پایگاه خبری تحلیلی امروله08:26 - 1398/08/27
یک متخصص بیماری های عفونی؛

آنفلوانزای مقاوم به درمان در حال افزایش است

یک متخصص بیماری های عفونی، گفت: آنفلوانزای مقاوم به درمان در حال افزایش است.

به گزارشامروله، مسعود مردانی، روز یکشنبه در نشست خبری که در محل ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، شایع‌ترین علت مقاومت میکروبی را، استفاده نابه‌جا از آنتی‌بیوتیک‌ها دانست و افزود: شایع‌ترین عفونتی که منجر به مصرف نابه‌جای آنتی‌بیوتیک می‌شود عفونت‌های قسمت فوقانی دستگاه تنفسی است که اصلا نیازی به تجویز آنتی‌بیوتیک ندارد. البته می‌بینید که حتی اگر مردم به مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک رجوع نکنند، در مراجعه به پزشک به علت اطلاعات کمی که دارند اصرار بر تجویز آنتی‌بیوتیک می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اکنون در فصل سرد سال قرار داریم و میزان بروز آنفلوانزا می‌تواند افزایش پیدا کند، ادامه داد: مصرف غلط آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند منجر به مقاومت میکروبی شود که تمام هزینه‌های آن بر دوش نظام سلامت باشد. پس در همین زمینه تاکید ما به پیشگیری از بیماری‌های عفونی است. اکنون ثابت شده است که اگر فردی واکسن آنفلوانزا را تزریق کند، عفونت گوش میانی و یا سینه پهلو را نمی‌گیرد و یا اگر به آن مبتلا شود شکل بسیار خفیف آن را تجربه می‌کند به همین دلیل توصیه می‌کنیم افراد بالای ۶۰ سال، کودکان، مادران باردار، افراد با BMI بالای ۴۰ که چاق محسوب می‌شوند اقدام به تزریق واکسن آنفلوانزا کنند و بدانند که هیچ زمانی برای تزریق این واکسن دیر نیست.

مردانی، درباره مصرف واکسن میکروب پنوموکوک، گفت: واکسن این میکروب نیز پیشنهاد شده است و در طرح گسترش ایمن‌سازی در اختیار مردم قرار می‌گیرد. همواره یکی از راه‌های مقابله با میکروب‌ها استفاده از واکسن است. البته گاهی در مواجهه با بیماران می‌بینیم که به دلیل تبلیغات نادرست در فضای مجازی علیه این واکسن‌ها از تزریق واکسن خودداری می‌کنند؛ در حالی که تمام واکسن‌ها و همچنین واکسن آنفلوانزا می‌تواند تاثیر جدی در جلوگیری از بروز بیماری داشته باشد. اکنون بیشتر کسانی که به آنفلوانزا مبتلا می‌شوند نوع H۱N۱ و H۳N۲ را تجربه می‌کنند که در واکسن چهار ظرفیتی آنفلوانزا مقابله با این دو نوع اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به طرحی به نام مصرف بهینه آنتی‌بیوتیک‌ها، ادامه داد: از یکسال و نیم گذشته این طرح را در دست داریم تا بتواند منجر به کاهش مقاومتی میکروبی شود. در همین زمینه باید به راهنماهای درمانی برای بیماران سرپایی نیز توجه ویژه داشته باشیم.

مردانی در ادامه با بیان اینکه طی چهار سال گذشته به دلیل وجود مقاومت میکروبی میزان بروز بیماری سفلیس در دنیا دو برابر شده است، افزود: همچنین میزان بروز بیماری سوزاک ۷۶ درصد و بیماری کلامیدیا تا ۷۰ درصد افزایش یافته است. این نوع بیماری‌های آمیزشی علاوه بر این‌که در ایران به شکل شدیدی رو به افزایش است، معضلی جهانی نیز تلقی می‌شود. در گذشته اکثر موارد بروز HIV بر اثر تزریق با سرنگ مشترک بود، اما امروزه موارد جدید ظهور HIV اکثرا به دنبال ایجاد تماس جنسی محافظت‌ نشده اتفاق می‌افتد. این بدان دلیل است که در تمام دنیا بیماری‌های عفونی مقاربتی با روندی افزایشی ادامه دارند و با شیوع سایر بیماری‌های مقاربتی احتمال ابتلا به ایدز و HIV افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: تا دو سال گذشته تمام قوانین موجود در سطح جهان برای درمان بیماری سوزاک اشاره به درمان با یک نوع دارو داشت، اما در حال حاضر با توجه به پیشرفته‌ شدن بیماری و ایجاد مقاومت به میکروب نمی‌توان بدون مصرف همزمان دو دارو، بیماری را درمان کرد.

مردانی با اشاره به اینکه مقاومت میکروبی سالانه در جهان می‌تواند جان ۱۰ میلیون نفر را بگیرد، اظهار کرد: به همین دلیل است که سازمان بهداشت جهانی اولین اولویت خود را مقابله با مقاومت میکروبی قرار داده است و امسال با تاکید بر سه اصل شست‌وشوی دست‌ها، واکسن، تماس جنسی سالم سعی کرده است تا به این هدف خود نزدیک شود.

وی با بیان اینکه آنفلوانزای مقاوم به درمان در حال افزایش است، گفت: این ویروس بسیار عجیب و تواناست. به طور کلی سه دارو در دنیا بر علیه آنفلوانزا وجود دارد که دو نوع آن در موارد بسیار خاص برای بیمار تجویز می‌شود و نوع دیگر آن که تا چند روز گذشته به دلیل تحریم‌ها مشکلاتی در تامین آن داشتیم، برای بیماران بستری در بیمارستان‌ها تجویز می‌شود که خوشبختانه با تلاش‌های وزارت بهداشت طی چند روز اخیر این نوع دارو نیز تامین شده و در اختیار بیماران قرار گرفت.