پایگاه خبری تحلیلی امروله13:25 - 1399/05/16
با تاکید بر لزوم مشارکت چین؛

پمپئو: مذاکره هسته‌ای با روس‌ها رو به پیشرفت‌ است

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید گفتگو با روسیه پیرامون کنترل تسلیحات هسته‌ای روند رضایت‌بخشی دارد حال آنکه بهتر است چین هم به میز مذاکره ملحق شود.

به گزارشامروله،  به نقل از ایتارتاس، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا می‌گوید واشنگتن-مسکو در مذاکرات کنترل تسلیحاتی، به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک دیداری در این زمینه میان مقامات دو کشور، انجام شود.

البته طرف آمریکایی همچنان بر موضع خود مبنی بر مشارکت دادن چین در روند مذاکرات کنترل تسلیحاتی اصرار می‌کند.

پیمان هسته‌ای استارت نو که میان آمریکا و روسیه منعقد شده، سال میلادی آینده منقضی می‌شود و واشنگتن تنها به شرطی حاضر به تمدید آن است که چین هم به میز مذاکره بپیوندد.

در همین راستا، پمپئو مدعی شد: طی چند ماه گذشته، مشتاقانه به دنبال آن بودیم که بزرگترین کشورهای هسته‌ای جهان شامل آمریکا، روسیه و چین را دور میز مذاکره جمع کنیم و پیشرفت‌هایی هم با روس‌ها داشته‌ایم.

وی افزود: تاکنون دو نشست خوب با روسیه برگزار کرده‌ایم و امیدواریم نشست آتی هم خیلی زود برگزار شود.

پمپئو همچنین ابراز امیدواری کرد که چینی‌ها هم به میز مذاکره بپیوندند چراکه به ادعای او، این اقدام به نفع پکن و جهان خواهد بود.

این در حالی است که امروز، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در پیامی به مناسبت بزرگداشت قربانیان حمله اتمی هیروشیمای ژاپن، بر لزوم ردِ هر گونه احتمال بروز جنگ هسته‌ای تأکید کرد.

وی از بابت تنزل نظام‌های کنترل تسلیحاتی و خروج از پیمان‌های هسته‌ای ابراز نگرانی کرد و گفت: شاهد چرخش هشدارآمیز رویکردهای سیاسی-نظامی به سمت عادی‌سازی استفاده از تسلیحات هسته‌ای هستیم.