکی از دغدغه های اصلی فراهم آوردن بسترهایی برای رفع این معضل است.

 

وی افزود: مردم شهرستان جوانرود از مسئولین انتظار دارند در این راستا با برنامه های موثر و ملموس پا به عرصه کاهش و یا ریشه کنی این معضل نمایند، با توجه به اینکه بسترهای گردشگری و تجاری شهرستان جوانرود فراهم است و همچنین با توجه به اینکه سفر ریاست جمهوری به استان کرمانشاه نیز درراه است، یکی از مطالبات مهم مردم شهرستان جوانرود گشایش مرز دروله است که می تواند تاثیرات بسیار خوبی در کاهش آمار بیکاری و اقتصاد شهرستان داشته باشد.

 

 

ابراهیمی به ویژگی ها و پتانسیل های جوانرود اشاره و تصریح کرد: شهرستان جوانرود به واسطه موقعیت کوهستانی از زمین های مناسبی برای کشاورزی برخوردار نیست و از نظر وجود صنایع و کارخانه های تولیدی نیز چندان پیشرفتی نداشته است. با توجه به اینکه این شهرستان از نعمت های خدادادی خوبی در زمینه گردشگری و تجارت برخوردار است هم اکنون به عنوان یکی از قطب های تجاری و گردشگری استان مطرح است و سالانه میزبان تعداد زیادی از مسافرین و گردشگران از سراسر کشور و حتی کشورهای همسایه است.

 

وی گفت: با توجه به نزدیک بوده مرز دروله به شهرستان بازگشایی این مرز می تواند باعث رونق اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری در این شهرستان شود که تاثیرات آن حتی برای شهرستان های دیگر و استان کرمانشاه نیز مشهود خواهد بود.

 

نایب رییس شورای اسلامی شهر جوانرود خاطر نشان کرد: فراهم شدن چنین بسترهایی برای بسیاری از مردم روستاهای شهرستان جوانرود که از مشکلات خاص خود از جمله نبود درآمد کافی به دلیل شرایط نامناسب کشاورزی و دامداری می تواند باعث رونق اقتصادی زندگی و بهتر شدن وضعیت معیشتی آن ها شود.  فراهم کردن شرایط زندگی بهتر باعث کاهش رغبت مهاجرت آنان به شهرها می شود و حتی می تواند زمینه بازگشت تعداد زیادی از خانوارهای این روستاها را که به شهر مهاجرت کرده اند، فراهم نماید.

 

اهمیت مرز دروله در اقتصاد شهری و مناطق روستایی شهرستان جوانرود

 

صدیق نظر نیا از بازاریان بازارچه شهرستان جوانرود که بیش از ده سال است در این بازارچه فعالیت دارد نیز در این زمینه به خبرنگار جوانرود هوال گفت: گشایش مرز دروله با ساز و کارهای مناسب یا بلامانع شدن ورود کالا تا شهرستان جوانرود در کنار ایجاد کسب و کار برای تعداد زیادی از مردم شهرستان می تواند تاثیر بسیار خوبی در رونق اقتصادی  شهرستان داشته باشد که از آن جمله می توان به این مسئله اشاره کرد که اجناس ارائه شده در بازار حتی  توسط باربری هم ارزانتر به دست فروشنده می رسد و ارزانتر از هم اکنون عرضه خواهد شد که این امر نیز بر افزایش استقبال از بازارچه جوانرود و بازارچه های دیگراورامانات تاثیر گذار خواهد بود.

 

 

وی افزود: همچنین این بازگشایی می تواند باعث افزایش اشتغال و پیشگیری از بیکار شدن عده زیادی از بازاریان و کسبه شاغل در این بازارچه شود.

 

نظر نیا تصریح کرد: مرز دروله منبع اقتصادی و درآمد بزرگی برای اقتصاد مناطق روستایی شهرستان جوانرود ایجاد خواهد کرد که به واسطه نبود شرایط لازم کشاورزی و دامداری در بسیاری از این روستاها، مردم آن از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار نیستند.

 

وی  در ادامه افزود: به طور قطع یکی از بهترین زمینه هایی که هم اکنون برای شهرستان جوانرود وجود دارد زمینه های توریستی و گردشگری است که  که می تواند زیر ساخت هایی خوبی برای برنامه ریزی مسئولان و برون رفتن از برخی مشکلات مثل بیکاری و رفع محرومیت بخصوص در روستاهای مرزی که هیچ گونه منبع درآمد پایدار و مناسبی در اختیار ندارند، باشد.

