در ائتلاف پیشرفت به روی کسی بسته نیست/رای جلیلی بالا برود نادیده نمی گیریم

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 10055|21:01 - 1392/02/22
نسخه چاپی

به گزارش خبرنگار حوزه احزابخبرگزاری فارس،  غلامعلی حداد عادل عضو ائتلاف پیشرفت و نامزد یازدهمین ریاست جمهوری بعدازظهر امروز در دانشگاه تهران با بیان اینکه جامعه‌ای می‌تواند پیشرفت کند که در آن انتقال نرم قدرت نهادینه شده باشد، اظهارداشت: منظورم از انتقال قدرت، سازوکارهای قانونی تعریف شده و تثبیت شده است.

وی درباره ائتلاف پیشرفت یادآور شد: فلسفه ائتلاف پیشرفت این بود که می‌خواستیم از تعدد و تکثر نامزدها در میان اصولگرایان جلوگیری شود؛ و بر این اساس از اینکه یک نفر از ائتلاف بیرون بیاید سازوکارهایی تشکیل دادیم که یکی از آنها نظرسنجی بوده و هست.

حداد عادل ادامه داد:‌ ما از اول هم گفتیم در ائتلاف بروی کسی بسته نیست، در حال حاضر با ورود جلیلی باید منتظر بمانیم تا معلوم شود که آیا وی جهشی در میزان آرا دارد یا نه، اگر رأی وی بالا برود واقعیتی است که ما 3 نفر نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم.

حداد عادل در ادامه سخنان خود درباره ائتلاف پیشرفت خاطرنشان کرد: جمع‌‌بندی ما این بود اگر قرار شود، کسانی که قدرت رای دارند، با یکدیگر رقابت کنند و در واقع در درون خانواده اصولگرایی این رقابت شکل گیرد، ممکن است هیچ یک پیروز نشده و جریان مقابل پیروز شود.

عضو ائتلاف پیشرفت ادامه داد: تلاش ما پیروزی اصولگرایان بود و قرار گذاشتیم دو نفر کنار بروند و یک نفر در صحنه حضور داشته باشند.

 

وی ادامه داد: ما هر 3 نفر ثبت‌نام کردیم تا ببینیم نظر شورای نگهبان درباره تایید صلاحیت‌ها چیست و افرادی که مجاز هستند شرکت کنند مشخص شود و آن زمان بر اساس واقعیت‌ها بین خود تصمیم بگیریم.

 

حداد عادل در پاسخ به این سؤال که آیا قطعا از بین شما 3 نفر یک نفر خواهد آمد، گفت: در حال حاضر احتمال دیگری هم است و آن این است که اینکه قبلا نفی نکردیم و نگفتیم حتما باید یکی از 3 نفر معرفی شود.

نامزد ریاست جمهوری یازدهم ادامه داد: در ائتلاف بر روی کسی بسته نیست؛ در حال حاضر با حضور  آقای جلیلی باید منتظر بمانیم تا معلوم شود که آیا وی جهشی در میزان آرا دارند و اگر رأی وی بالا برود، واقعیت این است ما 3 نفر نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم. چرا که هدف ما مشخص کردن در بین 3 نفر نیست، بلکه برای پیروزی یک جریان سیاسی کار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه صحنه انتخابات به سرعت در حال تغییر است، یادآور شد: ممکن است خیلی‌ها کنار رفته و یا ائتلاف کنند؛ ما از اینکه تاکنون فرد نهایی خود را اعلام نکردیم پشیمان نیستیم و فکر می‌کنیم تصمیم درستی بوده است.

حدادعادل در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر شما در مورد کاندیداتوری هاشمی و مشایی چیست، تصریح کرد: راه ما از آنها جداست و ما به جریانی که پشتیبان آقای هاشمی یا مشایی است تعلق نداریم.

وی ادامه داد: البته بسیار روشن است که جریان اصولگرا به این دو جریان که هاشمی و احمدی‌نژاد در آن حضور دارند تعلق نداشته و راهش از آنها جداست.

