پایگاه خبری تحلیلی امروله12:55 - 1399/03/21

تاثیر رژیم غذایی مدیترانه ای در تسکین التهاب روده

مطالعات نشان می دهد افراد مبتلا به بیماری التهاب روده، نظیر بیماری کرون و کولیت روده، با پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای شاهد کاهش علائم بیماری شان خواهند بود.

به گزارشامروله، به گفته محققان، افراد مبتلا به بیماری التهاب روده که به مدت ۶ ماه از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی کرده بودند شاهد کاهش علائم بیماری شان و همچنین برخی فاکتورهای دیگر بیماری زا نظیر کاهش وزن و کاهش انباشت چربی در کبدشان بودند.

در این مطالعه، محققان از ۸۴ بیمار مبتلا به کولیت روده و ۵۸ بیمار مبتلا به بیماری کرون خواستند که به مدت ۶ ماه از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی نمایند.

بعد از ۶ ماه محققان مشاهده کردند تنها ۴ بیمار مبتلا به کولیت روده و ۲ بیمار مبتلا به بیماری کرون همچنان دارای بیماری فعال بودند و بقیه افراد علائم بسیار خفیفی داشتند.

به گفته محققان، شرکت کنندگان این مطالعه شاهد کاهش وزن و کاهش ذخایر چربی در اطراف میانه بدن و کبدشان بودند.

چاقی، اندازه بالا دور کمر، و ذخیره بیش از حد چربی در کبد همگی با التهاب مرتبط هستند که نتیجه آن می تواند منجر به فرایندهای تشدیدکننده بیماری التهاب روده شود.

در طول این مطالعه، شاخص توده بدنی و میانگین اندازه دورکمر شرکت کنندگان کاهش یافت.

به گفته محققان، مصرف بلندمدت رژیم غذایی مدیترانه ای موجب کاهش میزان التهاب و بهبود سلامت متابولیکی می شود.

رژیم غذایی مدیترانه ای مملو از میوه، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل، ماهی، و چربی های سالم نظیر روغن زیتون است که اکثراً دارای خواص ضدالتهابی هستند. در عوض رژیم غذایی غربی مملو از گوشت قرمز و فراوری شده، مواد قندی، و چربی های سالم است که می توانند موجب افزایش التهاب شوند.

در نتیجه محققان معتقدند پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند به کاهش التهاب و تسکین علائم بیماری التهاب روده کمک کند.

در این مطالعه محققان دانشگاه کاگلیاری ایتالیا، ۸۳,۱۴۷ فرد سوئدی را که مبتلا به التهاب روده نبودند به مدت ۱۷ سال از لحاظ میزان پیروی شان از رژیم غذایی مدیترانه ای تحت نظر داشتند.