پایگاه خبری تحلیلی امروله10:08 - 1399/07/09

کرونا باعث کاهش ۱۵تا ۳۵ درصدی مصرف اقلام غذایی خانوارها شده است

به گزارشامروله،  زهرا عبداللهی، در اجلاس غیرحضوری رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، اظهار کرد: به دلیل تبعات اقتصادی ناشی ازکرونا، بحث ناامنی تغذیه و سوءتغذیه بیشتر خواهد شد.

وی به اقدامات و سیاست‌های تغذیه‌ای وزارت بهداشت در دورانکرونااشاره کرد و گفت: در حال حاضر، مادران باردار و کودکان زیر ۵ سال مبتلا به سوءتغذیه فقیر شناسایی شده و به سازمان‌های حمایتی معرفی می‌شوند تا کمک‌های تغذیه‌ای دریافت کنند. تاکنون کمیته امداد، ۵۰ هزار کودک زیر ۵ سال دچار سوءتغذیه فقیر و ۶۷ هزار مادر باردار فقیر را که در بخش بهداشت شناسایی کردیم، تحت پوشش قرار داده است. اما هنوز تعداد زیادی باقی ماندهاندکه باید با همکاری و همت دانشگاه‌ها و کمک گرفتن از خیرین و سمن‌ها، شناسایی شوند.

عبداللهی تصریح کرد: در کنار تمام اقداماتی که برای پیشگیری ازکروناانجام می‌شود، باید به بحث تشدید ناامنی غذایی، شیوع بیشتر مشکلات تغذیه‌ای و کمبودریزمغزیهاتوجه شود.

وی گفت: در حال حاضر با کمک وزارت رفاه نیز برنامه کمک معیشت را برای چند استان محروم انجام می‌دهیم تا بر اساس آن، کودکان زیر ۵ سال نیازمند را شناسایی کنیم تا ماهانه مبلغی برای آنها ارسال شود. اما این اقدامات کافی نیست و امیدواریم با حمایت دانشگاه‌ها این پوشش افزایش یابد.

وی گفت: برنامه مکمل یاری برای زنان باردار و کودکان زیر دو سال باید حتماً ادامه یابد، چراکه کمبود زیرمغزیهاباعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و این موضوع شانس ابتلاء بهکرونارا افزایش می‌دهد.

عبداللهی بیان کرد: طبق بررسی‌ها، تبعات اقتصادی ناشی ازکرونا، منجر شده، بین ۱۵ تا ۳۵ درصد خانوارها در استان‌های کشور، مصرف اقلام غذایی را حذف کرده یا کاهش دهند. این موضوع هشداری است که باید به آن توجه کرد. به دلیل کاهش درآمد خانواده و افزایش مواد غذایی، اقلام غذایی از سفره مردم حذف شده و اگر اقدامات لازم را انجام ندهیم، پروسه مدیریتکروناکامل نمی‌شود.