حداد عادل درباره حضور هاشمی و مشایی به طور همزمان در وزارت کشور و اینکه آیا این دو ارتباطی با هم دارند یا خیر افزود: ما تفکر احمدی‌نژاد، مشایی و هاشمی را نمی‌پسندیم اما حضور این دو با هم و اینکه در آخرین دقایق آقای هاشمی ثبت‌نام کرد تعجب‌آور است؛ هاشمی صریحا یا می‌گفت نمی‌آیم یا می‌گفت نمی‌گویم که نمی‌آیم.

عضو ائتلاف پیشرفت یادآور شد: البته به صورت قانونی هر کس می‌تواند در ساعت تعیین شده برای ثبت‌نام برود؛ شاید احمدی‌نژاد از این موضوع بدش نمی‌آید که صحنه انتخابات آینده دو قطبی شود و شاید از اینکه هاشمی آمده خوشحال شده باشد به تصور اینکه مثل دو دوره 84 و 88 می‌‌تواند با دو قطبی کردن فضای انتخابات نتیجه‌ای بگیرد.

وی با بیان اینکه این دو جریان وجه اشتراکی دارند و آن این است که گروهی از مردم حزب‌اللهی و اصولگرا به هر دو جریان انتقاد دارند، افزود: دو قطبی بودن انتخابات ماه بعد از نوع 84 و 88 نیست بلکه دو قطبی بودن انتخابات اینگونه است که به جای مشایی یا احمدی‌نژاد اصولگرایان و هاشمی قرار دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا انتخابات به سمت دو قطبی بودن می‌رود، اظهار داشت: اینکه انتخابات دو قطبی یا سه قطبی شود تابع بررسی‌های شورای نگهبان است و این احتمال هست اگر کاندیدای موردنظر دولت تائید صلاحیت نشود در این صورت دوقطبی شکل نمی‌گیرد.

حداد عادل درباره وحدت بین اصولگرایان نیز خاطرنشان کرد: اگر در ائتلاف بنده، آقای قالیباف، آقای ولایتی، آقای ابوترابی و دیگران هم بگویند ما در انتخابات حضور داریم احتمال پیروزی کم است؛ در واقع باید گفت این هوشمندی را در بین اصولگرایان می‌بینیم که به سمت وحدت پیش بروند.

عضو ائتلاف پیشرفت درباره انتخاب نامزد از سوی جامعتین نیز گفت: خود جامعتین نگفته‌اند که مصداق تعیین کنیم؛ نظر جامعه مدرسین و روحانیت محترم است ولی آنها هنوز به جمع‌بندی روی یک فرد نرسیدند اما ما با آنها در ارتباط هستیم.

وی در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینکه توانایی اجرایی آقای جلیلی و قالیباف را تا چه اندازه می‌دانید اظهار داشت: با اینکه آقای جلیلی سابقه کار اجرایی نداشتند و دیپلمات سیاست خارجی و بعد هم در مسئله هسته‌ای بوده‌اند اما ما آقای جلیلی را در کار اجرا ناتوان نمی‌دانیم. آقای قالیباف نیز شهردار تهران بوده‌اند و فعالیت‌هایشان مشخص است.

حداد عادل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون چه کار اجرایی داشته‌‌اید افزود: بنده از همان روزهای اول انقلاب کار اجرایی داشته‌ام. در اسفند 57 معلم وزیر بودم و همچنین در شورای 5 و 3 نفر شورای سرپرستی صدا و سیما قرار داشتم؛ از سال 59 تا 61 نیز مشاور وزیر آموزش و پرورش و همچنین مدت 11 سال رئیس سازمان پژوهشی بودم.

عضو ائتلاف پیشرفت با تاکید بر اینکه در شرایط سخت جنگ تلاشم این بود که از لحاظ کتاب‌های درسی در کشور با مشکل مواجه نشویم افزود: هیچ وقت کمبود کتاب‌های درسی احساس نشد و همه فرزندان این کشور کتاب درسی داشته‌اند.