 

نیاز جدی روانسر به بیمارستان 32 تختخوابی

 

به گزارششبکه اطلاع رسانی مرصادبه نقل ازسراب روانسر،  پروژه بیمارستان 32 تختخوابی روانسر در سفر هیئت دولت دهم به استان کرمانشاه به تصویب رسید ولی با ممانعت های کارگروه در کمیسیون 215 مجلس شورای اسلامی مطرح نشد و موافقت اصولی آن تائید نشد.

 

با پیگیری های نماینده دور گذشته مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی و با مطرح شدن در کمیسیون 215 مجلس، این پروژه در ردیف بودجه سال 1393 لحاظ شد. بعد از قرار گرفتن در کمیسیون 215 نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی از دیده شدن یک ردیف مستقل برای پروژه بیمارستان 32 تختخوابی روانسر در لایحه بودجه و آغاز عملیات احداث آن از ابتدای سال 94 خبر داد، و مسئولان نوید احداث این بیمارستان در سال 94 و افتتاح آن را در ابتدای سال 95 به مردم شهرستان دادند.

 

با تمامی این وعده و وعیدها بیمارستان 32 تختخوابی شهرستان روانسر از طرف مجلس شورای اسلامی در ردیف بودجه قرار گرفت اما، زمین اهدایی که به این پروژه اختصاص یافته بود بدلیل تغییر کاربری بار دیگر مانع شد.

 

بعد از رفع نشدن مشکل تغییر کاربری زمین اهدایی، و عملیاتی نشدن احداث بیمارستان 32 تختخوابی روانسر طی نشستی در اواخر خرداد ماه سال گذشته، موافقت ضمنی جهت تغییر کاربری زمین بیمارستان اخذ و مقرر شد تا نتیجه نهایی از سوی کمیسیون در استانداری استان مشخص شود.

 

بعد از بررسی های استانداری استان، اعضای کارگروه، زمین اهدایی در مسیرجاده کنار گذر شهرستان را به دلیل منع هرگونه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی رد و بار دیگر مانع از شروع این پروژه شد.

 

سرانجام پس از بررسي هاي لازم زمين جنب ناحيه كارگاهي (پشت پاسگاه پليس راه روانسر- پاوه ) مورد موافقت قرار گرفت  و در نهايت پس از انجام امورات اوليه مقرر شد مراسم كلنگ زني احداث و آغاز به كار بيمارستان روانسر در تاريخ 5-6-94 با حضور رضایی بابادی استاندار پیشین استان و جمعي از مسئولين استاني و محلي انجام شود که متاسفانه زارعين و كشاورزان روانسری ادعاي مالكيت بيش از 10 هزار متر را داشتند كه با مراجعه افراد به استاندار مانع از مراسم کنگ زنی بیمارستان شدند.

 

بعد از گذشت 11 روز مشکل تغییر کاربری و معارضین زمین بیمارستان روانسر حل شد و با حضور رضایی بابادی استاندار وقت، نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه، فرماندار و جمعی از مسوولان شهرستان کلنگ احداث بیمارستان 32 تختخوابی روانسر در شهریور ماه سال 94 به زمین خورد اما عملیات ساخت این بیمارستان باز هم شروع نشد!

 

با این وجود فریدون نوری رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان روانسر در جمع مدیران شهرستان روانسر در فرمانداری شهرستان در خصوص آخرین وضعیت بیمارستان 32 تختخوابی روانسر از پایان اعتبار مجوز کمیسیون 215 بیمارستان روانسر خبر داد.

 

وی گفت: بنا به تعطیلی کمیسیون دبیرخانه ماده 215 تاکنون موفق به تمدید مجوز کمیسیون بیمارستان نشده ایم.

 

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان روانسر  گفت: ساخت این بیمارستان با هزینه ای بالغ بر یک میلیارد و 928 میلیون ریال بعنوان پیش پرداخت به شرکت پیمانکار آغاز شده و در مرحله ساخت قسمت ساختمان اداری است.

 

وی تصریح کرد: متاسفانه علی رغم تعطیلی دبیرخانه کیمسیون 215 چندی پیش با خبر شدیم در همین نزدیکی شهرستان همجوار استان کرمانشاه مجوز کمیسیون 215 برای ساخت  بیمارستان صادر شده و بیمارستان در حال ساخت است که این  پیگیری مستمر نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی و ریاست دانشگاه علوم پزشکی را می طلبد.

 

فریدون نوری با تکذیب شایعاتی که در فضای مجازی مبنی بر جابجایی بودجه ساخت بیمارستان 32 تختخوابی روانسر به شهرستانی دیگر گفت: این پروژه بخاطر مسایل فنی مدتی متوقف شده است اما با پیگیری های مسئولین دانشگاه بزودی و با رفع این مسایل عملیات ساخت آن از سر گرفته می شود.

 

حسین ویسمرادی فرماندار شهرستان روانسر نیز در این خصوص گفت: از بد ورود ما به شهرستان به دنبال محقق شدن آرزوی دیرنه مردمان شهرمان بودیم.

 

وی در خصوص پایان مدت مجوز کمیسیون افزود: مجوز کمیسیون 215 مدت دار و به مدت تعیین شده و تغیر کاربری و استعلام زمین کشاورزی در مجاورت جاده کنار گذر نصف زمان مجوز را گرفت و نتیجه ای هم در بر نداشت و با مخالفت کارگروه بدلیل منع قانون ساخت و ساز در اراضی کشاورزی پذیرفته نشد بناچار زمین جدید را معرفی کردیم.

 

وی با بیان اینکه مشکل کمبود اعتبار بود، گفت: سال گذشته 1 و نیم میلیارد بودجه برای بیمارستان اختصاص یافت در حالیکه مجموعه اورژانس، ساختمان اداری و بیمارستان رقمی بالغ بر 40 میلیارد تومان لازم دارد و با این مبلغ یک میلیارد و نیم دانشکاه تشخیص داد از محل ساختمان اداری شروع کند.

 

فرماندار شهرستان روانسر در پایان یادآور شد:  حتی از بدبیاری این بیمارستان این است که سال گذشته سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برای این پروژه 20 میلیارد تومان پیشنهاد داد و متاسفانه بخاط کسری اعتبارات محقق نشد.

 

بهبود وضعیت جاده ها اولویت اصلی ثلاث باباجانی

 

به گزارششبکه اطلاع رسانی مرصادبه نقل ازشاخ شمیران، ثلاث باباجانی شهرستانی در شمال غرب استان کرمانشاه است و امروزه کمتر کسی هست که محرومیت های این دیار آسیب دیده در جنگ را نداند.

 

گرچه می توان گفت تمامی محرومیت ها این دیار به رژیم طاغوت بر می گردد چرا که سرزمین در آن دوران هیچگاه رنگ و بوی امکانات را برخود ندید و از جزئی ترین امکانات وقت محروم بود و این محرومیت با همزمانی جنگ تحمیلی رژیم بعث و حامیانش عملا از شتاب خدمت رسانی انقلاب نوپای ایران اسلامی به این نقطه محروم کاست.

 

 

در دوران دفاع مقدس و بعد از آن مردم این منطقه از موهبت نعماتی چون آب آشامیدنی، برق، راه های ارتباطی، مدارس و ... بهره مند شد اما متاسفانه شدت محرومیت این شهرستان همانطور که گفته شد به میزانی است که هنوز نیازمند همت و تلاش جهادگونه مسئولان در امر خدمات رسانی هستند.

 

با این تفاصیل یکی از مهمترین  نیازهای امروز ثلاث باباجانی، محورهای ارتباطی این شهرستان است.

 

 

محورهای ارتباطی فرسوده و غیر استاندارد ثلاث باباجانی امروزه معضل بزرگی برای شهرستان ثلاث باباجانی محسوب می شود چرا که این امر موجب شده است به نوعی این شهرستان مرزی به جای ترقی و پیشرفت در انزوا و تنگنا قرار گیرد و در واقع می توان گفت به دلیل وجود جاده های نامناسب ثلاث باباجانی در یک بن بست ارتباطی قرار گرفته است.

 

 

از سوی دیگر با نگاهی به وضعیت جغرافیایی و پتانسیل های موجود این شهرستان می توان خوش بین بود در صورت رفع مشکلات محورهای ارتباطی ثلاث باباجانی، این شهرستان با توجه به داشتن نزدیک ترین مرز زمینی به استان سلیمانیه در شمال عراق به عنوان یکی از قطب های اقتصادی در استان کرمانشاه و حتی کشور مطرح شود.

 

 

اما متاسفانه وضعیت کنونی جاده های ثلاث باباجانی بسیار نامناسب، غیر استاندارد و در برخی از جا نیز بحرانی است.

 

 

جاده های که در چند سال اخیر چشم امید به دولت تدبیر و امید بسته اند و در برخی از محورها به وضوح ناامیدی از اقدامی در این راستا مشاهده می شود.

 

 

وضعیت نامناسب محورهای ارتباطی در ثلاث باباجانی به حدی است که بهبود جاده ها و محورهای ارتباطی به عنوان خواسته اول مردم این شهرستان در جایگاه اول قرار گرفته است.

 

 

علاوه بر موارد ذکر شده در ثلاث باباجانی هنوز روستاهایی هستند که جاده ندارند و در دو سال اخیر به برکت سفر مقام معظم رهبری اقدامات و پروژه های ارتباطی برای این روستاها در دستور کار قرار گرفته است.

 

 

نقاط حادثه خیز زیاد، جاده های باریک و فرسوده با چاله و چوله های بزرگ، پل ها و نقاط خطرناک بدون حفاظ، درصد بالای راه های خاکی شهرستان نسبت به استان و کشور و ... از مهمترین مشکلات محورهای ارتباطی ثلاث باباجانی است.

 

 

امید است دولت تدبیر و امید همانگونه که با شعار های خود در انتخاب آرای مردم را جلب کرد، با توجه ویژه به محورهای ارتباطی ثلاث باباجانی بتواند به وعده های خود جامه عمل بپوشد.

 

نیاز جدی پاوه به کشتارگاه بهداشتی

 

به گزارششبکه اطلاع رسانی مرصادبه نقل ازهزار ماسوله، احداث کشتارگاه مناسب یکی از ضروری‌ترین اقدامات در جهت حفظ بهداشت و سلامت جامعه و همچنین تامین گوشت قرمز سالم مورد نیاز شهروندان است.

 

به طور کلی می توان کشتارگاه ها را به سه نوع تقسیم کرد. سنتی که دام در وضعیت غیر بهداشتی ذبح می شود، نیمه صنعتی که همراه با انتقال آلودگی ناشی از کشیده شدن دام بر روی زمین و بر روی خط کشتار و یا ریل انجام می شود و صنعتی که در نهایت ضایعاتی نظیر اجزای گوشتی و خون دام در محل تبدیل ضایعات به پودر گوشت تبدیل می شوند.

 

در این رابطه و در بازدید میدانی که از کشتارگاه دام شهرستان پاوه واقع در شهرک سریاس به عمل آمد، می توان آن را در رده پایین تر از نوع سنتی قرار داد.

 

در همین خصوص پیمانکار این کشتارگاه در گفتگویی با خبرنگار هزارماسوله اظهار داشت: مشکلات این کشتار گاه از بدو ورود به آن آغاز می شود که همه این مشکلات به شهرداری پاوه مربوط می شوند.

 

صالحی با اشاره به ساختمان نامناسب کشتارگاه و با بیان اینکه بخش مهمی از مشکلات به این ساختمان شهرداری برمی‌گردد، افزود: جاسازی‌ نشدن یخچال نگهداری لاشه دام، نبود آب شرب در این مکان، غیر بهداشتی چاه دفع خون دام و نبود امکانات اولیه در آن از جمله مشکلاتی است که در وضعیت حاد قرار دارند.

 

وی گفت: نبود جرثقیل برقی در سقف کشتارگاه و تجهیزات وابسته به آن، شکسته شدن شیشه های ساختمان کشتارگاه، چکه کردن سقف آن در فصول پاییز و زمستان و نبود هر گونه دستگاه های خنک کننده در این مکان از دیگر مشکلات این کشتارگاه دام است.

 

صالحی افزود: در حالی که شهرداری بابت اجاره این مکان از ما ماهانه مبالغ زیادی را می گیرد ولی در مقابل خدمات مناسبی را ارائه نمی دهند.

 

وی با بیان اینکه در جوار این کشتارگاه منزل مسکونی نگهبان این محل وجود دارد، ادامه داد: به دلیل فرسوده بودن ساختمان، گاها دام های سنگینی که ذبح آنها مشکل است به منزل این نگهبان و خانواده آنان حمله ور می شوند  و در صورتی که همچنان ذبح آن برای ما مشکل باشد در ابتدا آن را با اسلحه کشته و ذبح خواهیم کرد.

