پایگاه خبری تحلیلی امروله11:58 - 1399/07/06

ویتامین E در رشد مناسب سیستم عصبی ضروری است

محققان در مطالعه بر روی ماهی زبرافیش مشاهده کردند جنین های ایجادشده از مادر دارای کمبود ویتامین E، دارای مغز و سیستم ایمنی ناقص بودند.

به گزارشامروله، «مارتترابر»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه اورگن آمریکا، در اینبارهمی‌گوید: «این نتیجه بسیار جالب است چراکه مغز به خاطر عدم وجود ویتامین E کافی دچار نقصان فیزیکی می‌شود.»

زبرافیشهااز لحاظ میزان مولکولی، ژنتیکی و سلولی بسیار شبیه انسان‌ها هستیم ازاینروبسیاری از یافته‌ها قابل تعمیم به انسان هستند.

در یک جنین،پریموردیوممغز و لوله عصبی زود ظاهر می‌شوند و سیستم عصبی را تشکیل داده و تمام اندام‌ها و ساختارهای بدن را عصب کشی می‌کنند. بدون ویتامین E، جنینزبرافیشبا نقص در لوله عصبی و عیوب مغزی روبرو بود.

ترابر در ادامه می‌افزاید: «آنها نوعی نقص لوله عصبی ناشی از کمبود اسیدفولیک بودند و حال ما دریافتیم نقایص لوله عصبی و نقایص مغز ناشی از ویتامین E در تشکیل مغز نقش دارند.»

ویتامین E که نام علمی آن، آلفاتوکوفرولاست، نقش‌های بیولوژیکی زیادی دارد و در رژیم‌های غذایی انسان اغلب از طریق روغن‌ها، مانند روغن زیتون تأمین می‌شود. همچنین این ویتامین به مقدار زیاد در مواد غذایی مانند فندق، تخمه آفتابگردان وآووکادویافت می‌شود.

به گفته محققان، گیاهان هشت نوع مختلف ویتامین E ایجاد می‌کنند، و انسان همه آنها را جذب می‌کند، اما کبد فقط قادر به بازگرداندن آلفاتوکوفرولبه جریان خون است. همه انواع دیگر این ویتامین،متابولیزهشده و دفع می‌شوند.

طبق گزارشات، زنان باردار با ویتامین E کم در پلاسما خونشأنبا افزایش خطر سقط جنین روبرو هستند.