وی بر همین اساس خاطرنشان کرد: از سال 79 وارد مجلس شدم و 4 دوره است که در مجلس حضور دارم؛ ریاست مجلس که در واقع اداره سازمان اداری و اجرایی مجلس نیز شامل آن می‌شود خود در حد یک وزارتخانه است؛ بنده از سال 74 تاکنون نیز مدیرعامل دایره‌المعارف اسلامی هستم و در طول 23 سالی که فرهنگستان تاسیس شده غیر از 8 سال بنده ریاست آن را برعهده داشتم؛ همچنین 50 سال تدریس در دانشگاه را در سابقه اجرایی خود دارم و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز هستم و معدلم در این زمینه نسبت به دیگران کمتر نیست.

 

حدادعادل در پاسخ به سوال دیگری درباره نقاط مثبت و ضعف دولت احمدی‌نژاد افزود: پرکاری از نقاط مثبت این دولت بود؛ در این دولت عموماً افرادی پرکار و سالم روی کار بودند و ارتباط نزدیک رئیس جمهور با مردم، سفرهای استانی، مسکن مهر و پافشاری بر مبانی انقلاب در سیاست‌های هسته‌ای خوب بود، اما بیان مطالبی مانند نفی هولوکاست که بهانه دست رسانه‌های اسرائیلی داد، باعث شد برخی از حرف‌های درست آقای احمدی‌نژاد شنیده نشود که مسئله خوبی نبود.

 

وی همچنین درباره نقاط ضعف دولت یادآور شد: بی‌توجهی به قانون، انحراف فرهنگی و سپردن مسئله فرهنگی به دست کسانی که حتی تصمیمات دوره اول احمدی‌نژاد را نفی می‌کردند و عدم تعامل و تفاهم با قوای دیگر از نقاط ضعف احمدی‌نژاد بود.

نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم  در پاسخ به سوال دیگری در خصوص واکنش احمدی‌نژاد در برابر عدم تائید صلاحیت کاندیداهای دولت گفت: از خصوصیات احمدی‌نژاد این است که غیرقابل پیش‌بینی بوده و رفتارهایش را نمی‌توان پیش‌بینی کرد ولی من نگران واکنش ایشان نیستم و امیدوارم واکنش ایشان غیرطبیعی نباشد.

وی در پاسخ به این سوال که هاشمی در کابینه خود از چه کسانی استفاده می‌کند گفت: هاشمی اگر بیاید کابینه‌ای مثل دوران ریاست جمهوری قبلی خود دارد که کارگزاران، جناح چپ، اصلاح‌طلبان قبلی و دو _ سه نفر از اصولگرایان را در آن قرار می‌دهد.

حداد عادل در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره مسائل سوریه نیز یادآور شد: کشورهایی مثل آمریکا و اسرائیل و برخی از هم‌پیمانان آنها در کشورهای عربی تلاش می‌کنند تا در واقع سوریه که در خط مقاومت است را و دولت بشار‌اسد را ساقط کنند و در واقع به دلیل اینکه سوریه در مقابل آمریکا و اسرائیل مقاومت کرد دست به چنین اقداماتی می‌زنند اما الان وضع میدانی به نفع بشار‌اسد است و احتمال سقوط دولت او بسیار کمتر است و تلاش می‌کنیم حلقه مقاومت که ما هم به آن تعلق داریم در سوریه گسیخته نشود.

وی ادامه داد: دولت سوریه از زمان حافظ اسد با ایران روابط بهتری نسبت به کشورهای عربی داشت و در برابر نقشه‌های آمریکا برای تثبیت رژیم صهیونیستی در میان کشورهای عربی دست‌های خود را به علامت تسلیم بلند نکرد. کشورهایی مثل حسنی‌مبارک در خط سازش قرار گرفتند و در واقع در قصه بیداری اسلامی به سراغ بشار‌اسد رفتند در حالی که وی محبوبیت مردمی داشت.

حداد عادل گفت: اگر واقعا غرب دلش برای مردم‌سالاری می‌سوخت نمونه‌اش بحرین است اما نقشه آنها این است که حکومت سوریه را سرنگون کنند و به سراغ حزب‌الله بروند.

عضو ائتلاف پیشرفت در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مذاکره با آمریکا اشاره و خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها باید قبول کنند که ملت ایران مستقل است و اگر آنها این شرط را بپذیرند مذاکره صورت خواهد گرفت و در واقع آمریکا باید به دیده احترام به حقوق ملت ایران نگاه کند و از بهانه‌تراشی دست بردارد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد