جزئیات برنامه توسعه ۱۲ میدان جدید نفت و گاز در خلیج فارس

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 10341|13:45 - 1392/02/23
نسخه چاپی

سید‌منصور غیبی حیات در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری فارس، با اشاره به طرح شرکت نفت فلات قاره برای توسعه 12 میدان و مخزن جدید ایران در خلیج فارس اظهار داشت: از 12 میدان و مخزن جدید 8 مخزن مشترک است که در بعضی از این میادین مانند سیری E بعضی لایه‌ها توسعه یافته است، اما در لایه های پایین‌تر مخازن دست نخورده‌ای وجود دارد.

وی اضافه کرد: در بعضی از این میادین مانند مخزن واقع شده در شمال غرب میدان رشادت که از لایه فعلی در حال تولید رشادت جدا است نیز تاکنون هیچ فعالیت توسعه‌ای انجام نشده است.

مدیر اکتشاف شرکت نفت فلات قاره افزود: سیری، شمال غرب میدان رشادت و لایه‌کنگان دالان میدان فروزان از جمله میادین مستقلی هستند که در این طرح حفاری و برای تهیه MDF آنها اقدام خواهد شد.

وی اظهار داشت: یک میدان در کنار میدان عظیم پارس جنوبی و یک میدان ‌بین میادین سیری و سلمان داریم که در چند سال اخیر شناسایی شده‌اند و فعالیتی در آنها انجام نشده است.

*حجم ذخایر 12 میدان جدید ایرانی در خلیج‌فارس مشخص نیست

غیبی حیات تصریح کرد: این 12 میدان نفتی و گازی هستند و هنوز برآورد دقیقی از حجم ذخایر آنها نداریم چرا که محاسبات لرزه‌نگاری دو بعدی برای تک تک آنها باید انجام شود و با اطلاعات لرزه‌نگاری 3 بعدی که امسال انجام می‌شود تجمیع شود تا حجم ذخایر قابل برداشت از میادین جدید مشخص شود.

وی اضافه کرد: با شرکت ایرانی پترو ایران قراردادی با برآورد اولیه 600 میلیون یورو برای حفاری 12 حلقه چاه و تهیه MDF در این 12 مخزن امضا خواهیم کرد.

به گزارش فارسمحمود زیرکچیان‌زاده مدیر عامل نفت فلات قاره پیش از این در گفت‌وگو با فارس گفته بود:« برای توسعه و تولید و پایداری تولید نفت و گاز در خلیج‌فارس قرارداد خوبی برای حفاری 12حلقه چاه در مخازن و میادین جدید خلیج‌فارس برای توصیف و توسعه این مخازن امضا کردیم.»

وی افزود: این چاه‌ها عمدتاً در مخازنی حفر می‌شود که اطلاعات ما از آنها تکمیل نشده است، چنانکه 8 حلقه از این چاه‌ها در میادین مشترک حفر می‌شود؛ این حفاری همراه با لرزه‌نگاری سه بعدی انجام می‌شود تا مشخصات مخزن استخراج شده و تعیین تکلیف شود؛ این حفاری‌ها در مخزن مشترک میدان ساتر، بخش مشترک میدان فرزام و امثال آنها انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: سال گذشته مقدمات فراهم شد و امسال حفاری این 12 حلقه چاه 100در صد آغاز می‌شود که شرکت پترو ایران به صورت قطعی طرف این قرارداد است.

زیرکچیان‌زاده گفت: با این حفاری‌ها و لرزه‌نگاری 3 بعدی MDP (طرح توسعه جامع) 12 مخزن و میادین جدید ما در خلیج‌فارس استخراج می‌شود و در واقع توسعه آنها نهایی می‌‌شود که به معنی تعیین تکلیف مخازن جدید ما در آینده است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد