پایگاه خبری تحلیلی امروله15:21 - 1395/08/10
چرا چرخ صادرات نمی‌چرخد؟

بوروکراسی دولتی مانعی در راه صادرات/ لزوم بازنگری جدی بر سیستم گمرکات کشور

راه‌های صادراتی و ترانزیت کالا از جمله عوامل موثر در پویایی و توسعه اقتصاد هر کشوری است، اما این امر از دیرباز در ایراتگن با مشکلاتی همراه بود، مسائلی ازقبیل بوروکراسی های طولانی مدت اداری و موانع گمرکی که همواره مورد اعتراض تجار و صادرکنندگان است.

به گزارشامروله، به نقل از سایتخبری «رازق»، بخش صادرات اگر چه اکنون حال خوبی ندارد، اما مساعد نبودن این اوضاع تنها مربوط به این روزها نمی شود، بلکه سال هاست که تجار و صادرکنندگان از مشکلات و موانع صادرات گله مند هستند.

مشوق های صادراتی یا تصویب قوانین تسهیل کننده صادرات  که مصوب می شوند اما اجرایی نمی شوند ازجمله مسایلی است که در طی روزهای سال مدتی به آن پرداخته می شود و پس آن دوباره به حیطه فراموشی سپرده می شود در حالی که برای رفع موانع تولید باید اقداماتی زیرساختی و اساسی شکل بگیرد.

در این بین یکی از معضلاتی که بیشتر صادرکنندگان با آن موجه هستند صف های طولانی مبادی گمرکات کشور و زمان طولانی است که باید  به دلیل حجم بالای مراجعه کنندگان و کمبود امکانات و ظرفیت،  برای ترخیص کالاهای خود صرف کنند است.

موضوع به ظاهر کوچکی که به تنهایی می تواند یکی از مشوق های اصلی برای رواج قاچاق در کشور گردد.
البته مصایب موجود در راه تولید کالا را که هر روز بر تعداد آن افزوده می شود را نیز نباید از یاد برد.

**موانع گمرکی از اصلی ترین معضلات حوزه صادرات می باشد

نادر قاضی‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار «رازق» با اشاره به موانع صادراتی که بر سر راه صادر کنندگان وجود دارد، اظهار کرد: موانع گمرکی و عدم ساماندهی آنها یکی از اصلی ترین معضلات این حوزه است که باعث افزایش روز افزون قاچاق در کشور شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر اکثر صادرات ما به صورت مواد خام و مواد اولیه است و به ضرر اقتصاد کشور می باشد، گفت:  زیرساخت های صنایع فرآوری مواد خام باید فراهم شود در این صورت صادرات کالا برای کشور ارزش افزوده به دنبال خواهد داشت و برای تعداد زیادی از بیکاران شغل ایجاد می شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه صادرات و واردات کالا باید به بخش خصوصی واگذار شود، بیان کرد: دولت باید خود را از این موضوع کنار بکشد و این حوزه را برای بهره وری بیشتر به بخش خصوصی واگذار کند.

قاضی پور برندسازی را از دیگر عوامل بسیار مهم در توسعه صادرات برشمرد و گفت:  با تقویت واحدهای فرآوری کالا و صنایع وابسته می توانیم با برندسازی در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم.


**عزم و اراده جدی در برخورد با موانع صادراتی وجود ندارد

احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس در مجلس دهم در گفت و گو با خبرنگار «رازق» با اشاره به معضلات موجود در واردات که منجر به قاچاق نیز می شود، اظهار کرد: یکی از علل این موضوع غیر منطقی بودن تعرفه های گمرکی واردات محصول از دید بازارگانان و تجار است که باعث می شود تا به دنبال راه های کوتاه تر و ارزان قیمت تری باشند و این می شود که پدیده قاچاق به وجود می آید.

وی با بیان اینکه یکی از اصلی ترین موانع موجود بر سر راه صادرات این است که یک ساز و کار و بوروکراسی منسجم در گمرکات ما وجود ندارد، گفت: اگر ترانزیتی بخواهد کالاهای خود را به کشورهای همسایه یا حتی کشورهای دور صادر کند باید بوروکراسی عظیمی را طی کند تا بتواند این مرحله را پشت سر بگذارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه قانون حمایت از صادرات و معاف از مالیات شدن آن یکی از نکات مثبتی است که می تواند در امر صادرات مفید واقع شود، بیان کرد: از دیگر معضلات پیش پای صادرات بحث بازاریابی در سایر کشورهاست که در این موضوع نیز با کمی ضعف روبرو هستیم طوری که شاید خواهان صادرات محصولی به طور عمده باشیم اما مشتری آن را در سایر کشورها هنوز پیدا نکرده ایم که این هم خود مانعی برای این امر محسوب می شود.

مرادی با بیان اینکه بسته بندی محصولات یکی دیگر از مواردی است که می تواند در امر صادرات موثر باشد، عنوان کرد: ما بهترین نوع محصولات را در کشورمان از قبیل مرکبات، آجیل و خشکبار، صنایع دستی و .. داریم اما متاسفانه به دلیل بسته بندی نامناسب برای امر صادرات مشتری پسند نیستند.

نماینده مردم بندرعباس درمجلس  با اشاره به اینکه نبود زیر ساخت و امکانات نامناسب نیز از دیگر موانع صادراتی به حساب می آیند، اظهار کرد: برای مثال در همین استان هرمزگان روزانه حدود 6 هزار کانتینر در حال تردد است و اگر تمامی این کانتینر ها برای صادرات کالاهای خودشان به گمرکات مراجعه کنند یک صف 15 تا 16 کیلومتری  فقط در مبادی ورودی گمرک شکل خواهد گرفت و هر کدام از این کانتینرها باید مدت زمان زیادی را صرف کنند تا بتوانند کالای خود را صادر کنند از همین رو وقتی تاجر یا بازرگانی این شرایط را می بیند سختی امر صادرات و زمان بر بودن آن صادر کننده را دلسرد می کند.

وی ادامه داد: تمام این عوامل دست به دست هم می دهند تا تسهیل در امر صادرات وجود نداشته باشد و صادرات کالا با روندی کند و آهسته پیش برود.

مرادی با بیان اینکه سالهاست که با این مشکلات و موانع روبه رو هستیم اما هنوز اقدام جدی  صورت نگرفته است، بیان کرد: فکر می کنم برای برخورد با چنین مسائلی عزم و اراده کافی وجود ندارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: مقام معظم رهبری امسال را با عنوان "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" نامگذاری کردند، با این حال با توجه به اقدامات صورت گرفته، امسال هم مثل سال های گذشته با یک روال عادی در حال گذر است در صورتی که با توجه به تاکیدات حضرت آقا باید یک سال ویژه و فوق برنامه می بود و علت این هم تنها نبود اراده و باور در مسئولین است که باعث چنین موضوعی می شود.

وی ادامه داد: اگر تابحال زیاد در زمینه صادرات موفق نبوده ایم شاید یکی از دلایل آن این باشد که همه امور در دست دولت است و اگر این بخش به تولید کنندگان و بخش خصوصی واگذار شود شاید بتوان نتیجه بهتری گرفت.