پایگاه خبری تحلیلی امروله10:28 - 1399/04/16
پاسخ کارشناسان به یک سوال

تب تند «طلا» کِی فروکش می‌کند؟

مرصاد نیوز: کارشناسان در مورد سیر صعودی بازار طلا معتقدند که اگر در این زمینه تصمیمی از سوی بانک مرکزی و متولیان اقتصاد کشور گرفته نشود پیش‌بینی می‌شود که روند قیمت طلا در آینده نیز افزایشی باشد.

به گزارشامروله، قاعدتا در زمان سایه انداختن بی‌ثباتی بر بازار و یا بحران‌های اقتصادی سرمایه‌گذاران به دنبال محلی امن برای سرمایه‌های خود هستند و از این رو سرمایه‌ها به‌سمت بازار‌های کم‌ریسک و مطمئن ازجمله طلا آسوق پیدا می‌کند.

طلا در بازار ایران براساس نرخ جهانی و دلار محاسبه می‌شود و افزایش نرخ دلار نیز بر قیمت طلا تاثیر مستقیم می‌گذارد؛ رشد همزمان قیمت ارز در کشور با نرخ جهانی هر اونس طلا موجب شده تا هر گرم طلای 18 عیار از حدود 500 هزار تومان از بهمن ماه به بیش از 900 هزارتومان در روزهای اخیر افزایش یابد.

مردم می‌خواهند ارزش دارایی‌های خود را در شرایط تورمی حفظ کنند و به همین علت شاهد هجمه سرمایه‌های خرد و کوچک به سمت بازار طلا هستیم که صرفا به دنبال خرید سکه یا طلای آب شده هستند .

احتمالا طلا بعد از تجربه هر گرم یک میلیون تومان کاهش می‌شود

محمدسعید جعفری، رئیس اتحادیه طلا و جواهر فروشان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: از قبل هم پیش‌بینی حداکثری یک میلیون تومان افزایش قیمت طلا وجود داشت که پس از آن روند کاهشی خواهد شد.

وی ، افزایش قیمت طلا را ناشی از کمبود عرضه دلار و بالا بودن نرخ آن دانست و افزود: البته قیمت جهانی هم اندکی افزایش یافته که تاثیر چندانی بر افزایش قیمت طلا نداشته اما نرخ دلار رابطه مستقیم و اثر گذاری داشته است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر فروشان کرمانشاه تصریح کرد: نمی‌توان برای کاهشی شدن روند طلا زمانی را پیش‌بینی کرد.

وی عنوان کرد: مردم می‌توانند به صورت منطقی طلا را خرید کنند اما نباید احساسی عمل کنند.

دخالت بانک مرکزی قیمت طلا را متاثر کرده است

آلبرت بغزیان، یک کارشناس مسائل اقتصادی هم در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: بحث طلا همان بحث دلار است و در واقع طلا نمی تواند قیمت دلار را افزایش دهد اما دلار می تواند قیمت طلا را تغییر دهد.

وی افزود: بانک مرکزی تابلو صرافی را بالا می برد و همین روی قیمت طلا اثر گذاشته است.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اینکه برخی نمی توانند دلار بخرند به این دلیل است که از قلابی بودن دلار می ترسند یا به دلیل امنیتی بودن دلار است بنابراین معادل آن طلا و سکه می خرند.

بغزیان بیان کرد: دلار را نمی توان به اندازه کافی تهیه کرد زیرا دلار فروشان معمولاً دلار را می‌خرند و سپس می فروشند.

وی عنوان کرد: اینکه چرا دلار گران می شود باید از بانک مرکزی پرسیده شود که تابلو را تغییر می دهد البته موضوع تزریق پول و تبدیل شدن آن قضیه دیگری است.

بغزیان با بیان اینکه افزایش قیمت طلا به دلیل تورم است، گفت: تا زمانی که قیمت دلار کنترل نشود همچنان شاهد نوسانات قیمت طلا در بازار هستیم.

بر اساس این گزارش، کارشناسان بازار معتقدند که نقش بانک مرکزی در کنترل قیمت طلا بسیار برجسته است و اگر در این زمینه تصمیمی از سوی بانک مرکزی و متولیان اقتصاد کشور گرفته نشود پیش‌بینی می‌شود که روند قیمت طلا در آینده نیز افزایشی باشد.