 

وی با بیان اینکه حدود 11 سال است که سلاخ هستم گفت: ما به عنوان پیمانکار در این مکان دولتی مشغول هستیم و شهرداری حاضر به پرداخت هزینه های جزئی آن نیست و فقط از ما هر ماه پول دریافت می کنند.

 

وی با اشاره به اینکه ما باید لوازم جزئی این کشتارگاه را هم خودمان تهیه کنیم، تصریح کرد: دو چاه دفع خون دام در جوار این کشتارگاه قرار دارند که رو باز و فاقد هر گونه پوششی بر روی آنان بوده که علاوه بر آنکه باعث بوی تعفن زیاد در منطقه می شود، گاها دام هایی هم در این چاهها گیر می کنند که بیرون آوردن آنها با مشکلاتی نیز همراه است.

 

صالحی با اشاره به مشکلات دیگر این کشتارگاه گفت: شهرداری هر ماه بابت مواد پاک کننده محیط کشتارگاه مبلغ 275 هزار تومان را از ما می گیرد این در حالی است که مایع پاک کننده را هم ما خودمان تهیه می کنیم.

 

وی با بیان اینکه ما به صورت آزاد کار می کنیم و هیچ گونه هزینه های حتی جرئی را به ما نمی دهند گفت: پیمانکار قبلی نیز هزینه هایی را بابت خرید جرثقیل برقی و اره برقی از ما گرفته است که آن جرثقیل هم اصلا در این کشتارگاه موجود نیست.

 

وی ادامه داد: بیمه هم نداریم و باید هر ماه که شهرداری خدماتی را به ما ارائه نمی دهد، پول زیادی را هم به آنها بدهیم.

 

وی با بیان اینکه درآمد ما از ذبح هر دام  به مبلغ 40 هزار تومان خواهد بود، خاطر نشان کرد: ما برای ذبح هر گوسفند مبلغ یک هزار تومان و برای ذبح گاو و گوساله نیز مبلغ 5 هزار تومان را به شهرداری تقدیم می کنیم که علاوه بر این موارد باید ماهانه مبلغ 270 هزار تومان و 500 هزار تومان بابت آب مصرفی در کشتارگاه پرداخت کنیم، این در حالی است که آب شرب را خودمان از شهر پاوه تهیه می کنیم.

 

این سلاخ افزود: شهرداری هر ماه بیش از 2 میلیون تومان را از ما می گیرد اما امکانات خوبی را هم به ما نمی دهد.

 

وی گفت: این جرثقیل های دستی هم که در سقف این کشتارگاه نصب شده اند، از اطمینان لازمی برخوردار نیستند و در چندین مورد بر روی کارگران ما افتاده است.

 

وی در پایان گفت: در نهایت پس از اتمام ذبح دام آن را به انتهای سالن جهت بازدید پزشک که آن هم صبح هر روز در این کشتارگاه حضور می یابد می فرستیم. گرچه گوشت آماده مصرف هم باید در یخچال نگه داری شود ولی نه تنها این یخچال هم وجود ندارد، گاهی در بعضی موارد که پزشک تشخیص داد دام دارای یک نوع بیماری است، با گذشت دو هفته در یخچال آن گوشت عاری از هرگونه بیماری می شود به همین دلیل باید آن را در یخچاله ای شهر قرار دهیم.

 

گشتارگاه جاده آسفالته ندارد

 

یکی دیگر از سلاخان در این کشتارگاه به خبرنگار هزارماسوله گفت: نبود جاده آسفالته از راه اصلی به مسافت حدود 100 متر، نبود محیطی مناسب جهت ذبح دام ها، نبود روشنایی در محوطه کشتارگاه و نبود پوشش مناسب چاههای دفع خون از مشکلاتی است که در این کشتارگاه وجود دارد.

 

وی افزود: هر کدام از این چاهها به عمق 7 متر و قطر 7 متر است که در سال تنها دوبار به تخلیه خون دفع شده از کشتارگاه اقدام می کنند.

 

وی گفت: بوی تعفن ناشی از آن، این منطقه را فرا می گیرد و هر کسی نمی تواند در اطراف آن دوام بیاورد.

 

بر اساس این گزارش، کشتارگاه یکی از اولویت های بهداشتی مردم پاوه است. با توجه به شرایط کشتارگاه پاوه می توان برای حفظ سلامت مردم، از خیلی از هزینه ها صرف نظر کرد تا حداقل نیمه صنعتی کردن کشتارگاه را در اولویت قرار داده شود.